/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
6,5 x 65 RWS
Fra : haus
Vist : 1857 gange
100 point
Dato : 03-05-09 19:44

Er der nogle som kender denne kaliber i praksis ? Har netop købt en riffel med bla. denne kaliber og jeg har ingen kendskab til den. Der må være nogle erfaringer / holdinger derude... TAK !

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 03-05-09 19:45

Kandu snyder!

Kommentar
Fra : haus

Dato : 03-05-09 19:47

???

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 04-05-09 06:40
Accepteret svar
Fra : centerpoint

Modtaget 100 point
Dato : 04-05-09 13:05

Hej Haus.

6,5x55 er kaliberen på våbnet
RWS er et patronnavn.

Er det kaliberen du vil vide noget om - eller er det om RWS patroner??

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-09 14:37

Ne, der er angiveligt tale om en temmelig sjælden fugl i kaliber 6,5 x 65 - fordi Haus nævner RWS som udvikler.
Den blev konstrueret i 1988 og svarer i ydelse til 6,5 x 68 vom Hofe, som er en lignende højhastighedspatron.
6,5 x 65 RWS konstrueres i 2 udgaver:
1. Almindelig hylster til repeterrffel
2. 6,55 x 65 RWS Rand - altså til kombinationsvåben.

Hvor der mht. 6,5 x 65 RWS er tale om en kugle "med musik i " er 6,5 x 65 RWS Rand at sammenligne med en 6,5 x 55`er.

Jeg har aldrig rigtigt forstået, hvorfor nogle køber våben udenfor standardkalibrene, som er billige i drift. Havde Haus købt en 7 mm Remington, så havde han fået samme ydelse med mindre "driftsomkostninger".
Sådan er 6,5 x 65 RWS koster kassen, og det må ikke gå ud over øvelsesskydningerne.

Men jeg vil forbandet gerne vide lidt om hvad det er for en riffel du har købt - Haus. Da der er tale om et tysk udviklingsprojekt, så burde i hvert fald Rheinische Waffen have modeller på udsalgslisten, men jeg husker ikke, at jeg nogensinde har set en sådan skyder til salg.

Jeg venter meget, meget spændt.

Kommentar
Fra : centerpoint

Dato : 04-05-09 15:54

Jamen dog!!! Hvad hjertet er fuld af løber tastaturet over med.

Jeg læste det som en 6.5 x 55................ UNDSKYLD.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 04-05-09 16:20

Riflen er såment en Blaser R93. Jeg var oprindelig ude efter en R93 i 9,3 x 62. Den fandt jeg også men jeg måtte tage denne kaliber med. Ikke helt frivilligt men sådan var handlen.
Det er ganske rigitgt RWS som har udviklet kaliberen men jeg kender ikke så meget til den...

En kugle med "musik" i . Hvad mener du med det .. ? Er det godt / skidt .. ?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 04-05-09 18:18

Næh, jeg mener bare en potent kugle der vil frem her i livet. Eneste minus - med mine øjne - er hastigheden, som ikke altid er lykken. For at nå den ønskede energi, må man enten have en tung kugle (9,3x62) eller en hurtig kugle af mindre vægt, for at få regnestykket til at gå op - i sidste ende.

Men held og lykke med riflen - og Knæk og Bræk.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 05-05-09 20:56

Ne, der er angiveligt tale om en temmelig sjælden fugl i kaliber 6,5 x 65 - fordi Haus nævner RWS som udvikler.
Af min arm. til en blaser R93. RWS er en Tysk patronfabrikant i lighed med norma som fortrinsvis laver amo til standard våben..

Det er altid godt, at kunne blive klogere, men det er desværre ikke altid man bliver det!!!

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-05-09 22:26

Nej, det har du helt ret i - Bb1. En forudsætning for at blive klogere er nemlig, at man kan læse almindeligt forekommende dansk - hvis man altså er dansker.
Og ja, RWS er en anerkendt producent, hvis produkter man altid kan stole på. Men i dette tilfælde er det altså RWS der har udviklet patronen til Blaser. Og endnu engang: 6,5 x 65 RWS er stadig en "sjælden fugl" blandt jægere.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 06-05-09 08:46

Ja, ja en stork er også sjælden alligevel ved alle at den kommer med de små børn og at de der som dig har flyveøre- sad baglæns........

Men det er nu ikke alle der forsøger på at skjule deres fejl ved at være påståelig....
eller som dig skole mester agtig, ved at rette på andres måde at udtrykke sig på...

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-05-09 12:50

Muligvis er jeg bragt af en stork, men du ligner noget der er skidt ud af røven på en ged - eller måske en handicappet mufflon.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-05-09 13:27

Og - Bent Vogelfänger - får du samlet nogle kyllinger til hundetræningen?? De skal jo helst ikke kunne flyve - hvis din støvlepudser skal have en chance for at apportere dem til "far".

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 00:17

Hej Haus.

Jeg har lige set en annonce på nettet - og ander ikke hvem PS_order står for, men du kan jo prøve.

Jeg ser, at 20 stk. 10,1 Lapua Mega i 6,5 x 65 RWS "kun" koster 255,- kroner.

Norma laver ikke 6,5 x 65 - og Federal gør det heller ikke - endnu. Nu er det ikke sikkert, at det er Lapua der fremstiller hele patronen - men at de måske kun står for kuglen - som er en glimrende en af slagsen. Bruger den selv i de svære kalibre.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-05-09 01:26

Det er dig tompe der samler på sjælne fugle.
Citat: Ne, der er angiveligt tale om en temmelig sjælden fugl i kaliber 6,5 x 65 - fordi Haus nævner RWS som udvikler. citat fra Tompeneseren slut..

Den bliver enda mere og mere kendt for hver dag. Nu er den nået helt til Findland uha uha .

Udtal dig dog mand om noget du ved og ikke blot noget du tror. Blot fordi du ikke ved noget om en bestemt patron, så er den en temmelig sjælden fugl.. Ja, patroner kan flyve igennem luften, det er sjældent de gør andet.

Der er altså også personer, som ikke behøver at lyve sig til udvalgstidtler eller skriver, at de er våbenekspert uden, at være det.
Jeg har stor respekt for autodidakte mennesker, men alt vidende pralrøve, de skal jages......
Så husk næste gang - tænk inden du skriver - sæt dig ind i hvad der spørges om inden du svare og svar kun hvis du ved noget helt bestemt..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 02:34

Du er en helt igennem latterlig person - Ballehyler. Hvad har du f.eks. tilføjet det sprøgsmål der blev stillet?
Intet - absolut intet.
Men nu veed jeg, at din gamle kære ven, EBB, har sendt en klage til Skov & Naturstyrelsen vedr. dit brug af vagtler til hundetræning. Det bliver spændende at se hvad styrelsen gør ved sagen. Du er en simpel forbryder og løgnhals - og din slags skal over nakken, når der trædes ved siden af. Du lyver om din uddannelse og din jagtlige erfaring. Du er jo kun en elendig amatør der bestikker andre til at forære dig trofæer. At du så heller ikke kan holde fingrene fra sagesløse får i indhegning, gør ikke sagen bedre. Du er en sølle stakkel, og deri giver dine naboer mig ret.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 03:11

Kan du forresten huske, da du på Jagtformidlingen skrev, at du var ingeniør? Det blev så til engeneerer - maskinist etc. Du var ingeniør i trykbærende anlæg - skrev du. Det eneste du måske har en smule forstand på, det er nogle hobbykompressorer, som du med nød og næppe kan skifte en regulator på. Du er jo specialarbejder - og for nuværende er det eneste du slæber rundt på af trykbærende anlæg er din tyktarm. Og den virker squ nok heller ikke bedre end din hjerne. Den er squ holdt op med at virke.
Jeg har tit spekuleret på hvad der kan få et fjols som dig til i det hele taget at deltage på hjemmesider - med det rygte du har. Men nu er du jo på Facebook, som en anden medieluder, med en nærmest sygelig trang til at skulle belemre andre med dine ynkeligheder. Du er ubehjælpelig til grin.
Men OK, du har fået en fin placering blandt landsbytossernes TOP 4 hos Safari-Jensen, og det skal du være stolt af. Du har også fået ændret på DJ-siden, fordi medlemmerne i DJ ikke længere ville finde sig i dit ævl - fantastisk godt gået.
Jeg kan forstå på dig, at du er på vagt - som du udtrykker det. Nu er det vel ikke vagt på en hønsefarm, hvor de producerer kyllinger? Det kunne jo lade sig gøre at smutte nogle vagtelæg eller agerhønseæg ind under en liggehøne. Hvis jeg var ejer, ville jeg dælme ikke lade en hønsetyv og forbryder som dig vogte mine høns.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 03:21

Men tilbage til patronen. Du kunne måske brillere på siden ved at nævne de producenter, som fremstiller 6 x 65 RWS?? Du ved vel godt hvad det betyder, når der står RWS bag ved kaliberbetegnelsen?

Og så lige din passus om det at være selvlært (autodidakt). Hvis det at være autodidakt skulle forhindre folk i at deltage i debatten, så var det nat med dit ævl. Vi gider squtte høre noget om hvordan man skifter regulator på en kompressor fra Harald Nyborg.

Næh, bette Bent Ballehyler Knudsen. Du kan ikke tåle at nogen kan noget du ikke selv kan. Du bliver syg af misundelse - og resultatet ser vi her. Hvis du så kunne levere noget konstruktivt, så var det en anden sag.

Men kom nu med et svar - gamle fjols.

Kommentar
Fra : haus

Dato : 07-05-09 17:04

Det er ellers lidt af en diskussion som mit spørgsmål er rejst. En del af kommentarene er vist ikke helt relevante.....

Tak for indspark omkring kaliberen. Hvor havde du set Laupa Mega ? jeg kan ikke lige finde hjemmesiden. Tak.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 19:07

order.explosive.dk/cgi-bin/order.exe/basket - 2k -

Hej igen Haus.

Det er denne her sælger, og jeg vil da også forsøge at hitte ham - og vender tilbage hertil.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-05-09 19:34

Det findes kun en person i hele DK der kan blive så tosset over, at andre går lidt i rette med hans skrive måde og våben klogskab, så han bruger de samme hyle toner igen og igen i et forsøg på at svine den til, som tillader sig, at være uenig med ham og denne person er:

E. B. Berthelsen...
Hvorlænge KanDus´s læsere og amin. vil finde sig I at blive holdt for nar af denne person, der gemmer sig bag navnet Tonganereseren. Det må I selv afgøre. Nu trues jeg igen med at der er afsendt klage breve. Klager over hvad? en klage skal kunne både begrundes og bevises før den behandles, så klog er jeg da og ja: Jeg har kun en uddannelse som M & M men den har medført at jeg i årtier har været ansat som F. S. E. og sandelig om ikke jeg også lige har fået min "Licens"
hos AT. fornyet på trod af min alder - var der nogen der sagde: Det grå guld.. og tak for reklamen for min facebook profil. Jeg skammer mig hverken over den eller mine venner, som der bliver flere og flere af hele tiden og jeg undlader ikke at fortælle dem om hylerne fra Dansk Land og starndjagt, som er så dumme, så de tror de kan tie sandheden ihjel eller skjule den med løgne historier eller som nu igen ved trudsler om trudselsbreve til ja bliver det næste- Paven? Tak for god reklame og underholdning..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 19:46

Tilsynsførende hos AT - det ved vi godt. Det kan enhver idiot blive - hvis han har en faglig uddannelse. Der er jo der man anbringer alle de tumper, som ikke kan klare sig i det virkelige liv.
Men fint er det, at du nu får lov til at trykke på en ventil engnag imellem - for at mærke om der er tryk på systemet. Manometre får du ikke lov til at aflæse, fordi du hverken kan læse, skrive eller regne.

Men OK, nu har du endelig tilstået, at du ikke har været tilfreds med "kun" at være montør, idet du løj om at være ingeniør. Men slap nu af. Du lever ikke så meget længere, og jeg har da også forfattet et efterskrift til dig:

"Så fik Bent fred - og det fik vi andre også". Hvil i Fred.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-05-09 20:03

E.B. Berthelsen er som jeg skrev den eneste person, som ALTID skal have det sidste ord også selvom han kun gentager sine egne løgne.
Du aner intet om hverken min uddannelse eller min person iøvrigt. Du har hørt noget og du tror noget, men hvad kan det bruges til?
I alle tilfælle ikke breve til offentlige myndigheder....
Og A.T. Systemet er nu engang en offentlig myndighed og her er jeg altså anerkendt Sagkyndig. Det bliver man ikke uden en uddannelse, som gør at man må kalde sig Engineer og på min dør står der enda Chief Engineer og hvad du og andre hylere vil oversætte det til er jeg lige glad med jeg er aldrig gået op i tidtler hvorfor jeg aldrig har rettet at telefonvæsnet skrev O. montør i telefonbogen for over fyrre år siden....
Med andre ord har jeg ikke som dig grund til eller behov for at smykke mig selv med tidler, som jeg ikke har. Jeg på står heller ikke at jeg har sæde i en ministerielt udvalg, sammen med Dj`s formand, men det har du gjort - husk det.....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 20:38

Åh - din stakkel. Du har jo nogle frygtelige selvværdsproblemer - åh Herregud da - bette Bent.
Årsagen til at du aldrig ændrede din titel hos Telefonvæsnet var ganske enkelt, at det lød bedre i dine ører at være montør - end at være maskinarbejder.
Dit sidste indlæg er uhyggelig læsning - om et stakkels menneske, som i årevis er blevet peget fingre af af alle i dit lokalområde.

Nu skriver jeg lige til EBB, så kan han vel fremsende en mødeindkaldelse, hvor han og Ole Roed er nævnt. Det skulle vel kunne lukke kæften på dig - din simple løgnhals og dyremishandler.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 20:55

Jagtforeningsrepræsentanter inviteret af Det Dyreetiske Råd:
Henrik Frost Rasmussen, næstformand, Danmarks Jægerforbund (Afbud fra formanden)
Erik B. Berthelsen, våbenteknisk rådgiver, Dansk Land- og Strandjagt

Skov- og Naturstyrelsen, Storstrøm:
Claus Jespersen, skovrider
Flemming Larsen, skovløber
Anders Walther Hansen, skovfoged
Niels Jørgensen, skovfoged
Morten Rolsted, forstfuldmægtig
Mikkel Bornø, skovfoged
Lars Richter Nielsen, vildtkonsulent
Finn Quist, skovløber
Martin Bøgelund, skovløber

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 07-05-09 22:56

Det nytter da ikke noget og beviser jo heller ikke hvorfor du Tonganeser/EB.Berthelsen skriver i en mail: Dernæst foregår resten i ministeriet, hvor der nok følger en regulering af jagttider etc... Citat slut.

Dyreetisk råd er ikke medlem af vildtforvaltningsrådet og har som sådan intet med jagttiderne at gøre...

Så lad nu være hverken du eller din lille forening Dansk Land og strandjagtforening er blevet ophøjet til at være medlem af noget ministerielt udvalg....

Det nytter ikke at lyve i længden - det bliver altid afsløret.....

- Men forsæt blot med at forsøge på at svine min person til eller true med at sende breve- hvem vil I sende til næste gang spurgte jeg om?

Miljøministeren? Konge huset? eller måske E.U. Prøv evt. Paven ham kan I skrive til på Tysk.

Sluttelig: En jagtforening der har en våben teknisk rådgiver. Der ingen våbenteknisk uddannelse har end ikke engang er riffel eller hagl instruktør uddannet. Den forening er bestemt godt hjulpet, men hvad Dansk land og strandjagt ejer jo heller ikke engang en skydebane og altså heller ingen uddannede instruktører, som kan hjælpe deres medlemmer.
Men en VÅBEN TEKNISK RÅDGIVER som de selv har udnævnt. Ja uha. stramt hunør for ham, må han lede en skydning på en skydebane? Må han overlade et riffelet våben til en elev på en skydebane? NEJ. NEJ. Det kræver en riffelinstruktør uddannelse min har nr.: 17519 og er givet i henhold til justitsministeriets bekendgørelse nr. 66 og våbenlovens § 17 stk 3
- men den kan I ikke låne for jeg er jo ikke medlem.....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 23:09

He he - den sved.
Jeg kender en del såkaldte "riffelinstruktører" som ikke kan kande forskel på mundingen og kolbekappen på en riffel. Med det ævl du i de sidste 7 år har lukket ud i debatter om våbenteknik er du en af de håbløse. Det har simpelthen været en katastrofe at se dig give udtryk for at have forstand på f.eks. våben.

Tag nu dit citat fra E.B.B. , hvor der skrives om ændringer af jagttider. Du påstår Gudhjælpemig, at det ikke er noget dyreetisk råd tager stilling til. Du må jo være bindegal. Det er netop et af de vigtigste punkter. Men jeg har hørt i min øresnegl, at E.B.B. vil føre dine eskapader med vagtler frem for Dyreetisk Råd, når det mødes d. 9. juni. Og dit navn vil blive nævnt. Jeg skalæ bede E.B.B. om at sende dig en kopi af klagen til Skov og Naturstyrelsen.
En kopi vil også blive sendt til politiet i Horsens eller Silkeborg - med de bilag, hvor du udleverer dig selv.

Under alle omstændigheder, så vil du blive jagtet med denne sag - til du slår godnatskiden.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-05-09 23:24

Er det ikke fantastisk. Her kommer en spørger med et spændende spørgsmål - hvorefter Ballehyleren fra Bottrup ødelæger tråden. Endda uden selv at deltage med konstruktive oplysninger. Han ved jo ikke en skid. Men han har forstand på fugleopdræt. Især vagtler til hundetræningen. Drønulovligt - og dyreplageri er det.

Jeg stillede dig et spørgsmål - bette Ballehyler. Hvor mange producenter fremstiller 6,5 x 65 RWS???
Og hvorfor tror du de ikke gør det??? Nu har du muligheden for at score.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-09 05:55

Det gør jeg så med et nyt spørgsmål - det kan du jo så svare på!
Det er den politik I hylere bruger hele tiden, nu skal I selv smage den!!!!

Jeg er da glad for at jeg bliver nævnt med navn og det hele på næste møde i Dyreetisk råd, så er det måske mig, der næste gang bliver indkaldt, som ekspert for det har vi jo lige fået konstateret, at man kan blive - blot en lille forening siger: Det er vores våben ekspert og det enda uden at personen er ekspert på noget som helst.

Og den med politiet, nok er der lige overført 50 flere folk til politikredsen,men den sag I mener at have har ikke en chance for at blive behandlet. Det kræver nemlig et bevis på, at jeg har overtrådt loven og det bevis findes ikke......

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-05-09 09:56

Hvor er spørgsmålet? Du er squ så indskrænket og indavlet at du ikke engang kan huske hvad du skulle spørge om. Fat gangstativet og find en psykiater i Horsens.

Din åndsvage nar. Beviset har du selv anbragt på Jagtformidlingssiden, men det er du for dum til at indse. Gå endelig ikke ind i en telefonboks - så farer du vild.
Jeg tror heller ikke at der kommer noget særligt ud af en klage for nuværende. Men hovedformålet må være at rette omverdenes opmærksomhed på det faktum, at du skider på lovgivningen og derfor er en gemen lovovertræder og forbryder.
Og bare rolig - politiet skal nok blive underrettet med hele klamamsen fra Kandu og Jagtformidlingen. Det bliver sendt her i week-enden. Har di andre gode forslag til hvem der ellers skal underrettes????.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 08-05-09 14:37

E.B.B. Spydt nu vin proppen ud og svar på det spørgsmål, som jeg skrev jeg ville stille for det er gjort i en anden tråd!!!
Og du har jo i en mail til mig truet med at du nu var logget ind på KanDu og jeg blot skulle vendte på, at du ville komme efter mig.

At hyle op og samtidig indrømme, at det nok ikke nytter at klage, når man ikke har andre beviser end hvad jeg har skrevet i en helt anden sammenhæng på jagtformidling for to år siden.
Det kan kun du gøre ingen andre i hele Danmark kan finde på sådan noget gylle...

Så svar nu på er du våben ekspert? ( uddannet hvor )
Og har du bestået riffelprøven?
Er våben ekspert ikke en bestydtet tidtil? ( kan alle kalde sig det - eller det gælder måske kun sten økse samlere )

Godkendelse af svar
Fra : haus

Dato : 25-07-09 21:37

Tak for svaret centerpoint.