/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
flyve rust i
Fra : chicapigen
Vist : 2347 gange
200 point
Dato : 08-05-09 21:46

hejsa

jeg er begyndt at få sådan noget flyve rust på mit bestik i opvaskemaskinen , hvad skyldes det ??? jeg har engang læst at hvis man fik det så skulle man tage et stykke stanniol og krølle sammen til en kugle og lægge den i bestik holderen , men det hjælper ikke . jeg sørger altid for at opvaskemaskinen er ren og den bliver renset 1 gang om måneden.

jeg vil blive glad for hjælp her da jeg ikke syntes bestikket ser pænt ud med brune pletter

hilsen chicapigen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-09 22:03

Læg et brev citron syre i opvaskemiddel beholderen, og lad maskinen køre en opvask uden noget i

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 08-05-09 22:07

Der er sikkert en revne i en af dine trådkurve.... Hvor den hvide plastik er revnet....

Dette giver ofte flyverust. Man kan skifte kurven eller man kan eventuelt lukke revnen, i kurven.
vh ben

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 210 point
Dato : 08-05-09 22:11

Citat
Flyverust
Flyverust kan opstå i opvaskemaskinen. Det opstår når produkter der f.eks. er rustne eller produkter der ikke er fremstillet i rustfrit stål, vaskes i opvaskemaskinen. Under vasken, vil rustpartiklerne flyve omkring i maskinen og sætte sig på andre stålprodukter. Selvom de er lavet af rustfrit stål.
Flyverust kan endda komme fra maskinens indre, hvis metallet er skadet.
Problemet løses ved at anvende maskinrens, som kan købes større varehuse og hårde hvidevare butikker. Følg nøje brugsanvisningen og husk også at rense filtret. De produkter der har flyvrust, vaskes i hånden inden de puttes i maskinen igen.

http://www.fiskars.com/DK/Husholding/Tips+&+R%C3%83%C2%A5d/Tips+&+R%C3%83%C2%A5de62ahtml.html

Citat
Rustfrit stål 1810 er den kvalitet der anvendes i fødevareindustrien, og den burde være rustfri.. Du har ret i at flyverust "smitter". Derfor er det også vigtigt at vaske nyt bestik af med almindelig opvaskimiddel inden det kommer i en opvaskemaskine, da evt små partikler fra bestikket kan skabe rust i opvaskemaskinen. Hvis der er kommet flyverust i opvaskemaskinen kan du vaske en tom vask med citronsyre, det kan fjerne rester af flyverust.

http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/Sporgsmaal/E81361DC69D9A9B9C125717F0039EED8?OpenDocument

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-09 22:19

Der kan være mange grinde til at der kommer "flyverust" i opvaskemaskinen

Citat
Hvordan man undgår rust på mit bestik, når det er i opvaskemaskinen?
Årsagen til rusten på dit bestik i opvaskemaskinen kan meget vel være de kurve, du sætter opvasken i. De er fremstillet af jern og belagt med plastic.
Problemet opstår når der er et hul i plasticbelægningen, så jernet kommer i direkte forbindelse med vandet og danner rust der er i stand til at 'flyve' rundt i maskinen og sætte sig på dit bestik. Deraf navnet flyverust.

Den bedste løsning er derfor, at få udskiftet kurvene i opvaskemaskinen.
Vær opmærksom på, at mange køkkenredskaber kan være fremstillet af jern, fx. æggedeler eller strengen på en osteskærer, der således også kan medføre flyverust i opvaskemaskinen.
Altså ingen bestik og jern i samme opvask.

http://www.festabc.dk/frontpage.aspx?id=0&type=6&dbid=93886cfa-1adc-45ce-ba2e-6f27df224a61&t=128776451612070000

http://www.kloverblad.dk/?pid=41&sub=35

Og meget mere

http://www.google.dk/search?hl=da&q=bestik%2Bflyverust&meta=&aq=f&oq=

Så kan du jo tænke på om alt det du har lagt i opvaskemaskinen ikke kan ruste.

God weekend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 08-05-09 23:11

Og en ting mere der kan gi' flyverust i opvaskemaskinen....sennep- og ketchup rester.

Og overvej også om du har fået noget nyt køkkenredskab der begyndte at komme med i maskinen da problemet startede.

Nogen ting er ikke helt så rustfrie som lovet.

men som oftest skyldes det altså som nævnt, at plasticcoatingen er revnet et elelr andet sted i maskinen

Godkendelse af svar
Fra : chicapigen

Dato : 09-05-09 11:01

Tak for svaret ans.

Kommentar
Fra : ebg_888

Dato : 09-05-09 22:19

Hvordan kan sennep- og tomatketchuprester give flyverust?