/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
fryser vand ?
Fra : kimak
Vist : 954 gange
20 point
Dato : 04-05-09 19:46

Ja dum overskrift men kunne ikke lige finde en passende.

Men. min datter (10 år) kom hjem fra skole og fortalte at læreren havde fortalt at der på sydpolen er så koldt at hvis man kastede noget vand op i luften ville det fryse til is før det landede igen.
Den tror jeg så ikke på men om jeg kan finde noget om lige det emne???

Jeg ved at temperaturen er ca. -60 grader celsius om vinteren
(rekort er -89.2 ved den rusiske stationen wostok)
Min simple logik fortæller mig at når vand bliver til is så afgiver det varme.
vandet har simpelthen ikke tid til at afgive så meget varme (energi)
Omend varmt vand ville "fordampe" da temperaturforskellen er rimelig stor.
Kan I hjælpe mig videre?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-09 19:54

Historien vil vide at når sydpolsfarere før i tiden skulle hegne hundene ind stillede de sig bare op og pissede, så stod der straks en række tynde pæle

Det med at smide vand i luften bruger de faktisk i Alperne til at lave sne når det kniber med at overholde snegarantien på pisterne, og det endda under "varmere" forhold en d på sydpolen.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 04-05-09 20:12

Luffea har lige skrevet det jeg ville, snemaskiner.

Så jeg er bange for du skylder læreren en snebajer

Kommentar
Fra : bowlingnæ

Dato : 04-05-09 21:00

Det er der noget om, jeg har set det på viasat nature.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-05-09 21:44

det kommer selvfølgelig an på hvor højt op i luften og i hvor tynde stråler. Jeg tror ikke, at en spand vand slynget ud med håndkraft når at fryse, men hvis man forstøver og smider op med stor mundingshastighed, så får man snemaskineeffekten.

Accepteret svar
Fra : SimonGjer

Modtaget 20 point
Dato : 04-05-09 23:22

Jo den er vist god nok med din datters fysiklære.

http://www.youtube.com/watch?v=wJ3CKgZEitw

http://www.youtube.com/watch?v=CC3DUwseZn8 (Dette link er fantastisk!)

Mvh. Simon

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 05-05-09 07:37

Ja som vagnr skriver skal du nok give læreren nogle "snebajere".

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : kimak

Dato : 11-05-09 19:17

Tak for svaret SimonGjer.
Tak også til i andre.

Jeg har som sagt forsøgt at finde svaret men fandt ikke noget.
Men det er til dels besvaret da det er kogende varmt vand i de viste film, altså som jeg påstod så kan det ikke gøres med koldt vand, kun når det forstøves som i en snemaskine.

MVH kim