/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Varme hveder
Fra : frieda
Vist : 648 gange
100 point
Dato : 07-05-09 08:24

Da jeg bor i udlandet, kan jeg jo desværre ikke bare smutte ned til den lokale bager og købe hveder.

Jeg elsker dem ellers.

Er der én af jer, der har en god opskrift?

Ingen link, tak, dem kan jeg selv finde.

Jeg søger en opskrift, I selv har gennemprøvet.

Accepteret svar
Fra : Palmen

Modtaget 110 point
Dato : 07-05-09 08:36

Sidste år valgte vi selv at bage varme hvede for "hyggens skyld". Vi brugte denne opskrift og vil bruge den igen i år - da resultatet var godt :

Tilberedningstid: 60min.

Antal: 16 stk.

50 g gær

4 dl sødmælk

2 sammenpiskede æg

½ tsk salt

1 tsk stødt kardemomme

1 spsk sukker

1 kg hvedemel

Lun mælken let og udrør gæren heri. Tag 2 spsk af æggemassen fra til pensling og tilsæt resten. Drys salt, kardemomme og sukker over melet, og tilsæt mel efterhånden. Ælt dejen sammen til en let og smidig dej. Tildæk den og lad den hæve 30 minutter. Tag dejen ud på bordet, ælt den igennem og form dejen til 16 boller. Læg dem på en bageplade med bagepapir, med ca. 1½ cm. imellem bollerne. Lad dem efterhæve 20 minutter. Pisk den gemte æggemasse med lidt vand og pensl bollerne. Bag dem ved 200 grader i ca. 18-20 minutter. Lad bollerne køle lidt af, flæk dem, læg dem tilbage på bagepladen med skærefladen og lad dem tørre i ovnen ved 200 grader i 4-5 minutter.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 07-05-09 08:42

1kg mel til 16 styk?

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 07-05-09 08:42

Den prøver jeg.
Tusind tak.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-05-09 08:43

Jeg tager alligevel altid mel på slump (dvs. kommer an på vædsken)

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 07-05-09 09:06

http://politiken.dk/tjek/dagligliv/forbrugguider/guidermad/gmadartikel/article496004.ece:

500 g. mel (knapt 10 dl.)
1 dl. mælk
1 dl. vand
50 g. smør/margarine
50 g. gær
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
1 æg
evt. 2-3 tsk. kardemomme

Pensling - mælk eller vand

Lun mælk, vand og smør let og rør gæren i. Bland det sammen piskede æg, mel, salt og sukker i gær væden og ælt dejen godt igennem.

Lad det hæve lunt og tildækket til dobbelt størrelse - cirka 30 minutter. Arbejd dejen godt igennem igen og del den i 12 boller.

Anbring dem på en bageplade, bollerne skal helst røre hinanden, og lad dem hæve - gerne i damp over en gryde med kogende vand - i 20 minutter.

Pensl bollerne med mælk eller vand og bag dem ved 200 grader i 15 - 20 minutter. Flækkes og ristes inden de spises.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-05-09 09:25

Mel "på slump" bruger man jo næsten altid alligevel da man finder ud af ved æltining at dejen skal have en håndfuld mere.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 07-05-09 09:42

Skift 150 gr af melet ud med kartoffelmel, så bliver de rigtig gode, og smuldrer ikke så meget når er flækket og ristet :)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-05-09 13:50

Wauw jeb3 - takker og prøver det!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 08-05-09 00:01

Hvedeknopper med havreklid
Ca. 15 stk.

650 g hvedemel
2 spsk. sukker
1 tsk. salt
125 g margarine
½ pk. gær
4 ½ dl. lunkent vand
50 g havreklid

I firkantet bageform, tæt som boller.

200 grader i ca. 20 min. - hold lidt øje med dem, da jeg ikke kan huske det præcist

Hanne

Hæver til dobbelt størrelse.
225 grader på nederste rille i ca. 35 min.

Halveres og ristes.