/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
En rille på 9 mm, vinkelsliber
Fra : Ard
Vist : 5307 gange
50 point
Dato : 01-05-09 23:01

Jeg skal lave en rille på 9 mm i en murstensmur. Så har jeg kigget på skiver til en vinkelsliber, men de kan kun fås i 2 og 3 mm. Hvor kan jeg købe en skive til mursten med en tykkelse på 9 mm og størrelse 115 mm?

MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 01-05-09 23:46

Ved ikke om du kan få en skive der er så tyk, men ellers kan man leje en rillefræser i Den kan også justeres i dybden.

Kommentar
Fra : Larsigne

Dato : 02-05-09 01:46

Hvis du fræser 2 gange med den rigtige bredde mellem de to riller kan du vel efterfølgende med en skruetrækker eller lignede, brække det ud som er mellem de to riller, hvor svært kan det være?

Hilsen Larsigne

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 50 point
Dato : 02-05-09 01:54

Citat
kigget på skiver til en vinkelsliber, men de kan kun fås i 2 og 3 mm.

det må være fordi du har søgt / spurgt efter 'skæreskiver' (fås fra 0,8 mm.)

der findes et enormt udvalg af skiver,.. (afh. af hvilket arb. der skal udføres)
'slibe / skrub' skiver er noget tykkere, 6 - 8 mm. eller mere,
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2263&Grp=20&n=20100

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-09 07:03

Elektrikeren fræser riller til kabler, spørg hvad han bruger.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-05-09 07:35

Spørg han det skal ligge kablet ind i væggen.
der er også nogle regler der skal overholdes
Så det er ikke gør det selv arbejde..
men mange gang må man gerne selv lave rillen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 02-05-09 07:40

http://cubus-adsl.dk/elteknik/haandvaerk/skjult_installation.php

normalt bruger man i rilleskære som egenligt en vinkelliber med to skæreskiver disse skiver kan justeres ved af man lægger nogle mellestykker i mellem skiverne atl after hvor brede riller man ønsker

er det en murstensvæg og du skal vandret brug en fuge mår det kun er 9 mm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-09 09:22

Jeg vil også anbefale en rilleskærer, det kræver et godt håndelag at lave rillerne pæne med en vinkelsliber.

Husk beskyttelsesbriller samt maske.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-05-09 11:04

Det kan sagtens gøres pænt med en vinkelsliber... du skal bare lave 2 riller med 9mm mellemrum, og så banke det miderste ud med et mejsel... men det sviner helt vildt. Det giver noget meget fint støv som ligger sig over det hele, og det er ikke særlig sundt. Jeg vil ligesom de andre anbefalt at du låner/lejer en rillefræser med tilhørende støvsuger... det begrænser svineriet en del.

Under alle omstændigheder skal du bruge høre-, åndedrat- og øjnebeskyttelse.

mvh fussy

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-05-09 11:10

Angående regler ved rillefræsning af kabler i væggen er det ikke så meget at tage højde for. Det skal bare være vandret eller lodret.

mvh fussy

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-09 11:31

http://www.primusdanmark.dk/wsm1009-ferm-rillefr%C3%83%C2%A6ser-mmoms-100000-p-881.html?osCsid=af2b55c38b4d1419ca6e4083ab2df6d7
Du skal bruge sådan en maskine, eller lignende.

Hvis det bare er et mindre stykke, så brug:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5741&Grp=220020&n=20100
&
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1985&n=20100
Og så hammer og mejsel til at banke ud mellem de to riller du skærer.

Det støver af h... til, så brug gerne maske og briller. En rigtig rillefræser kan tilsluttes en industru støvsuger.
Brug gerne en billig vinkelsliber som jeg viser, for det tager hårdt på dem, alt det fine støv ødelægger sansynligvis motoren.

Hvis der skal laves meget vil jeg helt bestemt vælge den "dyre" løsning med rille skærer, hvis det ikke er meget vil jeg vælge den billige løsning fra harald nyborg.
Hvis det er "bløde" sten kan det nu også laves kun med hammer og mejsel, der skal jo alligevel pudses op bagefter.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 02-05-09 17:54

fussy85 >0 Jeg ved godt at man sagtens selv kan lægge et kabel ind i væggen men man må ikke.
Prøv at snakke med din el leverandør omkring dette eller www.sik.dk

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 02-05-09 18:10

Jeg er fuldstændig enig... sådan er det med alt el arbejde på nær lamper og forlængerledninger :)

mvh fussy

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 03-05-09 09:48

Spørgsmålet var hvordan, ikke om han må
Hvis det bliver godkendt af en installatør til sidst er det han har gang i jo fuldt lovligt, så der er ingen grund til at komme med formaninger.

Kommentar
Fra : i56

Dato : 06-05-09 15:50

Du kan for nogle få hundrede kroner købe en fugefræser-forsats til en almindelig vinkelfræser. Den fås med forskellige størrelser fræsere. Vist nok 10mm. og 12mm.

Den er lettest at bruge, hvis du spænder et bræt eller lignende op på muren, så du har noget at styre efter. Rillen på den mindste passer fint til et elektrikerrør.

Hvis du trækker ledningerne igennem inden du sætter røret fast i væggen, undgår du at rive det ud af væggen, når kablerne skal trækkes igennem.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 06-05-09 16:30

taunusanden >= det er rigtig nok at en installatør skal godkende det til sidst.. men han skriver også under på at kablerne ligger som de skal.. så det kan blive en ommer

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 06-05-09 23:23

Citat
Jeg skal lave en rille på 9 mm i en murstensmur

det ville være smart hvis du fortalte hvad rillen skal bruges til,.. ?
eftersom de fleste automatisk går ud fra der er tale om en EL- indstallation.

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 08-05-09 20:41

Tja nu er det jo postet under el-installationer, så mon ikke det er det? :P

-fussy

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 17-05-09 22:29

Rillen skal bruges til en ringeklokke. Jeg vil trække en "blød lampeledning". Jeg har bestemt mig for at skære to riller og banke væk. For at tage støvet for jeg en ven til at holde to støvsugere. Der skal kun laves en halv meter rille, så det bliver nok ikke så svært.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 18-05-09 03:10

tjaa,.. så får du nok ikke brug for den "store" indstallatørmester eksamen-
Amt /Kommune/tilbygningsarkitektgodkendelser, mm..... alligevel,
faktisk kan du nøjes med en skæreskive til en ti'er,...

Citat
Tja nu er det jo postet under el-installationer, så mon ikke det er det? :P

men det hører da også under el- indstallationer,

Kommentar
Fra : fussy85

Dato : 18-05-09 19:33

Det var også det jeg mente... Hvis det er blød ledning, har det formentkig ikke særlig godt af at blive muret inde (hvis det da er det der er meningen)... så hvis jeg var dig ville jeg nok lægge det i rør.

Hvis du bruger en almindelig støvsuger, skal du være opmærksom på, at den formentlig ikke kan tåle det grove støv som du laver ved at skære i en væg...

mvh fussy

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 18-05-09 21:51

Din støvsuger tager sgu ikke skade af at skulle sluge støvet fra en halv meters rille

OG! Hvis der endelig er noget en støvsuger, borehammer, vinkelsliber osv. tager skade af, så er det helt fine murer støv der ikke kan fanges i pose og filter, men det er godtnok kun et problem ved større opgaver.

Bare klø på, den opgave er der vist ikke de store problemer ved
Bortset fra hvis det sviner lidt

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-05-09 11:07
Kommentar
Fra : Ard

Dato : 24-05-09 19:50

Nu er rillen skåret. Det viste sig at der var et tykt lag puds, så vinkelslibereb gik igennem som var det smør. Det tog lang tid at forberede, men arbejdet med at skære og banke væk tog kun ti minutter. Jeg havde to støvsugere på og de kunne sagtens suge alt støvet. Men noget af støvet er meget finkornet, og når jeg tænder for en støvsuger, så blæser den en lille sky ud. Jeg ved ikke hvorfor støvsugeren kan holde støvet tilbage, imens den er igang, men når jeg tænder for den, så starter den med at blæse en sky ud. Posen skal skiftes, det er klart. Tak til alle, der har bidraget til spørgsmålet. Desværre kan jeg ikke dele pointene.

MVH
Bjarne

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 24-05-09 19:51

Tak for svaret EA_HS.