/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Nazisme og kommunisme
Fra : PeterTheisen
Vist : 901 gange
20 point
Dato : 06-05-09 21:15

Er det ikke korrekt, at Enhedslisten står for kommunisme, mens Dansk Folkepartis ideologi er nazisme?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-09 21:19

idiot

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-09 21:20

Mere fjoget bruger end dig er svær at finde

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-05-09 21:30

nej, det er ikke rigtigt

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-05-09 21:35

Kan du dokumentere, at Enhedslisten ikke går ind for planøkonomi, f.elsborg?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 06-05-09 21:39

nej

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-05-09 21:40

Har du svært ved at klare dig i det almindelige politiske liv.................

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 06-05-09 21:41

Enhedslisten er et socialistisk parti, DF er et populistisk parti.
Socialisme og kommonisme ligner på nogle punkter hinanden, men er langt fra det samme.
Fascisme er også populisme, men ikke det samme som nazisme.

Så nej, enhedslisten er ikke kommunistisk og DF er ikke nazistisk.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 06-05-09 22:11

Nej det kan/vil/gider jeg ikke dokumentere.
Du skal nok lige lære at skelne mellem socialisme og kommunisme inden du roder dig ud i mere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-09 22:51

Helt enig med Bertelbrander.

Men det er da sjovt, at de to partier er enige om at være EU-modstandere

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-05-09 23:07

Peter Thiesen, interessant er det, at du kan stille et sådant spørgsmål.??
Hvad får dig til at tro det.?

Hvad er din dagsorden.?

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 06-05-09 23:39

Ifølge Marx (eller Lenin - husker ikke præcis hvem; snart længe siden jeg har beskæftiget mig med det) består vejen til det kommunistiske samfund af tre faser:

1. Proletariatets diktatur, hvor arbejderklassen har ledelsen i afviklingen af det gamle kapitalistiske samfund.

2. Socialismen, hvor det kapitalistiske samfund er definitivt afviklet, og hvor det stadig er arbejderklassen, der har magten.

3. Kommunismen, hvor statsmagten er døet bort, og hvor ALLE derfor har magten.

Men i praksis så sagen selvfølgelig noget anderledes ud. Al magt lå hos det kommunistiske parti, og arbejderklassen havde ikke en dyt at skulle have sagt.
På et tidspunkt i 1936 blev Stalin enig med sig selv om, at nu var kapitalismen så definitivt besejret, at man havde bevæget sig fra proletariatets diktatur over i socialismen. Og dermed var alle andre også enige - og de få som ikke var, fik et nakkeskud eller røg i arbejdslejr.
Så fra 1936 og til sin kollaps i 1991 havde Sovjetunionen i sin egen forestilling et socialistisk styre. Man påstod aldrig, at man var nået frem til det kommunistiske samfund.

Men det betyder selvfølgelig ikke, at socialister også er kommunister. Forskellen ligger i troen på etpartisystemet.

Og hvad nazisme angår, må det nok først og fremmest defineres som statsautoriseret racisme, hvorefter den hvide race er alle andre racer overlegen, og hvor jøder er grådige, afrikanere dumme osv.

Det synspunkt har jeg aldrig hørt Dansk Folkeparti give udtryk for. De er vist først og fremmest imod Islam - uanset om det er danskere, arabere eller indianere, der prædiker det.

Så svaret på dit spørgsmål er nej. Enhedslisten står ikke for kommunisme, og Dansk Folkeparti går ikke ind for nazisme.

Kommentar
Fra : MajKat

Dato : 07-05-09 05:35

Kan vel ikke sige andet end hvad Rellom, så rigtigt, lige har sagt

MajKat

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 07-05-09 08:06

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 07-05-09 08:22

Endnu et dumt spørgsmål fra Peter Theisen.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-05-09 08:45

Citat
Mere fjoget bruger end dig er svær at finde

Fortjener en gentagelse:
Citat
Mere fjoget bruger end dig er svær at finde

Mon alle pladser er optaget på St. Hans ??

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-05-09 18:26

Flot skrevet Rellom.