/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hårdere straffe?
Fra : PeterTheisen
Vist : 936 gange
20 point
Dato : 05-05-09 22:02

Læg mærke til denne sammenligning: http://www.lilliput-information.com/intkrim.html.

I Norden har vi en socialistisk indstilling til kriminalitet, hvilket vil sige lidt politi på gaden. Dermed vil opklarelsesprocenten naturligvis også falde, og kriminaliteten er som følge deraf steget.

I USA har man en konservativ indstilling til kriminalitet, hvilket vil sige meget politi på gaden. Dermed vil opklarelsesprocenten naturligvis også stige, og kriminaliteten er som følge deraf faldet.

Måske har eksperterne ikke ret, når de prædiker lempeligere straffe, for USA har jo også meget strengere straffe end Norden?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 05-05-09 22:53

Jeg synes at i nogle tilfælde, ved grovere kriminalitet så er det nogle pladderopfattelser politikerne har. De kriminelle får undervisning, hjælp af læger og sygeplejersker og socialrådgivere. Hvad får ofrene, hvis de er i live?
Vi levet i et land med periodevis pladderhumanisme.
Mordere og seksualforbrydere skulle gemmes væk og aldrig komme ud igen.
Jeg var selv modstander af at Palle Sørensen kom ud, han sad ikke en gang 10 år for hver af de 4 politifolk han myrdede.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-05-09 23:43

Hvis bare man fjernede alle love, så var der ingen kriminelle.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 06-05-09 00:18

Peter - husk, at undlade punktum eller andet efter et www-link - for så virker det ikke.
Du burde snart have lært det, med dine mange spørgsmål!

http://www.lilliput-information.com/intkrim.html

PS: Hvilket parti stiller du op for?

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 06-05-09 00:59

Citat
Peter - husk, at undlade punktum eller andet efter et www-link - for så virker det ikke.
Du burde snart have lært det, med dine mange spørgsmål!

http://www.lilliput-information.com/intkrim.html

PS: Hvilket parti stiller du op for? [Hahahahaha]

Ja,man skulle sgu snart tro at kandu er lavet om til et politisk forum,jeg begynder sgu snart at savne den gammel kandu,hvor man hjalp hinanden med diverse spørgsmål,hvorfor ikke bruge jubii eller de tusinde andre forum hvor de diskuter politik

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 06-05-09 06:49

"Kultur og Samfund"
http://dindebat.dk/

Hvilke andre Fora findes der?

Son-ny

Kommentar
Fra : kaffemand

Dato : 06-05-09 07:45

Svært spørgsmål, som ikke er så let at svare på.
Umiddelbart foretrækker jeg den Nordiske model.

Og:
"De kriminelle får undervisning, hjælp af læger og sygeplejersker og socialrådgivere. Hvad får ofrene, hvis de er i live?"

1: Ofrene skal støttes og hjælpes mere - Helt sikkert, naturligvis !!!!!

2: De kriminelle skal stadig væk have undervisning, lægehjælp og socialrådgivere.

kaffemand

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 06-05-09 08:41

Det er da forkert. Nogen gange vil en stranger straf slet ikke hjælpe på om forbrydelsen bliver begået eller ej. Forbryderen har i mange forbrydelser slet ikke ideen om straf med i sine overvejelser.

Det vi gør i Danmark er at havde fokus på forebygge samt rehabilitere i stedet for at burer forbryderen inde.

Personlig mener jeg at det er fint med både forbygelse samt at rehabilitere, men jeg har også brug for at jeg (samfundet) får "hævn" og ikke ser forbrydere fra eks. mord gå på gaden 10 år efter jeg mener af hele mit hjerte at en sådan forbrydelse skal give livstid (Uden mulighed for prøveløsladelse). Jeg er pisse ligeglad med om det forbygger, forbyggelse må vi gøre med andre muligheder. Når forbrydelsen er sket er det for sent, hvis forbrydelsen ikke var så slem må vi så rehabilitere hvad vi kan. Hvis forbrydelsen var mord, grov vold, voldtægt visse grove former for økonomisk kriminalitet mener jeg at vi som samfund har pligt til at beskytte os selv samt ofrene.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 06-05-09 08:44

Der er et eller andet helt galt med den statistik, du henviser til. Hvis vi i Dk i 2001 havde haft 3,72 mord pr. 100.000 indbyggere, havde vi haft ca 200 mord, det normale tal gennem flere år er 50-60, hvilket også passer bedre med, at USA har en ca. 6 gange højere mordrate end vi har.

Derudover, hvis du tror det er socialistisk ikke at have meget politi på gaden skulle du tage en tur til Nordkorea, Kina eller en tidsrejse til Sovjetunionen/DDR, der er nærmest politi på ethvert gadehjørne.

At politireformen har betydet, at en betjent i gadebilledet er sjældnere end isterninger i Sahara er en anden sag, selv om vi aldrig (i min levetid) har haft så mange betjente på gaden som USA, endsige socialistiske lande og diktaturer. Men jeg tror, antallet af betjente mere er bestemt af vaner i landene end af politisk orientering,

Alligevel har vi i Dk hidtil haft meget tæt på 100% opklaring af mord, som regel er der højst 1-2 uopklarede, eller under 5%, men man kan jo se at det kniber med at opklare de "nye" mordtyper, bandekriminalitet, hvor der ikke er den normale kontakt mellem offer og gerningsmand, og hvor begge parter holder kæft overfor politiet (ikke den dræbte, men hans gangstervenner). Opklaringsprocenten for mord er, såvidt jeg ved, meget lavere i USA, men der er gangstervældet også mere udbredt, så der kan være en sammenhæng, der kan forklare (noget af?) forskellen.

Straf er ikke den eneste forklaring på om der er mange eller få lovovertrædelser i et land, opklaringsprocent er erfaringsmæssigt meget vigtigt i forhold til overlagte forbrydelser, men spiller sikkert kun en mindre rolle i forhold til affektforbrydelser.

I bogen Freakonomics, dansk udg. Freakonomi, hævder forfatterne (Levitt og Dubner) at der er en sammenhæng mellem fri abort i USA der blev indført i 70'erne, og faldende ungdomskriminalitet i 90'erne, fordi de unge teenagemødre typisk fik en abort i stedet for et barn, de ikke havde mulighed for at give en ordentlig opvækst, og som derfor rendte rundt på gaden og blev kriminel. I øvrigt en bog jeg varmt kan anbefale, hvis man syntes det kan være sjovt at se på tingene med andre briller. De påviser fx rent statistisk, at test i skolerne får (nogle af) lærerne til at snyde!

Uddannelsesmuligheder, arbejdsløshed mv. er givetvis også faktorer, der spiller ind i forhold til kriminalitet.

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 06-05-09 08:55

Citat
"Kultur og Samfund"
http://dindebat.dk/

Hvilke andre Fora findes der?

Son-ny

En søgning på google giver 2.210.000 links for Kultur og Samfund debat,så vælg selv

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-09 09:01

>jangchr

Emnet politik er jo ikke noget man rigtig kan hjælpe hinanden med, det er typisk holdninger man diskuterer.

Til gengæld er det helt frivilligt, om man vil hakke af på politik som interesseområde, så kan man undgå at få spørgsmål og svar på det område

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 09:03

Hvis man ser på de kriminelle med en anden etnisk baggrund end dansk (det var da pænt sagt :) )
Der jo kommer flere og flere af, så er jeg halt sikker på strengere straffe ville virke her.
De har jo ingen respekt for vores straffe, da styrken af vores domme kun er en promille af, hvad de selv er vant til hvor de kommer fra - derudover har de heller ikke respekt for os danskere - jeg taler KUN om de kriminelle ! ikke generelt.

Og de unge danske kriminelle er en flok pyldrehoveder, med en hård barndom og et forkert samfund - så rejs da for pokker til et land, hvor i har det bedre, eller lær at tage ansvar for jeres handlinger.

Jeg synes det er absurd vores love ikke snart bliver ændret.
De blev i tiderens morgen bygget op om ejendomsretten - den var vigtigere dengang end menneskeliv ( man fik jo også så mange børn, så en mere fra eller til....)

Idag har tiderne ændret sig, men ikke vores domme.
Lav en straffereform, og tænk i nye baner mht. politiet.

Lav straffene, så det virkelig kan mærkes at man har lavet noget lort. Rehabilitering mm... Kun ved de helt unge, hvor det måske kan nytte noget. Resten har taget nogle valg - det må de leve med.

Politiet... Hvorfor er det uddannede betjente, der skal holde og blitze folk? Lav en kort trafikbetjentsuddannelse. Lav også en vagtværn, med folk, der er uddannet til at gå rundt og være synlige i uniformer i gaderne. Lad kontorfolk skrive rapporter (betjentene kunne evt. indtale dem på bånd, som læger med deres bemærkninger o. patienter). Og lad så betjentene være betjente - dvs. lad dem opklare sagerne og fange forbruderne.
Det vill eogså hjælpe på arbejdsløsheden.

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 06-05-09 09:59

Citat
anden etnisk baggrund end dansk

Jo - Det var pænt sagt!

Men hvis der skal indføres hårdere straffe, skal det vel gælde for alle i det danske samfund -
ikke kun for "Perkerne"?

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 11:06

Jeg skriver jo netop også om vores enge unge :)

Citat
Og de unge danske kriminelle er en flok pyldrehoveder, med en hård barndom og et forkert samfund - så rejs da for pokker til et land, hvor i har det bedre, eller lær at tage ansvar for jeres handlinger.

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 06-05-09 13:41

Citat
De blev i tiderens morgen bygget op om ejendomsretten - den var vigtigere dengang end menneskeliv

Nåh ja - du skriver jo også om danske unge, jeb3

Jeg er i øvrigt enig med dig med hensyn til ejendomsretten vs menneskeliv.

Straffen bør ikke være højere for økonomisk kriminalitet end for grov vold og drab.

Man burde måske sætte straffen ned for det økonomiske, så der ikke var den forskel?

Kommentar
Fra : Son-ny

Dato : 06-05-09 13:44

Ja, jeg aner faktisk ikke så meget om hvad straframmerne er -
men man hører jo at røveri straffes hårdere end vold.

Godkendelse af svar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-05-09 14:01

Tak for svaret vagnr. Jeg tænkte nok, at der var noget galt.

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-05-09 14:04
Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 06-05-09 14:13

Et af problemerne er også, at folk ikke melder overfald mm.

De er bange for represalier.

Derudover har vi selv forsøgt at melde et overfald af min datter, da hun blev overfaldet af en somalier og et par af hans familie, da hun ikke ville være kærester med ham, og fik ham smidt ud af ungdomsskolen, pga. hans tilnærmelser (han havde åbenbart ikke lært hvad NEJ betyder) men politiet ville intet gøre :( Det var bare kæresteproblemer, og det havde de ikke mandskab til !!!

Næ du. Uanset hvad, så har volden udviklet sig til det grove. Der skal helst både, slåes, sparkes, brændes og tisses på ofrene. Af mange på en gang.

Det er bare ikke ok.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 06-05-09 15:00

Atter et spændende spørgsmål fra Peter Theisen + et fint svar fra vangr

Kommentar
Fra : PeterTheisen

Dato : 06-05-09 17:02

Jeg fandt lige følgende:

'Ifølge Interpol havde Danmark i 2001 hele 199 mord, hvad stemmer fint med tallene fra Rigspolitichefen, som viser at der i Danmark blev begået 52 mord og 147 mordforsøg i 2001 (begge under §237).'

Man har altså fusket med tallene, så mordforsøg er talt med, hvilket naturligvis er forkert.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-09 17:24

Selv tak, PT, jeg mente nok tallene var helt ude i skoven

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-05-09 23:26

Nu er jeg glad for tal, men regner dem altid efter for at kunne sætte dem i perspektiv (og se om journalister og andre har forstået dem rigtigt, havd der meget ofte ikke er tilfældet). Fx elsker danske journalister at bruge talordet billion, når de undersætter fra amerikansk, men en amerikansk billion svarer til 1 milliard (1 med 9 nuller efter), mens en billion i det meste af resten af verden er 1 million millioner, (1 med 12 nuller efter). Men vogt jer især når journalister snakker trillioner, den amerikanske svarer til vores billion (1 med 12 nuller), mens vores trillion er 1 million gange større (1 med 18 nuller). En trillion $ (af vores slags, med 18 huller [ikke golf]) svarer til USAs BNP i ca 90 år.

Her viste linket 3,72 mord pr 100.000 indbyggere i Dk, 3,72X54 (fordi vi var ca 5,4 mill i 2001) =200, og derfor måtte tallet være forkert, når vi typisk har 50-60 drab om året.

Så det reelle tal for mordraten skal for Dk ned på ca 1/4, omkring 0,9, hvilket skal sammenlignes med USA's 5,6 pr 100.000, eller 6 gange højere, se fx

http://en.wikipedia.org/wiki/Crime_in_the_United_States