/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Ny skudt dyr. Holdbarhed.. ??
Fra : Daniel281091
Vist : 5382 gange
100 point
Dato : 05-05-09 23:00

Hvis han skyder en and, due, fasan, hvor lang tid må den så ligge før den ikke er til noget mere?? skulle gerne havde svar med det samme!! på forhånd tak!

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-05-09 23:38

De kan godt ligge 2-3 dage hvis man ikke plukker dem.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-05-09 08:39

Kun hvis indvoldene og maveindholdet er taget ud. Det skal helst gøres samme dag...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-09 08:42

Det må slet ikke ligge.

Det skal hænge.
Og hvor længe regner mean ud efter noget der kaldes graddøgn.

Fasan og and ca 20 graddøgn.

Det vil sige, at hvis temperaturen er 10 grader, så siger man 20 delt med 10 = 2 døgn

Og temperaturen bør ikke overstige 12-15 grader, for så begynder det at rådne. så eks. at lade noget hænge ved 20 grader, det dur ikke.

Due mener jeg ikke skal hænge, men renses samme dag

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-05-09 08:51

Dova du har helt ret, men mave indholdet og tarmene skal være udtaget ellers går den ikke med at bruge graddøgn systemet, som i virkeligheden er baseret på klovbærende opbrækket vildt ophængt i en spyflue tæt pose, men det er jo noget andet end det der spørges om.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 06-05-09 09:29

Det en and der snakkes om. og der er intet gjortd ved den, men når der stadig er indolde i, kan den så godt ligge i 1 dag ? 24 timer ?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 06-05-09 09:50

Lad den ligge 3 døgn,så bliver den til en Moseand,det vil sige at den er nem at mose med en gaffel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 06-05-09 10:54

Citat
Dova du har helt ret, men mave indholdet og tarmene skal være udtaget ellers går den ikke med at bruge graddøgn systemet

Ja, jeg må også indrømme, at det ikke lyder så tiltalende, at lade fuglevildt hænge så længe, men jeg ved da nogen gør det

Citat
Det en and der snakkes om. og der er intet gjortd ved den, men når der stadig er indolde i, kan den så godt ligge i 1 dag ? 24 timer ?

Det kommer altså an på hvor varmt den er opbevaret

Kommentar
Fra : edith1968

Dato : 06-05-09 12:04

Dova har helt ret, men involder behøves ikke at tag ud....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-05-09 13:51

Der er traditioner i sagen. I gamle dag, hvor folk døde som fluer i en tidlig alder, lod man f.eks. fasaner, agerhøns, vagtler, ænder, duer og harer hænge alt for længe - med involdene i. Det skyldtes, at man dengang overlod det til tjenestefolkene (konen/madammen/kællingen) at klare "bælningen" (et gammelt dansk almueudtryk for det at "brække" et dyr).

Svenskerne, som ikke ligefrem er at finde på kulturens bjergtinde, har dog et andet og efter min mening bedre syn på, hvordan man behandler det skudte vildt.

Fuglevildtet "bælles" så hurtigt som muligt - først ved krogning. Når man får en pause i jagten - eller vender hjem, så plukkes små grankviste og/eller birkeblade, som man stopper fuglen med. For det første fordi fuglens "bælle" holdes udspilet og tillaler luften at tørre de yderste lag inde i "bællen", så bakterieangreb bliver besværliggjort. For det andet fordi der på gran og birkeblade dannes et antiseptisk lag,m som virker bakteriebekæmpende.

Råvildtet behandles på samme måde, men her bruges der først grovere kviste. Hvis en uheldig (uduelig) jæger får skudt et dyr i waiden, så skal man ubetinget forlægge dyret allerede samme dag - efter en meget grundig rensning af alle krinkelkroge i det kød man ønsker at bruge. Man skal også fjerne alle hinder på kødet, hvor der kan gemme sig rester af mave/tarmindholdet.

Med hensyn til hvor længe fugle og pattedyr skal/kan hænge, så er det allerede beskrevet af grundige Dova.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-05-09 14:27

I de gode gamle dage, altså dengang da farfar var ung, da farfar var ung. Farfaaaaar var frisk og uuuuung.

Først bjærgede man høsten,
og så gik man til fest.
Farfar kom først med vogn og med hest.
Når mænd dansede ud i sølvknappet vest
da dansede farfar bedst.

Altså på den tid....Tjae...hmmmm....ææææhæm... det var vel i atten hundrede grøn kortkål - altså, dengang lod man vildtet hænge så længe, at det faldt ned af sig selv. Thi da havde kødet den rigtige modningsgrad. Nu påstår de påståelige, at nu er kødet da råddent. Til det vil jeg sige; KORREKT.!!! Men sådan ville folk have det....altså, dengang da farfar.......

Men for fanden da, det går nunte idag. Næh... om efteråret lader man vildtet hænge 2 dage. Men så er det saftsuseme (husk at visle mellem tænderne når i læser s,t,s) og den ondefløjteme med at få pelset dyret og få det på køl.
OG:!!!! godt smager det.

En jæger gik at jage
En jæger gik at ja a ge alt udi skoven grøn - er du med på den.
Er du med på jo - er du med ja - er du med på TRALA LA
En jæger gik at ja a ge alt udi i skoven grøn. ER DU MED PÅ DEN.!!!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-05-09 14:34

Jahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh - huddelihej.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 06-05-09 16:48

den har ligget natten over. men skide være med det, lortet er ordnet og ædt. og det smagte sku godt. :P
men tak for alle svarene.

et sidste spørgsmål:
Når et fjerkræ er skudt, så må det ikke ligge på jorden eller hvad ? skal det hænge i hovedet ?

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-05-09 16:56

Jamen Tonganeser dog.!! Sikken en finale afslutning på "En jæger gik at jage"

Citat
Jahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh - huddelihej.
efter "huddelihej" mangler, synes jeg, et "Huttelihut prut prut"

"prut prut" Skal dog sfsluttes i fismol, idet det understreger, at den jæger der gik at jage, måtte nu og da regulere trykket fra bugmuskulaturen med et langtrukkent pruuuuuuuuuuuut.

Hvem kan iøvrigt sige sig fri for disse....hmmmm...latrinære mislyde når fasanen letter i protest over, at blive jaget op fra sit leje en regnfuld novemberdag af en ruhåret af tysk afstamning.

Ikke hvergang, men hver eneste eneste gang fasanen letter fra jorden, hører jeg disse latrinære knaselyde fra mine medjægeres bukser. (Den arme kone der skal vaske de bukser)
Jeg kendte engang en jæger - jahhh, vi kaldte ham "skidefrans" hvergang han smed bøssen til kinden kom der en langvarig lyd fra hans ventilationshul. Da skuddet havde braget, kom gaslugten snigende lige op i næseboret.....føj for satan hvor han stank.
En jagtdag....for længe, siden havde vi fået brunkål m/flæsk til middag. Skidefrans gik svedende og maverumlede rundt hele dagen. Faktisk lige indtil der lettede en fasan, så kom det. Bæ'en myldrede ud af røvballerne på ham, nedad buksebenet og lige ned i støvlerne på Skidefrans.
Skidefrans kiggede på os allesammen og sagde med et svedent grin; A tyws a slut a jawt no.
Hvilket ikke en protesterede imod.

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-05-09 16:57

Fjerkræ i hovedet
Hårvildt i bagben

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 06-05-09 17:54

i fatter da ikke noget i to

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 06-05-09 18:11

Sikken da nogen spøgefugle....

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-05-09 18:18

Centerpoint.!!! PSSSSSSST....Centerpoint.!!!!!! SÅ HØR DOG FORHELVEDE EFTER HVAD JEG SIGER.!!!!!!!.......Nå, det var godt.

Du kan tro mine geværer er blevet flotte. Selv den gamle møbelban....øh snedker er dybt imponeret.
Endnu engang tak for tippet, Centerpoint.

Undskyld Daniel, at jeg lige stjal din tråd.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 06-05-09 20:05

Hej Heidi hej Ho hej ho...

Det var da godt. Meeeen, de der møbelsnedkere, de kan osse nogen ting.
Ja, ja, nu er jeg ikke møbelsnedker - jeg var bare pisseheldig.