/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Lamper blinker
Fra : morten_m_olsen
Vist : 1160 gange
20 point
Dato : 07-05-09 19:03

Hej

Jeg har fået det problem at mine lamper i køkkenet blinker eller går helt ud. De kan f.eks. gå ud i 30 sekunder-1 minut og så komme igen, eller bare blinke lidt.
Det er, så vidt jeg ved, sådan nogle halogenspots.
Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal lede efter problemet henne. Det er næppe et problem med pærerne. En gang var en af pærerne gået og dengang blinkede de ikke.

Er der nogen der ved hvad et sådant problem kan skyldes?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-05-09 19:14

Hvis du har egen vindmølle, kan det være vinden har lagt sig....

Du har vel ikke købt en lampe med bevægelsessensor - for så er det da også en mulighed

Endelig er der jo den mulighed at lampen er defekt.....

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 07-05-09 19:39

hvis det er den slags, hvor pæren er forholdsvis stor, kan det skyldes at den sidder løs i splen. prøv at trykke den op på plads.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 07-05-09 21:17

Halogenspot - trækker ofte så meget strøm på små flader at der kommer kul/ir på teminalerne på lamperne.

Så det er formentlig løse forbindelser der problemet. når den er slukket kan du jo panke på skabet eller holderen de er monteret i og se om der kommer lys. Eller banke når det blinker og se at dette holder op.
vh ben

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 07-05-09 22:16

Er det lysrør, så kan det være de er defekte eller at starteren å byttes.
alimak

Accepteret svar
Fra : rotw

Modtaget 20 point
Dato : 08-05-09 01:37

har oplevet flere tilfælde af denne type er det flere lamper der gør det. er det transformeren .
enkel lampe stikket eller fatningen (nogle gange er det også transformeren)
kan købes over nettet eller hth gds har dem også (slimline transformer til stik) 10-60W er det normale med træk hvad der står på transformeren ligger som regl oven på skabet eller i emhætteskabet.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 08-05-09 08:17

Som rotw skriver.
Hvis det er alle lamperne der blinker, er det transformeren det er galt med.
Har du skftet nogle af pærene for nyligt ??? Hvis ja, kan det være en forkert størrelse (Watt)
Hvis du feks. har 6 stk, 10 W pærere og du udsifter den ene med en 20 W, så kan du få problemer, som du beskriver.
Det modsatte kan også være tilfældet, altså du har for lidt forbrug på !!! Nogle af disse transformere har en minimums belastning, og en maksimums belastning. Man skal have et forbrug inden for fette område.
Transformeren kan naturligvis også være defekt.
Det nemmeste ville være at måle forbruget til pærene, med et amperemeter.

MVH

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 08-05-09 20:44

Hvis det er stift halogener, har jeg ofte været ude for at fatningen bliver dårlig med årne... Det kan muligvis være fordi spotne er lavet til 10w halogenspot og der har siddet 20w i. Løsningen er formentlig at skifte selve spotne til nogle nye af bedre kvalitet...

mvh fussy

Godkendelse af svar
Fra : morten_m_olsen

Dato : 09-05-09 11:02

Tak for svaret rotw.

Det lyder som en fornuftig forklaring, som jeg vil kigge nærmere på.

Også tak til jer andre for jeres svar...