/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
hvordan polvender man...
Fra : maryFlop
Vist : 5618 gange
236 point
Dato : 07-05-09 21:02

jeg har en gammel bil..hvor plus går til stel..jeg vil gerne have den pol vendt..så minus går til stel..men kan ikke huske hvordan man gør..er der en der kan hjælpe mig...

Kommentar
Fra : severino

Dato : 07-05-09 21:21

Bytter naturligvis om på + og -
Men det er jo ikke gjort med det. Andet elektronisk skal også skiftes, som starter, dynamo/generator, og andre pol bestemte ting.
Det er nok billigere at købe en anden gammel minus slæde.

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 07-05-09 22:09

Hej -

Som Severino er inde på, så er det de polariserede komponenter der skal byttes ud.
Det skal de fordi de er bygget sådan, at de selv har plus til stel, og det kan man ikke sådan lave om på.

De komponenter det drejer sig om er :

1) startermotoren (den løber den forkerte vej rundt)
2) dynamoen (den kan muligvis om-polariseres)
3) radioen (nogle gamle radioer med plus til stel kan faktisk ofte pol-vendes ved at flytte en lille pind bagpå)

Alle lamper og lygter er "ligeglade" da en pære lyser lige godt uanset hvordan den har plus og minus forbundet.
Viskermotoren løber den anden vej rundt, men det har ingen betydning da den alligevel vil stoppe samme sted med sin indbyggede parkerings kontakt.

Sokkel forbindelser til blinkrelæ og pause relæer skal have byttet plus og minus forbindelser, sådan at elektronikken ikke opdager der er bytett rundt på plus og minus i bilen.
Almindelige arbejdsrelæer er ligeglade med hvordan de får plus og minus.

Elektriske pumper (benzin, sprinkler osv.) skal have byttet rundt på ledningerne, så de heller "ikke opdager" at plus og minus er byttet rundt i bilen.

Værre er det ikke, men det er da slemt nok ...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 08-05-09 02:02

1) startermotoren (den løber den forkerte vej rundt)
i elmotorer med kul bestemmes omløbsretningen af kullenes forbindelse, så hvis du bytter dem om, vil motoren løbe den modsatte vej.
forestil dig, at du lægger motoren foran dig, så akslen vender ret ud fra dig, og kullene på hhv højre od venstre side, så skal den forbindelse der nu er til venstre kul over på højre kul og omvendt. Hvordan du gør det i praksis afhænger af motoren.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-05-09 11:35

Visse typer af startmotorer og dynamoer, har stel som den ene forbindelse, så her er det ikke lige BARE AT BYTTE OM!

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 08-05-09 12:38

Citat
Visse typer af startmotorer og dynamoer, har stel som den ene forbindelse, så her er det ikke lige BARE AT BYTTE OM!
[Ked af det]
Nej det er ikke BARE lige -

Men det kan skam lade sig gøre som hjkofoed beskriver.

Og jeg tror egentlig på, at det under alle omstændigheder er et hjemme arbejds projekt spørgeren ønsker info på, for at prøve at få et overblik over projektets omfang.
Måske endda en veteran ... ?

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 08-05-09 18:04

Da jeg i sin tid kørte i gammel englænder var jeg hos en autoelektriker. Han frakoblede radioen, da den var sat med + til stel.
Derefter vendte han batteriet, byttede polerne på tændspolen og kortsluttede B og D på laderelæet ca fem sekunder. Så startede han bilen, og den kørte uden problemer efterfølgende.
(Starteren kan umuligt have kørt "omvendt" på grund af den operation )
Så gør du ligeså....

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 09-05-09 03:37

det har du da ret i Cortina, hvis starteren er uden permamagnet, men har viklinger både på ankeret og i feltet (er elektromagnetisk begge steder,og det er da det mest almindelige), så er den ligeglad med, hvad vej strømmen kommer.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 14-05-09 19:18

Hvis du får den polvendt med ikke standard dele til bilen, kan det jo være problematisk at skaffe resservedele.

Hvilken bil handler det om ?

Hvis det er en gammel bil, er der jo er der formentlig en begrænset mængde elektronik.

Hvis du er heldig kan din generator, muligvis fås i en udgave med Minus til stel....
Måske også starter.

Der er autoelektro firmaer, der lever af at lave EL til biler. De kan sikkert hurtigt finde ud af hvad der kan lade sig gøre i dit tilfælde.

De ander svar er meget kompetente bud på, de besværlige decipliner i at polvende øsen...

vh Ben

Accepteret svar
Fra : Cortina01

Modtaget 236 point
Dato : 14-05-09 21:24

Et kvalificeret bud er en engelsk bil fra før generatorens tid. De kære gamle Lucas jævnstrømsdynamoer er mig bekendt blandt de få, hvis ikke de eneste, der kører med + til stel ?
Og hvis det er tilfældet, er elektronikken nok til, at overse, da både laderelæ og spændingsbegrænser til instrumenterne er ligeglade med polariteten.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 14-05-09 23:44

hvorfor vil du polvende. fungerer det ikke godt nok som det er?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-05-09 12:22

Hvis du polvender kan bilen ikke registreres som veteranbil.

Godkendelse af svar
Fra : maryFlop

Dato : 15-05-09 18:12

Tak for svaret Cortina01.det er lige præcis det,jeg har brug for..hej

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 15-05-09 20:52

Selv tak da.