/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
merbaugulv er blevet trist...har ikke rå~
Fra : skingur
Vist : 4523 gange
100 point
Dato : 06-04-03 13:44

Nogen, der vil dele ud af deres erfaringer med pleje af merbaugulve? Vores er blevet mat og trist..og ridset, men det er ok, det er trods alt et gulv!!! Vi har vasket det med probat, men det er alligevel blevet mat og farveløst. Beklager, hvis følgende lyder ækelt, men der hvor hunden har brækket sig, er det blevet rigtig pænt - mørkt og levende i farven!!! Gulvet trænger mao til fedt eller olie, men jeg har ikke råd til Junkers dyre olie. Så jeg tænkte, om man kunne blande oliven- eller linolie i vaskevandet? Evt med probat? Hvad tror I kloge mennesker?
Mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 13:49

he he.. ja, i overskriften skulle der altså stå "har ikke råd til dyr OLIE!!!!!!!
Dyrene har vi altid råd til!!!
Christina

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 06-04-03 14:11

hej Christina,

et gæt kan være, at du har kalksæbe rester på gulvet ( det der giver det matte udseende)
Der hvor hunden har brækket sig er det pænt. Bræk indeholder syre, som fjerner kalksæbe.

hilsen
Hanne

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:13

wollfi>>er dit råd så at christina skal brække sig ud over hele gulvet

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:13

wollfi=wolffi...............sorry

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:15

brug eddikesyre, i samme blanding forhold som til afkalkning af kaffemaskine...1 til 4

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 14:17

fniiiiiiis

Kommentar
Fra : wolffi

Dato : 06-04-03 14:23

Melander: Det ville nok være for anstrængende :=) en tynd syreopløsning f.ex. eddike i vand vil kunne erstatte brækkeriet !!!!
god idé at teste i et hjørne (for at kontrollere om styrken på opløsningen er effketiv) før hele gulvet plaskes til.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:24

christina>>du skal bare huske at du ikke må bruge blandingen med syre, på klinkegulve, da det ødelægger glansen i klinkerne...

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:27

og når du har fået det pænt igen, skal du give det en ordentlig omgang med sæbespåner pisket op i varmt vand, det vil lægge en hinde på gulvet, så det bliver nemt at holde...

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 14:32

Tak skal I have... men er sæbespåner ikke udtørrende istf. plejende? jeg har probat til "alle gulve" 8dvs, der er ingen farve i), er det ikke bedre? Der er kokosfedt i...

Måske kunne jeg opfinde en ny gulvsæbe med hundebræk og olivenolie...

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 06-04-03 14:41

Du skal ikke bruge alm. sæbespåner, i diverse møbelforretninger, kan du få en speciel form for sæbespåner velegnet til trægulve..

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 15:04

jamen jeg vil vaske gulv idaaaag!!!! Så ka jeg godt bruge probat efter jeg har afkalket gulvet, ikke?

Accepteret svar
Fra : Melander

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-03 15:06

probat kan du godt bruge, men når du får mulighed for det, vil jeg bruge den specielle sæbe, da den giver en flottere glans i gulvet....men indtil da, gå bare igang med probat...som også er en god sæbe

Godkendelse af svar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 15:18

Tak for svaret Melander. Det er lige før, jeg glæder mig til at vaske gulv! (weirdo!!)

Ses på "søndagens smalltalk" under seneste 25, hvis du er til smalltalk!!!

Kommentar
Fra : rans

Dato : 06-04-03 15:25

Pas på dit gulv. Vask med sulfoholdige vaskemidler er en af de sikreste måder at ødelægge dit gulv på. Gulvet er helt sikkert oliebehandlet og her gælder reglen med at bruge så lidt vand/sæbe som muligt da disse midler udtørre samt åbner træets overflade. Det eneste rigtige er vask med "trærens til gulve" , "vask med eddikesurt vand" , "vask med rent vand" derefter oliebehandling. Efter denne behandling er dit gulv flot samt let at holde. Se evt. http://www.dansk-gulvteknik.dk/Popup/Vask-pleje2.html

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 15:28

Hej rans... min mand (som er dum når det drejer sig om gulve, på trods af at det er ham, der har lagt det - rigtig pænt endda!!!) har vasket det i brun sæbe en enkelt gang. Er det sulfoholdigt?
Mvh, Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 06-04-03 21:35

hej Melander... har nu prøvet med halvdelen af køkkengulvet, og bortset fra at det er blevet renere er det ikke nær så pænt som der, hvor hunden brækkede sig... (der er faktisk ingen forskel fra før) Tror du eddikesyreopløsningen skal være stærkere? mavesyre er jo ret stærkt...
mvh Christina

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 20-04-03 19:30

Vil lige skynde mig at sige, at det blev pænt med en stærkere opløsning og derefter et godt lag probat!

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 20-04-03 19:56

hej christina..

Ja den kan godt være stærkere, men helst ikke mere mere 1:2 altså 1 del syre til 2 dele vand...

god påske