/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
hvorfor 21 skud når der er en
Fra : LoneS
Vist : 2722 gange
100 point
Dato : 04-05-09 19:23

kære alle

hvorfor bliver der skud 21 skud når der er en prinse fødsel

og hvad betyder det

Hilsen LoneS

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-05-09 19:25

Det er de 21 genstande drenge må drikke om ugen

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 04-05-09 19:32

griner for vildt

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-05-09 19:41

teil
Meeeeeeeeen

21 kanonskud kl 12.00
En kongelig fødsel har historisk set været omgivet af traditioner og officiel markering. I dag markeres en kongelig fødsel ved, at der affyres kanonsalut samt flages fra officielle bygninger m.v. Ifølge Kongehusets hjemmeside er proceduren ifølgende::
Når Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen er nedkommet, saluteres der fra henholdsvis Batteriet Sixtus på Holmen i København og fra Kronborg Slot i Helsingør.

De fire kanoner, der benyttes på Batteriet Sixtus, er fra 1944. De betjenes af Søværnets personel. De 17 kanoner, der benyttes på Kronborg Slot, er fra 1766 - 1769. De betjenes af artillerister fra Hæren. Begge steder skydes der med sortkrudt.

Der afgives 21 skud. Nedkommer Kronprinsessen inden kl. 12.00, afgives salut samme dag kl. 12.00. Nedkommer Kronprinsessen efter kl. 12.00, afgives de 21 skud den efterfølgende dag kl. 12.00.

Historisk set har afgivelsen af kanonsalut været et signal om en stor begivenhed. Helt tilbage fra Vikingetiden har man anvendt særlige signaler i form af bål på bavnehøje for at oplyse om vigtige begivenheder.

Flagning

Ved mærkedage i Kongehuset flager det officielle Danmark. Dette er også tilfældet i forbindelse med en kongelig fødsel. Nedkommer Kronprinsessen inden kl. 12.00, flages der samme dag fra kl. 12.00. Nedkommer Kronprinsessen efter kl. 12.00, flages der fra officielle bygninger, færger m.v. den efterfølgende dag.

Den Kongelige Livgarde

Ved Kongehusets mærkedage er der tradition for, at Den Kongelige Livgardes vagtstyrke ved de kongelige slotte og palæer anlægger såkaldt "blå vagtgalla". Dette vil ske fra det tidspunkt, hvor fødslen bekendtgøres og indtil midnat. Hvis fødslen sker efter midnat, vil blå vagtgalla blive anlagt fra næste morgen kl. 06.00 til kl. 24.00.

Den blå vagtgalla adskiller sig fra den almindelige vagtpåklædning, som kaldes "blå vagtmæssig", ved at der til blå vagtgalla anlægges en fangsnor, som er fastgjort i bjørneskindshuen og går rundt om halsen.

For menige og befalingsmænd er fangsnoren en hvid bomuldssnor, mens den for officerernes vedkommende er i guldtrækkeri. Fangsnorens oprindelige funktion var at sikre, at garderen ikke tabte sin bjørneskindshue i kamp.

http://www.bt.dk/article/20051015/royalt/110150054/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 19:44

Citat
Kgl. Resolution af 15. august 1788 bestemmes, at personer af kongelig familie skal bydes velkommen med 21 skud

Tidligere fik "piger" kun 17 skud.....

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-05-09 19:47

Stammer fra gammel tid.

Hvis damen gik over tiden blev skuddene affyret lige uden for de åbne vinduer i barselsstuen så veerne kunne starte.

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 04-05-09 19:47

hvorfor 21 skud ?????

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 20:00

FORDI - DET har KONGEN besluttet

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 110 point
Dato : 04-05-09 20:05

I ligestillingens navn
For det første har Anders Fogh og Co. taget de første skridt til at sikre, at kronprinsparrets førstefødte overtager tronen til sin tid - uanset køn.
Men også, når der skal saluteres for den lille, så har kongehuset som noget nyt foranstaltet, at der skal lyde lige mange kanonskud - nemlig 21, uanset om det bliver en dreng eller en pige.
Det er 17 gamle kanoner på Kronborg Slot, som vil blive fyret af, når fødslen er en kendsgerning.
Tidligere var det sådan, at der skulle fyres 21 skud af, hvis det blev en dreng og 17 skud, hvis det blev en pige, men nu vil der lyde 21 kanonskud - uanset den lille kongeliges køn
http://www.artilleriet.dk/artikel/E2218v21SkudForKongeligBaby.htm

Godkendelse af svar
Fra : LoneS

Dato : 04-05-09 20:44

Tak for svaret HelleBirgitte.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 04-05-09 20:55

Selv tak