/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
statsforvaltningen
Fra : Tilde38
Vist : 2565 gange
200 point
Dato : 05-05-09 17:10

I forbindelse med konfirmation har jeg søgt bidrag fra faderen via statsforvaltningen. ansøgning er indsendt rettidigit. samtidig søger jeg forhøjelse af børnebidrag, indsendt 14 dage senere. hhv 6/2 og 16/2. Da jeg ikke hører noget, ringer jeg derind for ca 14 dage siden og får at vide at "de da har glemt" min ansøgning om konfirmationshjælp og rykker for den. Da jeg stadig ikke hører noget i fredags, ringer jeg igen og får svaret. "Det ved hun sandelig da ikke noget om" og igen i dag samme svar.
Ekspeditionstiden er 12 uger og det må man lissom sige der er gået... Hvor kan jeg klage? Jeg har konfirmation på søndag... Har de 12 uger til at behandle sagen eller skal den være afgjort inden for de 12 uger??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 05-05-09 17:17

Jeg ville troppe op på kommune kontoret, og ikke gå derfra, før jeg havde en check i hånden

Tag madpakke og en kande kaffe med... så kommer der gang i sagen

En gang blev jeg syltet, hvor jeg til sidst bad om at tale med borgmesteren, --- det hjalp ---

God fest

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-05-09 17:32

Jeg bad faktisk om at komme til at tale med vedkommende der sidder med sagen. "Det har de sandelig da ikke ressourcer til" var svaret...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 17:55

Det er Borgerrådgiveren i din kommune, som du skal klage til. Derudover syntes jeg, at det er en uforskammet behandling du har fået

Citat
Fra en tilfældig udvalgt kommune er her hvad Borgerrådgiverens funktion er:

Vejlede dig, hvis du ikke rigtig ved, hvor du skal henvende dig med dit spørgsmål.
Vejlede dig, hvis du vil klage, ved at finde ud af, hvem der evt. kan klages til og hjælpe dig med at formulere klagen.
Vejlede dig om dine rettigheder i forbindelse med sagsbehandlingen (f.eks. sagsbehandlingstid, for-ståelig afgørelse eller den måde, du er blevet behandlet på).

http://www.faxekommune.dk/Topmenu/Kommunen%20Politik/Politikker%20og%20serviceniveau/Borgerraadgiveren/Servicedeklaration.aspx

P.S. Tillykke og god fest

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-05-09 18:25

mange tak HelleBirgitte

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 18:27

Det er godt at kende sine rettigheder

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-05-09 19:01

der står intet om klager på Hedensteds hjemmeside så nu har jeg skrevet til Borgmesteren.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 05-05-09 19:32

Hej igen Tilde38.

Jeg har været inde på din kommunes hjemmeside, og kan godt se at klagemuligheder ikke er noget de reklamerer med
Så jeg syntes, du har gjort det bedst muligt lige nu. Men hvis jeg var dig, ville jeg henvende mig på kommunen imorgen og forhøre mig om hvor/hvordan man som borger klager i jeres kommune - det er ikke rimeligt, at det ikke fremgår af hjemmesiden!

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-05-09 19:38

HB. Det vil jeg gøre.. Så kan jeg da håbe at der kommer skred i tingene

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-05-09 19:58

Statsforvaltning og Kommune har intet med hinanden at gøre.

Ring til Statsforvaltningen og udbed dig en klagevejledning over sagsbehandlingen eller bare fremsend en hvor du beskriver sagsforløbet nogenlunde som du har gjort her.

Hvad angår borgerrådgiver er det ikke et tilbud alle kommuner har.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 05-05-09 20:32

Thomas. Så forklar lige hvorfor søgt konfirmationshjælp udbetales via kommunen når det er søgt på statsforvaltningen?

Skal jeg klage til dem selv? det lyder da ikke som en god ide.. eller hvad?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 05-05-09 20:54

Mit råd i den slags sager, og lignende, er at man skal ikke ringe, man skal skrive.
I en tlf. kan bl.a. kommunalt ansatte slippe af sted med mange mærkelige udtalelser, men når man så beder om at få det på skrift, så ser tingene pludselig helt anderledes ud.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 05-05-09 21:23

Ja du skal klage til dem selv over sagsbehandlingen og du skal gøre det skriftligt.

Statsforvaltning har lige så lidt at gøre med kommuner som politi eller toldvæsen.

Statsforvaltningen træffer afgørelse i sagen og såfremt faderen ikke betaler så udlægger kommunen beløbet og faderens bopælskommune inddriver det hos ham. Kommunen træffer ingen afgørelser i sager om samvær og bidrag.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 06-05-09 05:36

Statsforvasltning har intet med kommune at gøre.

Sagsbehandlingstiden er normalt lnag på sådanne forvaltninger. Der vat også meget lang sagsbehandslingstid på de tidligere Statsamter m.m.

Du skal ikke ringe og rykke, men gøre det skriftlig, så du har dokumentation for dine rykkere. De kan bare sige at de ikke har hørt fra dig. Du kan evt. rykke pr. mail, så har du også dolumentation.

En forhøjelse af børnebidrag tror jeg ikke du får, hvis din mand betaler det han skal ifølge taksterne.

Glem nu ikke konfirmationen p.g.a dette. Få nu holdt konfirmationen så dit bar får en god dag og betal så hvad det koster. Bagefter kan du så se om du får noget og hvor meget.

hawaii7

Accepteret svar
Fra : TulleTrik

Modtaget 200 point
Dato : 06-05-09 08:47

Hej Tilde.
Som offentlig ansat krummer jeg tæer i mine sko over din beskrivelse af sagsforløbet.
Offentlighedslovens §6 - notatpligten - i følge den skal forvaltningen notere dine henvendelser.
Forvaltningsloven § 22 - afgørelser - beskriver at en afgørelse KAN gives mundtlig, men du kan kræve at få den skrifligt.
Ydermere kan du få oplyst sagsbehandlingstiden ved henvendelse til statsforvaltningen - kan statsforvaltningen ikke overholde disse tider, er statsforvaltningenforpligtiget til skriftligt at underrette dig herom.
Så bare gå den dem - bed om skriftlige meddelelser og aktindsigt.

Held og lykke - og rigtig god fest på søndag.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 06-05-09 13:23

Når man pr mail henvender sig til statsforvaltningen, kommer der en mail retur der fortæller at statsforvaltningen har 12 ugers behandlingstid. Intet andet.

Jeg har skrevet til borgmesteren og er i dag blevet ringet op og har fået oplyst navn på kontorchefen og hende vil jeg så ringe til i morgen.
Hawaii.. Det er muligt jeg ikke får forhøjet børnebidraget, men hvis jeg ikke prøver, så får jeg da slet ikke. Er det et nej, er det bare ærgerligt. Jeg har prøvet.
At glemme konfirmationen bliver nok ikke så let.
Tulle Trik. tak for din oplysning...

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 14-05-09 17:04

Så har jeg talt med kontorchefen på statsforvaltningen. Når faderen er selvstændig tager det længere tid og kan tage yderligere 1-2 mdr før vi får besked. Han skal først sende regnskaber 3 år tilbage, samt "bevise" at han har deltaget økonomisk (Hvilket han ikke har... end ikke givet sin søn gave) Ydermere skal statsforvaltningen selv indhente oplysninger da han ikke selv har indsendt noget. Hun beklagede i øvrigt at jeg ikke var blevet informeret skriftligt..

Godkendelse af svar
Fra : Tilde38

Dato : 14-05-09 17:05

Tak for svaret TulleTrik. Og han havde en dejlig dag..