/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Gamle kristelige sange
Fra : gywerd
Vist : 5002 gange
300 point
Dato : 02-05-09 19:58

Jeg er ved at lave en samling af gode gamle kristelige sange. Hovedkravet er at der er tale om evergreens, der stadig bruges og er elsket... Af hensyn til ophavsret, bør sangene være mindst 70 år gamle (helt præcist er et værk frit 70 år efter skaberens død)...

Desuden skal samlingen indholde alle oversatte salmer af Martin Luther, Charles Wesley, Lina Sandell og Fanny Crosby samt et udvalg af H.A. Brorsons, Thomas Kingos, B.S. Ingemans, N.F.S. Grundtvig og førreformatoriske salmer

Ønsket format på liste:
<forfatter>, <titel>, <evt. Sangbog + nr>, <evt. link til online tekst>, <evt. yderligere oplysninger>
fx.
Carl Boberg, O store Gud når jeg betragter verden, HjT nr. XX, Original version - vers 1+4+5+6 i Svenska kyrkans salmbok
Carl Boberg, O store Gud når verden jeg beskuer, FH nr. XX, Original version - vers 1+2+3+6 i Svenska kyrkans salmbok
Frit efter Carl Boberg, O store Gud når jeg dit værk beskuer, EvS. nr. XX, Fransk Gendigtning

Sangbogsforkortelser:
HjT - Hjemlandstoner
DUS - De Unges sangbog
DDS - Salmebogen
EvS - Evangeliesangbogen
FH - Frelsens Hærs sangbog
FHU - FHs Ungdomssangbog
Arv - Arvesølv
Høj - Højskolesangbogen
Ånd - Åndelige Sange

Ved tidligere udgaver eller tillæg angives dette med årstal fx. DDS53 eller DDS78tillæg

Point gives til den bruger der kommer med flest brugbare sangtitler...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 03-05-09 10:21

Er det ikke bare at åbne en salmebog, eller at gå i kirke 36 søndage i træk for at høre hvilke der er mest spillet ?

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 03-05-09 12:22

Nej, LuffeA, det kræver for meget tid.
Nu har gywerd lavet al arbejdet med kravsspecifikationen, så må vi andre virkelig også lave noget og gå i gang med indsamlingsarbejdet!

Kommentar
Fra : gywerd

Dato : 03-05-09 18:39

Tja Luffe... Du har selvfølgelig en pointe, men nu spurgte jeg ikke om, hvilke favoritsalmer fra DDS, der synges i Zionskirken i Esbjerg...

Antallet af kirker, der har hver deres konfession, sangbog og afdelinger i forskellige byer gør i sig selv arbejdet svært. Selvfølgelig kunne jeg jo bare gennempløje sangbøger for dubletter, men med mere end 10 forskellige salme-/sangbøger og i gennemsnit 4 udgaver pr stk (DDS undtaget med mere end 10 udgaver) bliver det i sig selv et stort arbejde. Når dertil kommer, at sangene skal være gamle elskede kendinge, medfører det yderligere problemer, da det jo vedrører følelser. Altså kan jeg ikke gøre arbejdet helt selv.

Og nej Kresten... Du behøver ikke føle dig forpligtet til at gøre et tilsvarende arbejde, som jeg netop har erklæret umuligt... Men det kunne jo være der blandt kandu's brugere var nogle, der gerne ville dele deres favoritsange og -salmer... Og så er her en mulighed for at komme ud med det... Jeg kan oplyse så meget, at kærligheden til ældre kristelige sange har resulteret i en del sang-koncerter - 'Mindes du sangen' i hele norden, hvor folk mødes for synge sammen, samt salg af videoer og CD'er derfra...

Så derfor kunne jeg godt tænke mig en samling af dette fælles kirkelige arvegods... Og jeg er såmænd bare interesseret i input fra andre... Ellers kommer samlingen blot til at afspejle min egen smag... Og det er jo lidt kedeligt...

Annuller spørgsmålet
Fra : gywerd

Dato : 08-05-09 18:54

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål

Jeg må konstatere, at jeg har fundet et forkert forum at stille spørgsmålet i...