/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Ang. 1% ferie tillæg ????
Fra : return
Vist : 1608 gange
297 point
Dato : 04-05-09 18:58

hej

Er der nogen der ved, om man er eller ikke er berettiget til den 1% feriegodtgørelse man får udbetalt her i maj måned, hvis man har haft et job i 7. mdr. sidste år og har haft normal ferie med løn.
Har man ikke stadig krav på den 1% feriegodtgørelse man har optjent i 2008 ud over den normale ferie via ferie konto ??

for har hørt at hvis man har haft job feks de første 7 mdr af 2008 og var ansat med fuld løn under ferie og man så bliver afskediget efter de 7 mdr så inberetter arbejdsgiveren ens ferie penge for de 7 mdr man har arbejdet men troede at man stadig fik den 1% feriegodtgørelse udover den normale ferie men er der nogen der ved noget om emnet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 20:09

Du kan da IKKE både få feriepenge og 1% oveni

Enten feriepenge 12½%
eller
månedsløn + 1% (mange får nu mere end 1%)

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 04-05-09 20:10

Hvis du stadig er ansat den 1. maj, så får du også den 1% udbetalt efter skat, når du optjener ferie med løn. HVisdu bliver fyret og skal fratræde den 30/4, så får du dem også udbetalt, men ikke hvis du er fratrådt den 31/3. Så får du lidt ekstra i feriepenge til feriekonto i stedet.

Sådan er det i staten, men der får de bare 1,5% i stedet.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 04-05-09 20:20

Citat
Du kan da IKKE både få feriepenge og 1% oveni
lang tid siden du har været på arbejdsmarkedet ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 20:24

Der er jeg skam stadig....

Men feriepenge får jeg IKKE Højst lidt lommepenge fra kaffekassen

Accepteret svar
Fra : pve

Modtaget 297 point
Dato : 04-05-09 20:25

Citat
"Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie.

Ferietillæg er et tillæg, som din arbejdsgiver skal betale for at kompensere for, at du ikke modtager fulde 12,5% af lønnen, når du får løn under ferie.

Ferietillæg skal ifølge ferieloven udgøre 1% af lønnen i optjeningsåret, dog ikke af løn under ferie eller af tidligere ferietillæg. Er du offentligt ansat udgør ferietillægget 1,5%, og det kaldes i ferieaftalerne for særlig feriegodtgørels­e. Ferietillæg/sær­lig feriegodtgørels­e kan udbetales samlet eller forholdsmæssigt­, efterhånden som du holder din ferie."

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-05-09 21:01

return

Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt, så har du i løbet af 2008 skiftet arbejdsplads.

Fra din tidligere arbejdsplads har du så fået et feriekort.

Du har således ikke optjent ret til ferie med fuld løn/ferietillæg i 2009 på din nuværende arbejdsplads.

Optjeningsåret er fra den 01.01 - 31.12 det foregående år.

Ferieåret er fra den 01.05 -30.04

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 05-05-09 11:42

Tak for svaret pve.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 05-05-09 12:54

Selv tak