/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Søg i Excel 2007
Fra : Maddog_dk
Vist : 1438 gange
200 point
Dato : 04-05-09 19:18

Hej

jeg sidder netop med en opgave hvor jeg skal kan søg på data i et excel ark. Arket er opbygget således:

A B C D E
1 Land By Ordre nr. Format Dato
2 DK Vejle 9276 SIS 25-05-09
3 UK London 9345 Store 25-06-09
4 DE Berlin 9134 Show 01-07-09
6 osv.

jeg vil få ca. 300 - 350 linier med forskellige data, derfor vil jeg meget gerne have et søgefelt i ex. F1 hvor man kan søge på DK og alle de rækker hvor DK indgår i som land vil blive liste øverst, og herefter kunne man måske i G1 søge på bynavn. Er dette muligt i Excel? - jeg håber.......

hvis der er en der har et eksempel på dette vil jeg blive meget glad

/maddog

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 04-05-09 19:20

Okay, man kan ikke lave mellemrum men i ovenstående er det indelt således:

kolonne A = land
kolonne B = by
kolonne C = ordre nr.
kolonne D = Format
kolonne E = Dato

/Maddog

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-09 19:33

Du kan muligvis søge med ; som adskillelse - så du kan søge i alle kolonner.

Husk - hvis du sorterer i excel skal alle kolonner være markeret, ellers går der kludder i kolonnerne.

Med en makro kan du foretage flere ting i din søgning.

Makro > indspil makro > lav det du du kunne tænke dig > afslut makro (stop i den lille popop)

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 04-05-09 19:46

Hej Eyvind
det er ikke sortering jeg er interesseret i, da det enten er fra A-Å eller fra 1-9 man kan ordne rækkerne i, hvis jeg foreksempel vil se Polen er det PL der skal være øverst.
med hensyn til Makro løsningen er det muligt at det kan lade sig gøre, her er jeg dog på bar bund, er absolut n novice i makro. Er det muligt at du har et eksempel på hvad jeg skal prøve?

/Maddog

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-05-09 20:08

Du skal først lave et kopi af din lille "database" og så lege med kopien.

Du må starte makroen og forsøge dig frem.

Hvis eks. PL så skal stå øverst er det jo en sortering eller udvælgelse du laver.
Og det er lidt svært i et regneark, men nemmere i access når mar først sætter sig ind i det.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 04-05-09 20:32

hej

hvis det nu bliver i access, er der så en "spiseseddel" med en løsning på mit spørgsmål?

/maddog

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 200 point
Dato : 04-05-09 20:44

Næ - der er kun læsestof omkring databaser.
http://www.libris.dk/it_litteratur/databaser/vis_produkt/shop/access-2007-for-alle/?cHash=9bffdfdd70

Der er desværre kun denne vej til databasen
http://www.libris.dk/it_litteratur/databaser/vis_produkt/shop/access-2007-for-alle/?cHash=9bffdfdd70

Men har du dette let læselige hæfte - er du rigtig godt på vej.

Jeg har selv brugt disse hæfter (office 95 >) og fik da bygget en database op.
Men nogen hurtig spiseseddel har jeg ikke.
Det er endda muligt (som jeg husker det) at convertere data fra excel over til access.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 04-05-09 21:57

Hvad med at benytte "Filter funktionen", så kan du løbende udvælge dine kriterier.

Kommentar
Fra : Maddog_dk

Dato : 05-05-09 07:37

Hej IBM760

det er ikke filter funktionen jeg er interesseret i, da det enten er fra A-Å eller fra 1-9 man kan ordne rækkerne i, hvis jeg foreksempel vil se Polen er det PL der skal være øverst.
altså er det et søgefelt hvor der er mulighed for input ex. PL og herefter er det Polen der er øverst på siden.....

Godkendelse af svar
Fra : Maddog_dk

Dato : 05-05-09 15:22

Tak for svaret Eyvind.

valgt er faldet på Access

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-05-09 18:42

Ok - så køb lige hæftet.