/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Bistand 1 mdr?(Karantæne)
Fra : GormDenGamle
Vist : 1473 gange
65 point
Dato : 06-05-09 10:40

Jeg er kørt helt død i mit arbejde, så jeg er sygemeldt. Men nu vil lægen ikke længere forlænge min sygeperode, så jeg er nødt til selv at sige op, ellers går jeg ned med flaget.

Jeg er i A kasse og fagforening osv. men jeg får vel 1 måneds karantæne, når jeg selv opsiger min stilling?

Så er spørgsmålet om jeg kan få bistandhjælp den ene måned indtil jeg ikke længere er i karantæne hos a kassen?
Hvis jeg kan, hovr meget får jeg så? Jeg har udgifter for 8000 kr om måneden.

Tak.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 06-05-09 10:48

Hvis du er selvforskyldt arbejdsledig, er det ikke givet, at du kan få kontanthjælp, det er en vurdering der foretages på kommunen når du henvender dig på første ledighedsdag

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 75 point
Dato : 06-05-09 10:58

Du bør henvende dig til din a-kasse og forelægge problemet.
Muligt de er til at tale med, hvis det påviseligt er af helbredsmæssige årsager du er nødt til at droppe arbejdet.

Nu ved jeg ikke hvor længe du har været sygemeldt, men muligvis kommunen også skal indblandes m.h.p. evt. revalidering el.lign. når du ikke kan klare det arbejde du har nu.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 11:05

Citat
Men nu vil lægen ikke længere forlænge min sygeperode

Så må han jo ikke mene, du er så syg du ikke kan arbejde.

Men der skal virkelig særlige omstændigheder til, før du kan få kontanthjælp, når du selv har sagt dit arbejde op! Det er næsten umiligt.
Derudover vil de se på om du har bil, har du ejerbolig osv.

Citat
Jeg er kørt helt død i mit arbejde, så jeg er sygemeldt

Det er vel ikke en sygemeldingsgrund? Hvad fejler du? Hvorfor mener lægen du er klar til at tage på arbejde?
Hvori består dit erbejde, og har du overvejet at tale med din arbejdsgiver om mulighederne for evt. at ændre på dit arbejde?

Kommentar
Fra : vvdriver

Dato : 06-05-09 11:35

En kort bemærkning.
Såfremt du vælger 1 mdr. karentæne, kan du ikke gå på understøttelse bagefter,såfremt du ikke er raskmeldt?.
For at hæve dagpenge,skal man stå til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er du ikke,såfremt du er syg.
vvdriver

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 06-05-09 11:57

Din læge må jo mene at du ikke er syg mere og godt kan arbejde, siden han ikke vil forlænge din sygedom!!
Du får ingen penge fra din A-kasse når du er syg. Så skal du på sygedagpenge hos kommunen.
Som de andre skriver kan man ikke give noget konkret svar med hensyn til kontanthjælp.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-05-09 13:07

er det ikke mulig, at du får din arbejdsgiver til at fyre dig? Eller starter på arbejde og intensivt søger nyt job?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 13:23

Skytten, det kan Gorm jo ikke, hvis han er syg -
Men savner da nogle flere oplsyninger fra Gorm.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 06-05-09 13:58

Men når han ikke kan få en sygemelding hos sin læge, bliver han raskmeldt

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 14:06

Nemlig skytte, men han mener åbenbart selv stadig han er for syg til at arbejde.

GORM - fortæl lidt mere

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-09 15:14

Hvis ikke lægen vil skrive under på man er uarbejdsdygtig, koster det 5 uger at opsige sit arbejde. Man kan ikke forvente offentlig forsørgelse hvis man selv opsiger sit job. Vi har ikke borgerløn i DK.

Så med mindre din fagforforening med rimelighed kan godtgøre at arbejdspladsen er umulig så skal man selv betale karensdagene. Det ville da næsten også være for nemt hvis man bare kan sige man føler det er lidt strenge i tiden og så sige sit job op, og få fuld knald på hjælpen fra det offentlige.

Metodikken er at man bider tænderne samme og så får fundet noget andet, hvorefter man simpelthen siger op. Og når lægen ikke vil skrive under på man er syg, kan man ikke bare dingle rundt derhjemme. Udebliver man uden lovlig hjemmel, kan det også særdeles nemt koste 5 uger.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 07-05-09 08:07

Hvis du har været langtidssygemeldt, skal du tale med din A-kasse. A-kassen kan fx vurdere, at du ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet, hvorfor du ikke kan modtage understøttelse. SA-kassen kan derfor stille krav om, at du skal præstere 300 timers arbejde inden for 10 uger for, at bevise, at du står til rådighed.

Når lægen ikke vil sygemelde dig m,ere, er det vel fordi hans vurdering er, at du godt kan arbejde - selv om du er træt af din nuværende arbejdsplads.

Hvis man selv siger sit arbejde op, har man i dag 3 ugeres karens.

Alle kan søge om kontanthjælp. Om man får den er afhængig af ens konkrete økonomiske og sociale situation. Hvis man her fx har en formue på over 10.000 kr., eller har en kapitalpension (som så skal hæves i utide), kan man ikke få kontanthjælp. Der er altså tale om, at din situation skal vurderes. Hvis du står uden én kr. på lommen og der er konkret udsigt til, at du får penge i nær fremtid, er der mulighed for, at du kan få en midlertidig hjælp, som så skal tilbagebetales.

At du har en udgift på 8.000 kr. om måneden er kommunen fuldstændig uvedkommende. Er du fx alene og du bliver smid ud af din bolig, er kommunen ikke forpligtiget til, at hjælpe dig med at få en anden bolig, men de kan fx henvise dig til et herberg e.l.

Hvad du evt. kan få i kontanthjælp er bl.a. afhængig af om du bor ude/hjemme. Er over/under 25 år. Om du er forsørger/ikke forsørger.

Som din økonomiske situation ser ud nu, vil du nok være bedst tjenst med, at finde et arbejde.

Godkendelse af svar
Fra : GormDenGamle

Dato : 08-05-09 10:06

Tak for hjælpen alle sammen. Jeg vil helst ikke uddybe mere end jeg har gjort