/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Egetræ-polish
Fra : Troldepige
Vist : 4031 gange
300 point
Dato : 02-05-09 17:12

Jeg har en skænk af egetræ (ca. 50 år gammel), som har været min mors.
Hun har altid poleret den med noget der hed "Pride", fra et firma der hed noget med "Johnson" (tror jeg nok). Det smurte man på med en klud, lod det tørre hvorved der opstod en hvid film/hinde, som man så polerede væk, dette fjernede også skidt og snavs.
Så vidt min mor husker lugtede "Pride" af terpentin.
Skænken er meget sart overfor vand, som lynhurtigt danner en lys plet.

Mit problem er, at jeg ikke længere kan købe "Pride" nogen steder, og farvehandleren har ikke noget han kan sætte i stedet for, men snakkede om, at jeg kunne rense hele skænken med terpentin, og derefter behandle den med noget andet.

Er der nogen der ved hvad jeg kan erstatte "Pride" med?
Kan jeg evt. lave noget polish selv, på basis af terpentin?
Og, er der nogle gode råd, hvis jeg på et tidspunkt ender med at rense den totalt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 02-05-09 17:44
Kommentar
Fra : ans

Dato : 02-05-09 18:03

Du kunne jo evt. prøve Centurio, det kan købes flere steder.

Du kan læse om de forskellige produkter her

http://www.borup-kemi.dk/en/Download/Sikkerhedsblade/Centurio.aspx

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 18:15

Jeg har selv gamle egetræsmøbler og jeg ville rense skænken grundigt og så give den antik olie til ædeltræ. Det får mine møbler med hvidpigmentering i. Og jeg har købt mit i ILVA men Daels Bolighus har det også. Og jeg tror at Bilka måske også har det.

Accepteret svar
Fra : jtlaursen

Modtaget 300 point
Dato : 02-05-09 18:33

Du kan få noget der hedder "ege- og fyrvoks" eller sådan noget. Jeg har selv lavet et produkt af bivoks og terpentin. Smelt vokset i et vandbad og hæld det i terpentinen til du får en lind grød. Det skiller ikke senere og holder i mange år.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-05-09 07:00

Jeg er rigtig glad for at i bruger tid på at besvare mit spørgsmål, men....
refi, jeg tror ikke det er smart at komme voks ovenpå den polish ("Pride") som skænken har fået
igennem ca. 50 år.
ans, ud fra det jeg kan se i dit link er der ingen af produkterne der er lavet på basis af terpentin, og
jeg er ikke sikker på, at det er så smart bare at komme noget andet ovenpå.
granner01, på sin vis ville jeg gerne rense den grundigt, men jeg tror det bliver en meget besværlig
opgave, da den i ca. 50 år er blevet poleret med "Pride", og HVORDAN renser man alt den
polish af ?
jtlaursen, som skrevet til refi, så tror jeg ikke at det er sagen at komme voks ovenpå mange års polish.

Jeg lader spørgsmålet stå, i håb om, at der kommer en forbi, som har en "opskrift".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-05-09 09:10

Citat
Det smurte man på med en klud, lod det tørre hvorved der opstod en hvid film/hinde, som man så polerede væk, dette fjernede også skidt og snavs.

Jeg er ret overbevist om at det produkt du selv nævner OGSÅ har været en voks - sååååååå

Uanset hvad vil du jo ikke kunne få produktet mere - dermed vil det være ret umuligt at "spore" hvad det har indeholdt.

Så et eller andet sted er du nødt til at finde på noget "nyt" og så håbe på det er noget tilsvarende

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-05-09 12:02

Hos et ældre familiemedlem fik jeg opstøvet en gammel flaske "Pride", der er kun nogle få dråber tilbage, men jeg kan se, at firmaet som producerede det hed "JOHNSON WAX A/S", så jeg må give dig ret refi, der ER voks i.
Og der står også, at det bl.a. indeholder terpentin.
På den baggrund accepterer jeg jtlaursen's svar.
Og så vil jeg snart lave min egen polish, og starte på et usynligt sted.
Mange tak for jeres hjælp.

Jeg har ikke tidligere prøvet det her med at oprette et spørgsmål og efterfølgende tildele point, men jeg går ud fra, at jtlaursen får pointene når jeg acceprerer hans/hendes svar.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 04-05-09 12:05

Tak for svaret jtlaursen.
Efter at have opstøvet en gammel flaske hos et familiemedlem, kan jeg se, at producenten hed "JOHNSON WAX A/S", og at produktet bl.a. indeholder terpentin.
Så du havde re refi, der er voks i.
På den baggrund mener jeg, at jtlaursen kom med det rigtige svar.
Så nu vil jeg snart lave min egen "polish", og starte et usynligt sted.
Tak for jeres hjælp.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 04-05-09 13:17

Selv tak