/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
rigtig kost og bedre helbred
Fra : kanduellerej
Vist : 807 gange
90 point
Dato : 02-05-09 11:24

Hej

Jeg har fået den ide at jeg vil tabe mig. Jeg har nemlig taget fem kg på iløbet af de sidste seks måneder. Ifølge BMI tallet er jeg nu overvægtig. Jeg spiser også mere end jeg normalt har gjort. Jeg har så på det sidste målt og vejet alt, hvad jeg indtager.
JEg læste et sted, at jeg skal indtage 12-13000 KJ om dagen, deraf 600 gram kulhydrater, 50 gram fedt og 70 gram protein.
JEg kan se, at jeg får en smule for meget protein og fedt, men kun en fjerdedel kulhydrater, altså ca. 150 gram. Det samlede antal KJ er kun lidt over 6000.

Hvad pokker gør jeg forkert. Hvordan skal en kostplan se ud?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 02-05-09 11:35

Jeg er holdt op med at ryge sidste år og nu har jeg taget 12 kg på.

Jeg er gået på slankekur og jeg bevæger mig. Jeg spiser mindre men bevæger mig meget mere, og jeg taber mig. Jeg går tur hver dag, kører flere km om dagen på motionscykel og så cykler jeg et par gange om ugen en lang tur. Jeg regner med at jeg inden næste år ved denne tid er helt normalvægtig igen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-05-09 11:56

Her er en rigtig god madplan, hvor du kan se mængden af kalorier

http://www.madopskrifter.nu/Madplan/UgeMadplan.aspx?22=1058

Fortvivl ikke, resultatet skal nok komme

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 13:28

Citat
Hvad pokker gør jeg forkert
Du skriver selv svaret
Citat
JEg kan se, at jeg får en smule for meget protein og fedt, men kun en fjerdedel kulhydrater
Løsning: Du bytter noget af fedtet ud med kulhydrater

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 02-05-09 15:15

o.v.n.: Jo den havde jeg også regnet ud. Men Hvor får jeg lige så mange kulhydrater fra. Det svarer jo til en pakke rugbrød eller 12 skiver, og det kan jeg ikke fortære på en dag. Det giver også for meget protein og fedt.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 02-05-09 15:29

Nordsted1:
Dit link giver mig et andet tal, når jeg beregner antal kj pr dag. Her skal jeg kun have 9000 kj. Så hvad er rigtigt.

Jeg indtastede for sjov hvad jeg fik for over et halvt år siden af føde om dagen, og det var kun 2-3000 kj. Mit bmi var også som det skulle være.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-05-09 15:29

Citat
Kulhydrater findes i form af stivelse og sukker. Stivelse findes i grøntsager, kartofler og kornprodukter (kornprodukter omfatter brød, morgenmadsprodukter, ris, pasta og bulgur). Grøntsager, kartofler og kornprodukter er sunde, da de indeholder mange kulhydrater i form af stivelse, og samtidig har et lavt fedtindhold. Denne type kulhydrater kaldes derfor de ’gode’ kulhydrater. De ’gode’ kulhydrater skal vi helst spise mange af.
citat er herfra: http://www.angelfire.com/rings/projekt/sundhed , altså masser af grøntsager og kornprodukter, og meget mindre kød og slik og kager

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-05-09 15:35

Citat
Hvad pokker gør jeg forkert

Bare husk den enkle regel, at det er næsten ligegyldigt hvad du spiser og hvor meget af det (hvis det er almindelig varieret kost), når blot der forbrændes flere Kj end der indtages.

Så du kan nok så meget skære ned på mængderne og arten af føde.
Det hjælper bare ikke en pind, hvis ikke du samtidig motionerer målrettet.

For det der sker ved at nedsætte fødemængden, er at kroppen også drosler ned for forbrændingshastigheden, og så er du lige vidt...vejer det samme eller måske endda tager på, selv om du spiser meget mindre

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 02-05-09 16:01

Hvis du kører i bil, hver gang du skal nogen steder, ville det være en ide at cykle i stedet for.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 02-05-09 16:55

Min erfaring er, at hvis jeg dagligt spiser bare en lille smule sukker, så kan jeg ikke tabe mig, hvis jeg derimod kun spiser lidt sukker 1-2 gange om ugen, så kan jeg tabe mig.
Sukkeret gør så man spiser lidt mere til måltiderne.

Mit bedste råd er (hvis man vil tabe sig), at man tager et kritisk blik på hvad det er man putter i munden, for ofte har man fået tillagt sig en eller anden dårlig vane.
Spiser du slik hver dag, eller chips et par gange om ugen?
Drikker du sodavand flere gange om ugen, eller spiser du jævnligt wienerbrød?
Dette er blot eksempler, men på den måde kan man tit komme frem til evt. dårlige vaner, og så kan man jo starte med at rydde op i dem.

Held og lykke

Kommentar
Fra : jdkq

Dato : 02-05-09 20:03

Vi kan nemt hjælpe Dig med Dit problem, men det er dog vigtigt for os at vide meget mere om Dig og Dine vaner / livsstil. - Det handler nemlig ikke kun om kost og kalorier.

. . - MEN om forholdsvis kort tid (i løbet af få måneder) kan vi tilbyde Dig, - og alle andre, - en helt personlig, - og helt gratis service på internettet.

Du, - og alle andre, - kan helt uden omkostninger få en helt personlige Vitalitets-coach, der kan hjælpe med stort set alt inden for kost, ernæring, livsstil og livskvalitet, . . - også når det handler om vægt-kontrol, . . - en super professionel service helt gratis.

Du kan allerede nu tilmelde Dig, (klik på linket herunder), - men vær opmærksom på, at den Vitalitets Coach Du vil se, når Du klikker på, kun er en lille introduktion til det der snart kommer.

Hvis Du tilmelder Dig på siden, vil Du være blandt de allerførste, der får besked når Vitalitets Coach’en er klar til at servicere os alle her i Danmark ! . . - og husk det er helt gratis for Dig og for alle dem Du kender.

http://www.webstar.biz/?id=INTE-65EC-C2F7

Med Venlig Hilsen
jdkq

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 02-05-09 20:36

På denne hjemmeside kan du beregne hvor meget du energi du bruger, og hvor meget der er i den kost du spiser: http://www.kost-plan.com/
Den beregner også fordelingen af protein, kulhydrater og fedt.
Anbefalingen lyder at man 50-60% bør komme fra kulhydrater, 10-20 % fra protein, og max 30 % fra fedt. Det er en vejledning og nogle anbefaler faktisk at man spiser meget protein, hvis man vil tabe sig. Som regel er der rigelig fedt i den kost man spiser, så det behøver du nok ikke tænke på om du får nok af, hvis du vil tage dig.

Hvis du sørger for at spise varieret skal du nok få nok kulhydrater, protein og fedt. Hvis du vil tabe dig skal du spare meget på fedt, sukker og alkohol. Drop lyst brød, slik, kager, fastfood og sodavand.
Jeg synes de 8 kostråd her er rigtig gode og fornuftige: http://www.altomkost.dk/Viden_om/De_8_kostraad/forside.htm

Så er det vigtig du spiser tit. 3 hoved måltider og 2-3 mellemmåltider. Lær at mærke hvornår du er mæt - ikke hvornår du er stopmæt. Tag en lille portion på tallerkene og spis den. Er du stadig sulten, så tag en lille portion mere - men fortrinsvis grønsager. Er du ikke sulten så stop.
Grunden til at du skal spise mange gange er at det holder forbrændingen oppe, så du rent faktisk forbruer flere kalorier. Det hjælper også med at du aldrig bliver hundesulten, og dermed spiser for meget. Du skal helst spise inden du bliver rigtig sulten.

Og så skal du dyrke motion.

Det har faktisk være opskriften på mit vægttab - ca. 20 kg. på 9 mdr.
Inden jeg begyndte at tabe mig, spiste jeg ofte dobbeltportioner. Jeg kunne da sagtens klemme en stor stykke kød mere ned, sammen med et par kartofler. Jeg stoppede ikke før jeg var stopmæt. Det var sjældent jeg fik de 6 stykker frug og grønt om dage (men jeg fik dem da om ugen) Spiste ofte bare et stykke franskbrød med smør og ost til morgenmad - det mætter ingenting har jeg fundet ud af.

Måske kan det hjælpe at jeg fortæller hvad jeg nu ca. spiser i løbet af en dag:

Morgenmad: Havregryn (ca. 30-40 g) med 1 banan og skummemælk - ingen sukker!
Mellemmåltid: frugt eller knækbrød med ost.
Middag: 1 skive rugbrød med pålæg og altid noget grønt til. Det kan f.eks. være tomat, avokado, peberfrugter, agurt, salat eller kolde grønsagsrester fra aftensmaden. Selvfølgelig ingen smør.
Mellemmåltid: igen frugt eller knækbrød medost
Aftensmad: Meget forskellig, men typisk et stykke kød (alt fra okse, fisk, svin, kylling, lam m.m.) ca på størrelse med en fadkottelet og altid med grønt og grønsager og evt. kartofler, ris eller groft pasta. Ingen fede sovse eller smørklatter.
Natmad: knækbrød med ost eller frugt, eller lidt mandler og nødder.

Husk den sunde kost starter når du er ude at købe ind. Sørg for at købe nok frugt og grønt. Lad være med at købe kager og slik. Har du det ikke hjemme bliver du ikke fristet. Hvis du har brug for lidt at nippe til, så spis et par mandler eller en stykke mørk chokolade 70 %.

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 03-05-09 09:03

Glemte at fortælle at jeg selvfølge også dyrker motion. Samtidig med min kostomlægning begyndte jeg at løbe. Dvs. i staten var det ikke meget løb, men mest gang. Nu - efter 1 år - løber jeg hver anden dag - mindst 1/2 time men som regel mere. Desuden forsøger jeg at styrke mine muskler ved at lave lidt øvelser hjemme på gulvet. Bare lidt større muskler er også med til at øge forbrændingen.

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 03-05-09 10:42

ElseR:
Hvor mange kalorier bliver det så om dagen? Giver det virkelig det du skal have ifølge beregneren på kost-plan.dk ?

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 03-05-09 10:56

Citat
Glemte at fortælle at jeg selvfølge også dyrker motion. Samtidig med min kostomlægning begyndte jeg at løbe. Dvs. i staten var det ikke meget løb, men mest gang. Nu - efter 1 år - løber jeg hver anden dag - mindst 1/2 time men som regel mere. Desuden forsøger jeg at styrke mine muskler ved at lave lidt øvelser hjemme på gulvet. Bare lidt større muskler er også med til at øge forbrændingen.

Muskler vejer mere end fedt....
BMI har jeg hørt er ved at blive afskaffet, fordi det er misvisende.

Mit bedste råd er at stoppe alle reglerne. Det bliver nemt sygeligt og så er der altså ikke meget "nye vaner" i det. Kure skader mere end de gør gavn!

Brug sundhedsstyrelsens vejledning, spis mindst 6 stk frugt/grønt om dagen, spar på fedt og tomme kalorier og varier. Læs indholdsfortegnelserne på varer du ikke kender...

Men helt ærligt, så er der vel ingen danskere der ikke kender de råd mere - vi ved jo også godt hvad vi hver især gør galt.

Løbeture forbrænder ikke så meget som man måske tror, hvis man altid gennemløber dem på samme måde, men det kan du nemt finde informationer om på nettet selv. Det er bedst at kombinere motionsformer.

Kommentar
Fra : iah

Dato : 03-05-09 16:29

Citat
Hvis Du tilmelder Dig på siden, vil Du være blandt de allerførste, der får besked når Vitalitets Coach’en er klar til at servicere os alle her i Danmark ! . . - og husk det er helt gratis for Dig og for alle dem Du kender.

http://www.webstar.biz/?id=INTE-65EC-C2F7

Med Venlig Hilsen
jdkq

REKLAMEFIS AF VÆRSTE SKUFFE

"og husk det er helt gratis for Dig og for alle dem Du kender."

Ja sikkert, indtil du er kommet ind på siden og registrerer dig - så kommer regningen...

Hvad skal man ellers med symboler for Visa og MasterCard og lignende...

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 03-05-09 21:31

Jeg ved ikke hvor mange kalorier jeg får - eller hvor meget der kommer fra protein, kulhydrat og fedt, for jeg har aldrig talt det. Og jeg mener ikke det er nødvendig. Hvis man spiser varieret -både forskellige grønsager, forskellige frugter, kød af alle slags - også fisk og indmad, brød, kornprodukter, nødder m.m. så mener jeg kroppen får det den har behov for. - Også selvom man gerne vil tabe sig, hvis det er et sundt vægttab (max 1/2 kg om ugen). De fleste klarer sig fint uden at kende fordelingen, og jeg tror det kun er et problem hvis man spise meget ensigdig, eller der er en bestemt gruppe fødevarer man ikke vil spise.

Citat
Mit bedste råd er at stoppe alle reglerne. Det bliver nemt sygeligt og så er der altså ikke meget "nye vaner" i det. Kure skader mere end de gør gavn!

Brug sundhedsstyrelsens vejledning, spis mindst 6 stk frugt/grønt om dagen, spar på fedt og tomme kalorier og varier. Læs indholdsfortegnelserne på varer du ikke kender...

Det har du fuldstændig ret i.

Citat
Men helt ærligt, så er der vel ingen danskere der ikke kender de råd mere - vi ved jo også godt hvad vi hver især gør galt.

Det er rigtig at de fleste kender rådene, men problemet er jo at gøre det til en vane at følge dem. Det er svært at ændre indgroede vaner. Derfor tror jeg mange kan have glæde af råd og vejledning til hvordan de kan ændre vanerne til det bedre. Og desværre tror de fleste, der ønsker at tabe sig, at det kun drejer sige om at ændre vaner midlertidig mens vægttabet står på. Men det er jo en permanet ændring der skal til, for at det holder.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 04-05-09 07:58

www.madital.dk

Brug den - VÆR ÆRLIG, så ser du hurtigt hvor det går galt for dig.