/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Stækning af parakitter
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 644 gange
50 point
Dato : 03-05-09 22:56

Jeg har modtaget et par sangparakitter, hvor hunnens ene vinge er stækket (klippet) så den ikke kan flyve.
Mit spørgsmål er om fjerene vokser ud igen og hvor lang tid det evt. vil tage.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-09 23:14

Hvis det kun er fjerene der er klippet af, og ellers ikke noget, så vokser de ud igen...men der går noget tid, for det sker på samme måde som når fuglen skifter fjerene ved fældning, altså ikke alle fjer på en gang

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-05-09 23:17
Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 04-05-09 09:50

Tak for svarene på første del af spørgsmålet, men det mest interessante er hvor lang tid det ca. vil tage inden fjer vokser ud igen. Er det til næste år eller 2 mdr. eller ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 04-05-09 13:09

Hos papegøjer sker fældningen løbende, så man ofte ikke lægger mærke til det, ud over når der ligger en fjer eller to, så lige hvor lang tid der går inden alle fjerene på vingerne er skiftet, ved jeg ikke helt, men nogen måneder