/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er du enig?
Fra : PeterTheisen
Vist : 631 gange
20 point
Dato : 08-05-09 14:31

Patienter skal have dækket deres udgifter til sundhedsydelser i andre EU-lande, såfremt ydelsen er bedre eller ventetiden kortere

Helt uenig

EU skal afskaffe støtten til landbruget

Helt enig

EU skal nøjes med minimumsregler for arbejdsmiljøet og lade medlemslandene selv bestemme, om de vil stille skrappere krav

Helt enig

En videregående uddannelse fra et EU-land skal anerkendes af uddannelsesinstitutioner i hele EU

Helt uenig

Danmark skal deltage i en fælleseuropæisk udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder EU-ledede militære operationer

Helt uenig

EU skal have en fælles straffelov for grov grænseoverskridende kriminalitet, f. eks. narkohandel eller handel med kvinder til prostitution

Helt uenig

EU skal afsætte flere penge til nødhjælp og genopbygning i den tredje verden

Helt uenig

Systematisk grænse- og paskontrol skal genindføres ved rejse mellem EU-lande for at bremse grænseoverskridende kriminalitet og illegal indvandring

Helt enig

EU skal indføre en ensartet valgretsalder på 16 år

Helt uenig

EU skal tillade brug af væv og celler fra raske mennesker eller fostre til at hjælpe uhelbredeligt syge

Helt uenig

Der skal være fælles regler for asyl, indvandring og visumansøgninger i hele EU

Helt uenig

De enkelte medlemslande skal kunne udstede nationale forbud mod genmodificerede fødevarer (GMO) og afgrøder

Helt enig

EU skal begrænse CO2 ved at opfordre medlemslandene til at bruge atomkraft

Helt uenig

Euroen skal indføres i Danmark

Helt uenig

EU-landene skal have udvidet ret til aflytning og overvågning for at forebygge terror

Helt uenig

EU skal vejlede om arbejdsgiveres ret til at tjekke ansattes personlige oplysninger på hjemmesider, f.eks. Facebook

Helt uenig

Tyrkiet bør på sigt blive fuldbyrdet medlem af EU

Helt uenig

Overordnet er Danmark bedre stillet ved at melde sig ud af EU

Helt enig

Kommentar
Fra : debut

Dato : 08-05-09 14:47

ENIG!

Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 08-05-09 14:58

Citat
Overordnet er Danmark bedre stillet ved at melde sig ud af EU

103 % enig !

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 08-05-09 15:46

Der er næsten 500 mill. indbyggere i EU, heraf bor ca 1,1 % i DK http://www.eu-oplysningen.dk/fakta/tal/indbyggere/

Så vores 5,5 mill er lidt over 2/3 af londons 7,5 mill.

Jeg læste for nogle år siden (har ikke kunnet finde et link( at Norge, der som bekendt er uden for EU, har flere lobbyister mv i Bruxelles end Dk, fordi det er så vigtigt for dem at få indflydelse af anden vej, når de nu ikke sidder med ved bordet, hvor beslutningerne træffes.

Det gør vi, ikke fordi vi altid får ret (ville også være underligt), men vi er (bortset fra der hvor vi har forbehold) med der hvor beslutningerne træffes.

Min egen erfaring, fra EU-møder, andre internationale møder og alle andre møder er, at er man velforberedt, har argumenterne i orden, arbejder lidt i krogene osv. kan man få en større indflydelse end vores størrelse berettiger til.

Island, ramt af krisen (og et betydeligt overmod) overvejer meget at melde sig ind i EU for at komme i mere smult vande, alle mulige og umulige lande langt fra det oprindelige EF's område har meldt sig ind eller drømmer om det, så hvad er det lige vi ville opnår ved at melde os ud?

Større økonomisk usikkerhed, højere renter, sværere ved at eksportere landbrugsprodukter til EU-lande, glæden ved at sidde i hjemmevævede vadmelskofter i vores eget frilandsmuseum med Pia K. som kustode eller hvad?

Og det betyder ikke at jeg syntes alt ved EU er vidunderligt, men at jeg endnu ikke har set nogen komme med et realistisk alternativ.

I gamle dage kunne modstanderne i det mindste hævde det var de "riges klub", men efter vi har fået det halve af østblokken ind (rumænien er fattigere end Tyrkiet) er selv solidaritetsargumentet helt væk!

Hvis nogen skulle være i tvivl er jeg uenig med PT's sidste betragtning om at vi skulle være bedre stillet ved at melde os ud af EU

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-05-09 16:15

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-05-09 16:21

Selv tak, PT

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-05-09 16:43

Tak for svaret Vagnr.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-05-09 18:09

Citat
Større økonomisk usikkerhed, højere renter, sværere ved at eksportere landbrugsprodukter til EU-lande, glæden ved at sidde i hjemmevævede vadmelskofter i vores eget frilandsmuseum med Pia K. som kustode eller hvad
?

Jeg synes jeg kender den sang til døde.
Jeg hørte den også da vil skulle stemme om euroen. Hvis vi ikke stemte ja til euroen ville vi gå rabundus.
Behøver jeg at minde Vagnr. om, at vi er det rigeste land i hele pampervældet - faktisk det eneste land der overholder de økonomiske betingelser for at være i euroland.

Kommentar
Fra : pære

Dato : 08-05-09 19:19

brug dog pæren og kom ud af EU

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-05-09 19:31

Desværre er vi ikke, som Heidi-ho, der kun slynger udokumenterede oplysninger ud, det "det rigeste land i hele pampervældet"

Dem der kan forstå en oversigt kan se, at vi i 2006 var det tredjerigeste land i EU, med Luxembourg næsten 80 % højere. Og sådan har det været i mange år, hvis man følger med!

http://www.nationmaster.com/graph/eco_gdp_percap-economy-gdp-per-capita

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-09 07:36

Hvor er du kær Vagnr.
Okay, jeg skrev godt nok, vi er det rigeste land i pampervældet, og straks giver du dig til at tælle finanserne på kistebunden op.....men rigdom kan gøres op i andet end penge, f.eks i sociale ydelser til borgerne, folkepensioner, osv osv..

Såvidt jeg ved, så er Norge, Island og Qatar ikke medlem af pampervældet.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-05-09 08:11

For en gangs skyld har du ret, "Såvidt jeg ved, så er Norge, Island og Qatar ikke medlem af pampervældet." men statistikken viser alle lande, jeg har kun talt Lux og Irland som EU-lande, og så er vi på tredjepladsen.

Rigdom gøres op i penge, det du (nu) taler om er fordeling, men fordelingen til det ene eller det andet tages af de fælles penge, og har ikke noget med rigdom at gøre.

At det gør et samfund mere behageligt at der er en rimelig fordeling af goderne er en anden sag, som vi åbenbart er enige om, selvom det gør det helt uforståeligt at du er pianist, der jo gennem 8 år har støttet Venstres og konservatives gradvise udhuling af ligheden i Dk

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-09 12:37

Citat
selvom det gør det helt uforståeligt at du er pianist,
Hvaeeeee..? Er din opfattelsesevne svag.?

Jeg tror, ikke mindre end 4 gange, har jeg prøvet at forklare dig, vagnr., at jeg ikke tilhører/ej er medlem af noget parti.!
Var det svært at forstå.?? Nej vel.!

Men, det må da være samfundet måde at behandle sin befolkning på, der er afgørende om et samfund er rigt eller ej - og ikke de knaster man har på kistebunden.

Switzerland, bliver du arbejdsløs der, så er du mere end på røven.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-05-09 15:49

Næ, heidi-ho, men du har åbenbart meget svært ved at forstå, at når du stemmer på Pia er du pianist, måske ikke organiseret, men pianist er du.

At tanken om at du som stemmer på Pia er pianist gør så også, at du ikke forstår resten af sætningen du bliver så ophidset over, nemlig "At det gør et samfund mere behageligt at der er en rimelig fordeling af goderne er en anden sag, som vi åbenbart er enige om....", men da du tilsyneladende aldrig læser det der står er det ikke et enekletstående tilfælde, at du ikke forstår hvad andre skriver.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-09 17:23

Ja, ja, så er du ærke social demokrat - og det er 10 gange værre, de ser ikke længere ud end deres egen næsetip.

Men iøvrigt, skulle jeg vælge mellem Pia og Poul Nyrup så foretrækker jeg Pia.
Men ellers er jeg hverken, pianist, guitarist, fløjtenist, trompetist, socialist, nazist, kommunist, onanist, pessimist....nærmere optimist med hensyn til om S,SF,R, og E taber næste valg.

Citat
men da du tilsyneladende aldrig læser det der står er det ikke et enekletstående tilfælde, at du ikke forstår hvad andre skriver
.denne sætning fra dig er; Goddag mand økseskaft.

Men underligt er det, at social demokraterne påberåber sig at være et ansvarligt parti, men hver eneste gang må de borgerlige rydde op i S's ruskomsnusk.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-05-09 17:54

Ja, jeg har ikke noget problem med at vedstå min politiske holdning, i modsætning til skabspianister som dig.

I øvrigt havde du for noget tid siden meget travlt med at prøve at irritere mig, indrømmede det ovenikøbet, og så er du så torskedum at afsløre, at du ikke vil vedstå din politiske holdning og komme helt op og køre hver gang jeg skriver PIANIST.

Med du er også den typiske skallesmækkende mimose, vil gerne dele øretæver ud, men klynker når du får igen.

Og stadig ikke et eneste synspunkt fra dig du har kunnet dokumentere, ligesom du ikke har forholdt dig til den dokumentation, jeg og andre har leveret, på anden måde end at skrive, det tror jeg ikke på.

Du har vist på et tidspunkt skrevet at du levede af at skrive, det må være ren fiktion, der ikke kræver en gnist af virkelighed endsige dokumentation.

Komediant er vist det passende udtryk for dig.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-09 18:29

Ahaaaaaa, du blev skrupskør over dit eget intetsigende vrøvlesætning som jeg citerede, Vagnr., din båtnakke. Typisk betonkommunistisk holdning.

Statistisk komediant er så det passende udtryk for dig, Vagnrøøøøøøø.

Vi skrives ved i næste debat.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 09-05-09 20:05

Jeg tvivler, du må have travlr med at skrive revyer til de lokale bankoforeninger.

Læse indenad har du i hvert fald ikke lært i pogeskolen, og længere kom du tydeligvis ikke

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 09-05-09 22:32

Vi to kom så'en nogenlunde lige langt.

Jeg kan mærke på dig, at du bliver mere og mere hidsig. Du er vel ikke begyndt at smide sten efter de biler der kører på gaden.?

Og forøvrigt er det ikke til bankoforeninger jeg skriver tekster .......pssst...det er til den lokale spejderforening, ulveungerne. Men gør mig en tjeneste Vagnr. sig det ikke til nogen.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 09-05-09 23:10

I to, komikeren og debattøren.

Jeg er ganske sikker på, hvis i to sad overfor hinanden, ville i hulke ad grin.
Jeg har ladet mig fortælle - om det er rigtigt skal jeg ikke kunne svare på - men det forlyder fra rygtersbureau, at mange social demokratiske folketingsmedlemmer har folketingsmedlemmer fra D.F. som bedste venner.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-05-09 05:39

Jeg tror det hu helt ret, centerpoint

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-05-09 05:40

altså, der skulle stå, "du har helt ret", er lige vågnet og ser fejlen lige EFTER at have trykket send