/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Systemisk Funktionel Lingvisti
Fra : Nanabn
Vist : 515 gange
20 point
Dato : 04-05-09 14:35

Hej.

Er der nogen, der kan forklare mig lidt om de lokale dimensioner inden for SFL?

Her tænker jeg på dimensionerne Rang, Akse og Specificering.

Jeg har læst Andersen et al (2001), men jeg må indrømme, at jeg stadig ikke helt forstår det, så jeg vil sætte pris på, hvis det kan forklares meget enkelt.

På forhånd mange tak!

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 04-05-09 18:01

Emnet er desværre ikke min stærke side, men måske disse sider på engelsk kan hjælpe dig lidt:

http://www.isfla.org/Systemics/
http://minerva.ling.mq.edu.au/resource/VirtuallLibrary/Glossary/sysglossary.htm

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-05-09 18:56

Her er en ordliste fra Sysdansk Universitet på dansk.

http://www.sdu.dk/Om_SDU/Institutter_centre/Isk/Forskning/Forskningsprojekter/Systemisk_funktionel_lingvistik/Dansk/Ordliste.aspx
Citat
Akse: Organisationen af sproget i paratagmer og syntagmer. Akse organiserer sproget henholdsvis paradigmatisk som system og syntagmatisk som struktur.

Citat
Rang: Betegner basalt en hierarkisk organisering af dele i forhold til helhed. På det leksikogrammatiske stratum har vi på dansk følgende range: Sætning, Gruppe/Frase, Ord, Morfem. Hver rang afspejler realisationsmønstre, som realiseres af den umiddelbart underliggende rang.

Citat
Specificering: Begrebet specificering dækker over en organisering af systemer på en linie fra 'mest generel' til 'mest specifik'. Jo højere specificeringsgrad jo mere specifik. Specificering illustreres vha. et netværk.