/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Støbning af flagstang(Hvordan)
Fra : Rustica.dk
Vist : 4378 gange
305 point
Dato : 06-05-09 08:46

Hej Igen Kandu-er.

Ja nu har jeg endnu et lille projekt.

Jeg har købt en flagstang af træ, som jeg skal have støbt i jorden på en træ stolpe.

Mit spørgsmål er som følger:

1: Hvor dybt / bred skal jeg grave til beton til Stolpen ?
2: Hvad er blandningsforholdende & hvad skal jeg bruge ?
3: Er der noget jeg skal være opmærksom på i projektet
4: Skan jorden stampes rundt om eller noget ?

Håber der er en der lige har nogle gode fakts som jeg kan bruge.

Sommer Hilsen
Michael

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 06-05-09 09:10

Citat
støbt i jorden på en træ stolpe

Hvad mener du?

er det en støtte du mener?

http://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/browse_thread/thread/6e720e9e55fba4e9?pli=1

her er i hvert fald en der skal støbe en støtte til flagstang...

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 315 point
Dato : 06-05-09 09:14

Læs denne vejledning

http://www.flagstang.dk/page.asp?sideid=19&zcs=43

Held og lykke med flagstangen

Godkendelse af svar
Fra : Rustica.dk

Dato : 06-05-09 09:33

Tak for svaret ans.
Det var jo lige den jeg stod og manglede..
Juhuuuuuu

Mange tak. til begge svar

Kommentar
Fra : ans

Dato : 06-05-09 09:40

Selv tak ... nu ved du, hvad du kan bruge store bedagsferien til

Kommentar
Fra : BjornJ

Dato : 06-05-09 18:36

Undskyld at jeg blander mig. Jeg har opsat i hundredevis af flagstænger, ikke i plast, men i træ.
Jeg arbejde som ung på Danmarks første flagstangsfabrik hvor vi havde en drejebænk der kunne dreje stænger på op til 20 m.
[B]Den måde der anvises i linket kan uden tvivl bruges, men stangen vil rådne i beslaget.[/B]Vi satte stængerne på på følgende måde:
1) Først gravede vi et hul c. 30 cm x 60 cm, ca, 50 cm dybt.
2) Så fortsatte vi til ca, 1 m i den ene ende med et hul der var ca. 30 x 30 cm.
3) I hullet satte vi stolpen der var enten eg eller cement.
4) Omkring stolpen smed vi lidt at det opgravede jord og sampede samtidige med at vi holdt stoppen i lod.
5) Så efterfyldte vi med ca. 10 cm jord ad gangen jorden, blev stampet og stolpen holdet i lod.
6) Når der manglede ca, 30- 40 cm opfyldning gravede vi ud så der kunne sættes ca. 80 cm støttebrædre på siden af stolpen. der skal bruge 4 stk. og de skal danne et kryds. hvis det er en træstolpe skal de sømmes i stolpen.
7) Til slut fyldes der jord om støttebrædrene. Jorden stampes godt, så der næsten ikke bliver noget i overskud
8) Når stangen skal rejses, rejses den over den nederste bolt. Nogen gør det fejlagtigt over den øverste i den tro at stykket fra øverste bolt til den nederste virker som kontravægt. Den smule vægt har ingen betydning, men rejsningen vanskeligøres af at man skal løfte for højt oppe.
Brug aldrig stiger til at understøtte stangen, men sæt et reb om sokkel og stang, ved den øverste bolt. Efter hånden som stangen rejser strammes rebet.

Bjørn