/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Mellem- og topskatten
Fra : PeterTheisen
Vist : 542 gange
20 point
Dato : 07-05-09 17:54

Det har ofte undret mig, at man i den offentlige debat er gået væk fra en fjernelse af mellem- og topskatten, selv om der er tungtvejende økonomiske grunde til at tage dette skridt i et land, hvor borgerne tynges af en irrationelt høj skattekile på 72 pct. af sidst tjente krone.

Vækstfaktoren ved helt at fjerne top- og mellemskat vil være højt. Alligevel tør man ikke foreslå det.

Danmark har hårdt brug for, at højtuddannede danskere arbejder mere. Incitamenterne til at tage en lang uddannelse i Danmark må hæves, så ungdomsårgangene ikke skruer ned for ambitionerne i uddannelserne. Danmark skal være langt mere attraktiv for højtuddannet udenlandsk arbejdskraft. Talent- og arbejdskraftudbuddet vil ikke være stort nok inden for landets grænser, når 68’erne nu går på pension, og demografiens udfordringer for alvor slår igennem.

Hvad mener I?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-05-09 18:18

Citat
Vækstfaktoren ved helt at fjerne top- og mellemskat vil være højt.

Hvordan kan det dukumenteres.Mig bekendt,er der stigende arbejdsløshed inden for (f.eks) it-uddannede.(Højtlønnede).

Mosebaek.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 07-05-09 18:39

Citat
Alligevel tør man ikke foreslå det.
- det ved jeg nu ikke, men det er nok umuligt at komme igennem med til trods for dine korrekte argumenter.

Efter blandt Soc. Dem. m.fl. var fremme sidste gang og kalde det ene og det andet for rødvinsreformer er der ingen som kan få det igennem til trods for de positive effekter det vil have, simpelthen fordi der er stemmer i at sænke bundskatten istedet som tilgengæld ikke har samme effekt og som er markant dyere. Så svaret er vel, at politikkerne ser på stemmer frem for hvad der er bedst for landet . Og inden der kommer en flok fanatiske soc. dem og siger at det er noget vrøvl samt at det kun er de rige det rammer, så husk at det var skattekomissionen ledt at en tidligere soc. dem. minister som foreslog det.

Accepteret svar
Fra : Thomas.Haugaard

Modtaget 20 point
Dato : 07-05-09 18:57

At folk skulle begynde at arbejde mere fordi de skulle betale mindre i skat er en påstand der aldrig er ført bevis for.

Hvis der er nogen der vil arbejde mere så vil det modsvares af alle os der vil arbejde mindre hvis vi kan få det samme ud af det.

De fleste unge vælger uddannelse efter interesse og ikke efter løn, hvis det ikke var sådanne ville der ikke være nogen sygeplejersker, socialrådgivere og pædagoger.

Dine påstande er direkte hentet fra CEPOS og holder ikke vand i den virkelige verden.

Udenlandsk arbejdskraft kan hentes via forskerordningen.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-05-09 19:02

Tak for svaret Thomas.Haugaard.

Kommentar
Fra : achtonfem

Dato : 07-05-09 19:03

Citat
Dine påstande er direkte hentet fra CEPOS og holder ikke vand i den virkelige verden.
øøhh, men det er dine påstande ?

Citat
Udenlandsk arbejdskraft kan hentes via forskerordningen
ja, det er nemlig lige præcis den slags misundelses navlebeskuende vrøvl som helt sikkert sikre at vi også holder på nogle kloge hoveder. Det er sørgeligt at vi lever i et sammenfund så præget af misundelse, især fra folk som ikke selv gider yde noget ekstraordinært.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 07-05-09 20:43

achtonfem

Nej det er ikke bare mine påstande. Når man lemper i topskatten eller på anden måde øger netto lønnen for de højest lønnede så er der altid en del der vælger nedsat arbejdstid. Problemet for dem med høje lønninger er jo ofte at de i forevejen arbejder 110 %

Det her har intet med misundelse at gøre da jeg selv er en af dem der i flere år har betalt topskat og det der har kunne få mig og mine kolleger til at yde ekstra har altid været spænende arbejdsopgaver og ikke i særligt høj grad pengene.

Vores helt store problem her i landet har intet med topskat at gøre. Det er det faktum at 20 % af en ungdomsårgang ingen uddannelse får og de har i årene der kommer stor chance for at blive udkonkurreret af øst europæisk arbejdskraft samtidigt med at der indenfor de næste 5 år bliver nedlagt 200 000 ufaglærte jobs her i landet.

Vi risiskere at ende op med en meget stor gruppe mennesker der ikke har en chance for at komme ind på arbejdsmarkedet og de skal forsørges !