/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
mælkebøtter i græsplæne
Fra : soren-v-jensen
Vist : 1966 gange
100 point
Dato : 01-05-09 17:53

er der nogen der har et godt middel mod mælkebøtter [har prøvet toxan dette hjælper ikke ret meget)
der må findes et andet og billigere prudukt end dette der har en bedre effekt og hvor kan det købes

med venlig hilsen søren

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 01-05-09 17:59

Manuelt arbejde - stik dem op.
Så undlader du at forgifte kloden.

PS: Husk at lukke dine spørgsmål.
Efter 3 måneder bliver spørgsmål automatisk lukket, men normalt accepterer man det bedste svar.
Indtil videre ser din statistik ikke for godt ud:
Citat
Spørgsmål
- Ubesvarede 1
- Besvarede 0
- Annullerede 3
- Slettede 0
Ialt 4

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-05-09 18:01

ukrudtssprøjemidlerne virker godt på mælkebøtter, hvis man følger anvisningen med mængde og tidspunkt. Det skal være medens de gror bedst, og ikke for sent på året eller lige før eller efter pælæneklipning.

Alternativt kan man grave dem op.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-09 18:16

Det er stadig et sådant mælkebøttejern der er det mest effektive:
http://www.lve.dk/produkter.php?varegruppe=56&produkt=2319

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 18:20

en kniv er mit redskab.

Kommentar
Fra : Carner

Dato : 01-05-09 18:22
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 01-05-09 19:20

et mælkebøttejern trykkes ned over midten af mælkebøtten drejes og tages op med rod

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 19:46

Jeg forstår til stadighed ikke hvorfor man vil fjerne mælkebøtter i sin græsplæne, de er da så kønne og endda noget kønnere end kedeligt græs. Var ude at gøre med en landmand tidligere på ugen, da vi kom forbi den FLOTTESTE græsmark med tusindvis af mælkebøtter. Han kommentar var "den burde lægges om, den mark er ingenting værd", min kommentar var "bonderøv".

Nu var min plan egentlig af give dig navnet på det pesticid der med garanti virker og virker effektivt, men mens jeg skrev ovenstående har jeg tænkt mig yderligere om, så....nej.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 100 point
Dato : 01-05-09 20:33

Tjah, vores græsplæne vælter med mælkebøtter. Der er så mange, at det er håbløst at tage dem op med "mælkebøttefjerneren." Men hvis man slår plænen meget tit, burde de vokse livet af sig. De er ganske rigtigt utrolig kønne, men kun mens de er gule. Når alle de små "flyvere" kommer farende i millionvis ind med hunden og kattene, er det så som så med skønheden.

I stedet for gift kan du gøre det, at du stikker dem med en kniv eller lign. og så giver dem en lille sjat stærkt saltvand ned i "såret". Så burde den gå ud.

Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-05-09 20:44

Hvis du sprøjer plænen med "plænerens" i maj-juni og i efteråret stikker eventuelle nye forekomster vil du næste år kunne fjerne ti nye skud før de sætter frø...og fremover vil du ved at gå en tur på 5 min. udrydde alle nye tiltag til de gule

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 21:38

Det er da et flot syn med alle de gule blomster, glæd dig over dem og husk at det kun er en uges tid, så er græsplænen grøn resten af sæsonen

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 01-05-09 22:43

STARK gir 30% på Fiskars redskaber i morgen. Mælkebøttejern normalpris 269,95

Kommentar
Fra : momomo

Dato : 02-05-09 10:54

Er lige hjemvendt fra Stark med vidunderet, det virker og det er nemt, jeg har taget 100 stk op på et kvarter, men der er stadig et par timers let arbejde tilbage..

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-05-09 11:36

Den manuelle måde er den mest miljø rigtige
JEg har dog selv mælkebøtter i min græsplæne, de spreder sig forfærdentligt..

@jtlaursen
"bonderøven" har ret i dette tilfælde, hvis der er for mange mælkebøtter, eller andre planter der har svært ved at tørre efter man har slået et slet, så er græsset ikke meget værd når det skal tørres til hø, græsset kan rådne istedet for at tørre, så er høet jo intet værd som foder for dyrene, de bliver jo syge af råddent hø

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 11:40

Det ved jeg. Men i det her tilfælde var der tale om et afgræsningsareal.

Godkendelse af svar
Fra : soren-v-jensen

Dato : 03-05-09 12:22

Tak for svaret Jernladyen.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 03-05-09 15:50

Selv tak, soren-v-jensen