/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
beskatning af løn
Fra : Footprint
Vist : 1140 gange
100 point
Dato : 07-05-09 21:08

Hej

Hvis man nu er ansat i 2 virksomheder. den første er en hovedarbejdsgiver hvor langt størstedelen af indkomsten kommer fra. den anden arbejdsgiver udbetaler løn for nogle få timers arbejde om måneden...

Hvordan bliver man så beskattet af den indkomst fra arbejdsgiver nummer 2?
skal man betale AM-bidrag af denne indkomst?
kan man få kørselsfradrag i forbindelse med arbejde ved arbejdsgiver nummer 2.

er der nogle som ved noget om dette?

/footprint

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-05-09 21:45

Citat
Hvordan bliver man så beskattet af den indkomst fra arbejdsgiver nummer 2

Her bruges dit bikort, uden fradrag, som du jo har brugt hos arbejdsgiver nr 1,

Du skal betale AM bidrag = 8% af alt hvad du tjener, uanset hvor mange arbejdsgivere du har.

Citat
kan man få kørselsfradrag i forbindelse med arbejde ved arbejdsgiver nummer 2.

Ja det kan man godt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-09 22:18

Kørselsfradrag kun hvisd er er over 20 KM fra din bopæl.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 09-05-09 15:57

Der skal ikke trækkes A-skat af vederlag mv., der er B-indkomst. Der skal normalt heller ikke trækkes AM-bidrag eller SP-bidrag. Under omtalen af de enkelte ydelser vil det være anført, i hvilket omfang, der skal trækkes AM-bidrag mv., samt om og i givet fald hvordan vederlaget skal indberettes.

Der kan ikke udbetales skattefri rejse- og befordringsgodtgørelse til personer, der modtager deres vederlag som B-indkomst. De pågældende kan dog evt. få dækket afholdte udgifter som udlæg efter regning. Se afsnittet "Udlæg for arbejdsgiveren".

ovenstående er fra www.skat.dk

og befordring er altså 24 km pr. dag skal du selv betale, for begge job altså....

mvh
Melander

Tilbage | Til Top

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 10-05-09 14:04

Arbejder en lønmodtager for flere arbejdsgivere, skal den arbejdsgiver, hvor lønmodtageren har sin hovedbeskæftigelse, opbevare hovedkortet og trække A-skat med den trækprocent og det fradrag, som står på hovedkortet. Arbejdsgiveren skal også trække AM-bidrag og SP-bidrag af lønnen.

Lønmodtageren skal til de øvrige arbejdsgivere forevise sit bikort, og disse arbejdsgivere skal trække AM-bidrag og SP-bidrag. A-skatten trækkes med den trækprocent, som står på bikortet, dvs. uden at give fradrag.
http://www.skat.dk/Skat.aspx?oId=125352&vId=200925&i=218

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 10-05-09 14:47

SP-bidraget er sat i "bero" for et par år siden, ellers er det korrekt.