/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Linux Ubunto
Fra : Teil
Vist : 774 gange
100 point
Dato : 07-05-09 13:53

Alle vrøvler om Linux Ubunto operativsystemer,
og lover man er 100 % sikret mod virus malware m.m.
skidt fra www.
Er det nu også 100 % sandt ? ? ?

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-05-09 14:08

Jeps.

Da hele brugerrettigheder mm er anderledes end i Windows - Kan det ikke lade sig gøre at blive ramt af virus under linux. Du kan dog blive kompromiteret på en af følgende måder:
1 - Dårligt passwd - f.eks qwert - 1234 - gud osv
2 - forkert opsætning af diverse ervices såsom SMTP/webservices/proxy
3. du giver dine login oplysninger ud og derefter laver personen dette om.

Den helt store forskel er - at ved almindelig kørsel af Linux er dui almindelig bruger uden rettigheder som kun bliver tildelt i det øjeblik for EN kommando tillader at bruge root rettigheder. Ergo har brugeren slet ikek rettigheder under normal kørsel til at ændre i operativsystemet . Og hele opsætning,Kernel mm er jo totalt anderledes og kan ikke qangribes af EXE filer og andet M$ crap!

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 07-05-09 14:15

99 % til 1 %

Da 99 % bruger microsoft hvem gider så beskæftige sig med 1 % Linux Ubunto

operativsystemer.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 07-05-09 14:18

@smokei
Tja - ca 60% af serverstanden overalt i verden - det er jo reelt kun de dumme almindelige PCbrugere der skal have et system med GUI og hjælp til alt andet!

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-05-09 14:52

Jeg har en lovlig ZP pro. og når den engang ikke virker sammen med andre programmer mere, så køber jeg ikke Microsoft mere. Så er det Ubuntu og Open Office.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-09 18:50

Det er meget sikkert............selv bankforbindelser er meget svære at hacke sig ind på når der køres ubuntu eller andre linux distributioner.

Nogle kalder mig paranoid - men jeg har altså en USB pendrive 8 GB med ubuntu 9.04 kun til brug hos min bank, sammen med et active card, så det er praktisk umuligt, at snage i mine sparepenge.

Ps. Skal der lægges ubuntu rent ind på en pendrive - vil jeg stækt anbefale at udtage harddisken mens ubuntu installeres...................og så sætte den i igen.

Pss. Teil - du har igen betalt børnepengene to dage for sent, kan jeg se på din konto.
(Af hensyn til de andre på Kandu, vil jeg ikke fortælle hvilken bankforbindelse du har)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-09 20:25

Citat
Pss. Teil - du har igen betalt børnepengene to dage for sent, kan jeg se på din konto.
(Af hensyn til de andre på Kandu, vil jeg ikke fortælle hvilken bankforbindelse du har)

Sccch Eyvind, jeg har ikke styr på de børnepenge, børn siger far til mig når jeg går en tur i parken.
Jeg aner ikke hvem de børm er. En mistanke lurer, unge enlige mødre lærer de små at sige far til alle mænd. I ren panik betaler de bare ungen holder mund.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 07-05-09 20:28

Citat
Ps. Skal der lægges ubuntu rent ind på en pendrive - vil jeg stækt anbefale at udtage harddisken mens ubuntu installeres...................og så sætte den i igen.

For mig lyder det umuligt, fjerne c drevet er det samme som en død pc.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 07-05-09 21:46

Nixen ikke umuligt.

Først kræver det at comp. kan boote fra USB.

Så tages harddisken ud.

I med ubuntu CD og start comp som nu skal starte fra CD

Vælg dansk og start med den øverste mulighed uden at installere.

Lad den rulle ind

vælg installaer og vælg hele pendrive (sdb 0)

efter instalation og afprøvning med boot fra USB > ind med harddisk >

start comp og vælg enten USB pendrive eller harddisk.

På nogle comp. skal harddisken lige flyttes op under CD i boot rækkefølge (default)

Nu kan der vælges ubuntu eller windows ved opstart, og de to systemer er uafhængige af hinanden.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-05-09 00:36

Hvad skulle der være i vejen med en ganske almindelig installation på harddisken det kan eventuel være med Windows på samme harddisk også, og så skiftes til at bruge styresystemerne, jeg ikke installeret sikkerheds programmer på mine Ubuntu, som naturligvis er installeret på min harddisk, den ene kan dual boote med en XP.
Der findes antivirus programmer til Linux og det kunne være en mulighed hvis Linux deler filer med Windows i et netværk, så er filerne scannet før Windows åbner filerne og måske bliver inficeret, Linux inficeres ikke medmindre du selv giver lov, netop fordi, som peque skriver, du ikke er administrator og ikke kan installere noget som helst uden at bruge kodeord

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 08-05-09 11:32

Tak for svaret Eyvind.

Jeg vil finde en anden pc til dette.

Har forresten en bærbar med XP home, prøver at lege med den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-09 16:17

Du kan ved hjælp af ubuntu CD lægge ubuntu ind i XP og endda pille den ud igen.
Ubuntu CD skal så bare lægges i skuffen mens XP kører.

Det er altid godt, at afprøve ubuntu i live tilstand allerførst.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-05-09 16:20

Citat
Hvad skulle der være i vejen med en ganske almindelig installation på harddisken

Ingenting - men jeg forklarede bare hvordan ubuntu også kan køre på en pendrive.
(det gør vel ikke noget)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 09-05-09 12:39

Nej Eyvind, det skal du have lov til jeg fatter bare ikke hvorfor når du sætter harddisken i igen, så er systemet jo ikke uafhængdig mere, der kan læses og skrives på harddisken fra det styresystem du har på usb drevet

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-09 15:56

Nå ovn - så må jeg forklare hvorfor jeg gør det på den måde.

Hvis jeg installerer ubuntu på en pendrive - laver ubuntu en grub bootvælger. Men den laves ikke på pendrive......................men på den siddende harddisk.
Vældig godt hvis pendrive altid sidder i USB porten, men ikke så godt hvis pendrive tages ud, for så savner grub nemlig ubuntu og vil ikke starte windows på siddende harddisk.
Det er ikke noget jeg gætter mig til men noget jeg selv har prøvet.

Ved at udtage siddende harddisk, mens der installeres, vil grub lægge sig på pendrive som nu fungerer som HD 0.
Når den siddende harddisk så sættes i efter installation af ubuntu vil HD og pendrive fremstå som to selvstændige drive/partitioner og det er bios (hos mig F12) som bestemmer hvad der skal startes.

Windows partitionen kan ikke selv snakke med ubuntu partitionen og levere snavs.
Filer på windows partitionen kan ved ubuntu berøring heller ikke overføres til ubuntu.
(her vil det ikke være tilrådeligt at installere wine )