/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Deling af bambus
Fra : sangogo
Vist : 3221 gange
300 point
Dato : 07-05-09 12:06

Hvornår er det bedste tidspunkt på året,for at dele og omplante en stor gul bambus???

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 07-05-09 12:07

http://www.haven.dk/hwarticles.asp?detail=15778

Når jorden er tilpas fugtig og varm til, at de kan danne nye rødder straks efter plantningen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-05-09 12:21

Om efteråret...

Lyt til en gammel Jyde:

"Det man planter om foråret kan gro,
det man planter om efteråret vil gro"...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-05-09 12:33

Jeg deler når JEG har lyst

Du skal bare sørge for at den har det vand den får brug for, og det kan jo godt blive en ulempe hvis i skal på sommerferie

Så set i lyset af en evt. hedebølge/sommerferie, så ville jeg gøre det nu, evt. vente til efteråret

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 300 point
Dato : 07-05-09 13:10

Bambus er en eksotisk plante, som kræver en del varme for at kunne trives. Den er således ret følsom over for "deling" på årstider, hvor den ikke er i god vækst, og dvs., at den bedste tid for "deling" er i maj måned, når rodnettet er vågnet efter vinterens hvile.

Siger haveeksperten her - så det er jo lige om lidt, når vi forhåbentligt snart får lidt mere varme

http://www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/start?Readform&ContentFrame=http%3A//www.husetoghaven.dk/kunder/cyberia/artikler.nsf/0/ad1f55c9a0f5605ac1256ad000646270%3FOpenDocument&HeaderFrame=javascript%3AsetlinkAndMenuItem%28%22Haven%22%2C%20%22ID0%22%29%3Btop.setbanner%28%22/C12568D90040DD6B/WebAdShow%3FOpenAgent%26Section%3DHAVENALT_OM_HAVENPRYDHAVENTRAE_OG_BUSK%26Region%3D%22%29%3B%20

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 07-05-09 18:36

Bambus gror, gror og gror - så skil du bare ad, plant ud del det i mange planter - dit problem opstår først når du vil af med det igen (det dør når stammen er 100 år gammel) så skal du både bruge gravemaskine og dynamit, men det kan du jo stille et spørgsmål om, når du bliver træt af det skidt.
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : sangogo

Dato : 07-05-09 19:44

Jeg har tidligere delt og omplantet bambus om foråret, bare de aldrig blev tørre den første sommer groede de fint, men det var sort bambus, forskellen på sorte og gule bambus er at de gule sætter nye skud om foråret, de er allerede i gang nu, de sorte venter til juli-august. De planter jeg har nu er frøplanter fra blomstringen i 1994, de er nu over 2 meter høje, jeg er stadig i tvivl om det er godt at dele dem, mens de sætter nye skud, men jeg har planter nok, så APS = a prøver sgu.
Jeg takker for svarene, jeg er glad for mine bambus, de giver nogle gode hække.

Godkendelse af svar
Fra : sangogo

Dato : 07-05-09 19:49

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 07-05-09 20:24

Selv tak - og hvor er jeg misundelig - vores bambus hække gik ud sidste år. Vi har ventet og håbet, men nu er der ingen vej udenom..... opgravning og nye planter