/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
omløbsretning
Fra : Avant85
Vist : 943 gange
300 point
Dato : 01-05-09 20:05

Jeg kører i en gl ford fiesta fra '95 og har lige købt 4 brugte sommer-hjul

Det ene er monteret så det løber mod omløbs-retnings-pilen

Er det livsfarligt ved høj hastghed eller er det farligt overhovedet

Med andre ord er det absolut nødvendigt, at få det ommonteret. De er lige monteret med dæk og afbalanceret. De kører udmærket ud af vejen. Men hvis dækket, som er brugt, er vant til at løbe den retning, som pilen viser, kan det vel slides hurtigere end de andre som sidder rigtigt eller ??

Er der en der forstand på dette emne / "problem"

Venligst Avant85

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-05-09 20:08

Det koster jo ikke dig penge. Du henvender dig ved dem der har monteret hjulet og gør opmærksom på fejlen. Så ændrer de det UB (det skal de)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-05-09 20:11

Du må IKKE vende omløbsretningen på dæk....

Dækmønstret er jo lavet til at løbe en bestemt ved (eller dræner det ikke som det skal)...

På tør vej har det INGEN betydning - og det skader/slider ikke dækket mere.

Men på våd vej går det galt....

Efter hukommelse er endog lige ved at tro det kan give bøde - under alle omstændigheder kan det give forsikringsmæssige problemer da bilen således ikke er i orden....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-05-09 22:48

Ja, det skal du ha' vendt om, for det betyder at du får et uens vejgreb, hvilket kan være farligt i ekstreme situationer, eks. katastrofeopbremsning o.s.v.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 01-05-09 23:31

Måske er det reservehjulet der er monteret på bilen, Tjek om det er samme type dæk på hjulet som ligger bagasie rummet. Mange kører bare med reservehjulet når de har punkteret, og lægger det ny lappede hjul i bagasie rummet.
alimak

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 300 point
Dato : 02-05-09 03:59

Citat
Er det livsfarligt ved høj hastghed eller er det farligt overhovedet

Under det sidste Formel 1 løb i Shanghai ’Circuit banen’ i Kina (14 dg.siden)
var det regnvejr,.. regnen øsede ned under hele løbet,

her fik man en overbevisende ’demo’ af hvor vigtig, og betydningsfuld det rigtige
dækvalg er,

et ”forkert dækvalg” var ikke blot livsfarligt,.. det var simpelthen forskellen mellem at
kunne holde bilen på banen, og dermed vinde løbet,..
eller køre af banen og smadre bilen, (evt. føreren)

dækfabrikanterne bruger ufattelige summer på at udvikle det ”perfekte ” dæk
det er desværre ikke muligt,.. det vil altid blive et kompromis,

hvad værre er,.. og hvad mange ikke ved / tænker over,.. er at et dæk er udviklet til
at køre under et bestemt klima / vejrforhold,
http://www.fdm.dk/public/biler/driftogvedligeholdelse/altomdak/Findrigtigedak/

eksempelvis er der stor forskel på om dækket er udviklet til Danske,..
Spanske, Afrikanske, mm. forhold, (selvom dækket har samme navn / typenr.)

det er bl.a. en af årsagerne til at man af og til, ser ”gode tilbud på dæk”
dækket kan være meget uegnet til Danmark,. hvis det er udviklet til at køre i Afrika,

mange ’moderne’ dæk er asymmetrisk opbygget,.. har forskellig gummiblanding,
og evt. forskellige egenskaber i h / v side,.. derfor er dækket mærket, med
omløbsretning + evt. hvilken side der skal vende udad,

når / hvis du vender ét dæk ’omvendt’,.. ændrer du samtidig dækkets egenskaber,
det påvirker alle bilens egenskaber,.. køre, bremse, styre, og vedhæftning til vejbanen,
det kan i værste fald få bilen til at skride ud,
om det er direkte livsfarligt,.. afhænger af forholdene, (”uheldigt” er det i hvert fald)

noget helt andet er at det også er ulovligt, og bilen kan ikke synes (hvis det blir' opdaget)

Godkendelse af svar
Fra : Avant85

Dato : 02-05-09 17:39

Tak for svaret EA_HS.