/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Rusk ved bremsning
Fra : Avant85
Vist : 585 gange
300 point
Dato : 05-05-09 14:33

Jeg har lige fået monteret 4 brugte sommerhjul

Og til den opmærksomme, så har jeg fået vendt det ene, så det kører med pilen i omløbsretning. Der var slet ikke nogen problemer med at få det rettet.

Men det er som om, at den rusker lidt når jeg bremser ned i fart. Det kører fint uden rusk og støj, når det bare går fremad, ved forskellige hastigheder op til en 110. Det er yderst sjældent, at jeg kommer derover

Men der er lidt rusk, når jeg bremser og det var der ikke før på vinterhjulene

Er der nogen, som har en ide' om, hvad det kan være, der er skyld i disse / dette rusk / vibrationer

Den trækker ikke skævt eller rusker RUNDT med rattet, men der er rusk i hvertfald ved / i et af hjulene ved bremsning

Venligst Avant85

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 310 point
Dato : 05-05-09 14:38

Normalt er det skæve skiver. Gad vide om de har tilspændt hjulene korrekt med momentnøgle?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 05-05-09 14:44

Har slidbanen "rejst sig"? Kør med en hånd frem og tilbage over slidbanen, og mærk om der er en kane/modstand. Er der det, kan det være én årsag. Har dækket kørt mange km med forkert omløbsretning, kan fibrene/trådene i dækket også "ændre adfærd" således, at dæksiderne virker ustabile, når de skal køre den modsatte vej.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 05-05-09 15:02

når du lige har fået "vendt" et dæk, tager det et stykke tid inden det har "sat" sig,
i "gamle dage" 'krydsskiftede' mange hjulene,
bl.a. for at fordele slitagen,
da var det nærmest en "dødssynd" at montere et hjul så det roterede 'baglæns'
det slider temmelig meget på dækket inden det bliver "kørt til" (i ny retning)

når du har kørt et par hundrede km. er det 'normalt' igen,

alternativet vil være at få dækket 'raspet af' hos en dækforhandler,

Kommentar
Fra : Avant85

Dato : 05-05-09 16:53

Hej 3773

Skulle de der "skæve" skiver ikke ha' rusket med vinterhjulene. Der var der ingenting.

Det der moment, du skriver om, hvor finder jeg den værdi henne. Det er en Ford fiesta fra '95 og hjulstørrelsen er 13" med 4 bolte

Avant85

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-05-09 17:14

Ca 100 kg

Kommentar
Fra : Beestone

Dato : 05-05-09 17:35

100 kg er ca. 10 gange for meget.

Det er altså kun ca. 10-11 kgm

eller 100-110Nm (hvilket nok var det du mente ...)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 05-05-09 18:18

Sorry det var også ca. 100 Nm, som jeg mente!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-09 19:35

Det kan også være en fedtet bremseskive.

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 05-05-09 23:22

Tak for svaret 3773.