/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Legitimering af kongehuset
Fra : PeterTheisen
Vist : 494 gange
20 point
Dato : 07-05-09 22:29

Legitimerer man kongehuset, hvis man stemmer ja til ændringen af Tronfølgeloven af 1953 d. 7. juni i år?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-09 22:44

Nej hvorfor dog det, man går da bare ind for ligestilling af kønnene.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 07-05-09 23:08

Peter, har du ikke noget fornuftig at tage dig til - fremfor dine mange politiske spørgsmål, som du ikke selv deltager i.

Du må da siges, at være noget af en "Spammer"!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-05-09 02:23

Det er jo ikke en afstemning om legitimiteten.

Du har vist aldrig fulgt med i timen...............

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-05-09 02:30

Peter Theisen har

Kommentar
Fra : appelsiin

Dato : 08-05-09 05:49

Indirekte ja, for så fortæller man jo, at man accepterer at kongefamilien fortsætter, hvad enten det er en mand eller en kvinde, som overtager hvervet.

http://avisen.dk/vi-skal-stemme-om-ligestilling-i-kongehuset_98883.aspx

Ligestilling er godt.

Kongehuset er mindre godt.

appelsiin

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 08-05-09 06:21

Det afgørende er ikke om man legitimerer kongehuset, de står i grundloven, det afgørende er at det er det rene pjat at stemme om (nu).

Ændringen af tronfølgeloven får ingen betydning for de nuværende prinser/prinsesser, så det kommer i praksis først til at spille en rolle (om nogen) når Frederik OG hans efterfølger er døde. Det sker sikkert først om 50 år eller mere, når en stor del af os der skal stemme er døde.

I mellemtiden kan Dk være blevet til en republik, til en del af det Storeuropæiske rige, blevet oversvømmet pga. drivhuseffekten, fortsæt selv.

Så jeg stemmer nej, håber at forslaget falder (fordi der ikke er nok der gider stemme om noget så ligegyldigt, ovenikøbet på en søndag), og at vores efterkommere kan tage stilling når og hvis spørgsmålet engang bliver aktuelt.

Så stem blankt, lad været at stemme, eller stem nej.

Ligestilling og kongehus rimer alligevel ikke

Kommentar
Fra : appelsiin

Dato : 08-05-09 07:25

At det bliver sat til afstemning nu, hvor det ikke har betydning før om 50 år, som vagnr skriver, er jo også direkte/indirekte at tilkendegive, at "sådan vil vi gerne have det nu + i fremtiden":

En M/K med en krone på hovedet.

appelsiin

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 08-05-09 08:03

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 08-05-09 08:03

Regeringen er nervøse og laver en kampagne til 5 millioner for at få et "Ja"

http://politiken.dk/politik/article706965.ece

Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 08-05-09 08:04

Nåh, men tillykke til vagnr !

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 08-05-09 10:05

Selv tak, PT

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 08-05-09 12:53

Det mener jeg man gør. Jeg stemmer nej.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 08-05-09 15:17

- Iøvrigt ligegyldigt om man stemmer ja eller nej, fordi kongehuset eksisterer ikke om 50 år.

Det er ikke fordi jeg er modstander af kongehuset. Kongehuset er såmænd meget søde i deres kluntethed, men efterhånden bliver kongehuset så "uvandet" at folk ikke gider kongehuset mere - og så får vi en præsident......Nu håber jeg så at, Poul Nyrup, Ritt, Vestager, Søvndal, Ellemann Jensen, Simon Amipruuuut, Pia K., Sv. Auken, Naser Khader, Helle Thorning og hvad ellers pamperne hedder er kradset af...... bare så de ikke opstiller til præsidentvalget

Men lur mig, gutter og gutterinder, der er nye pampere på vej.!