/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Psykologi / Spørgsmål
10  dova 460
Hævn
Fra : jtlaursen
Vist : 1373 gange
500 point
Dato : 01-05-09 17:10

Får man det bedre efter at man har hævnet sig?
Skal forstås som hævn i bred forstand, alle eksempler og råd er gangbare.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-09 17:12

Det er måske en gammel lærdon, men hvem har fået det bedre med hævn.

Så nej, jeg tror ikke få at man får det bedre ved at tage hævn. Men man bliver nok lidt mindre sur og vred.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 17:17

Citat
Men man bliver nok lidt mindre sur og vred.
= man får det bedre.

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 01-05-09 17:21

Måske får man det bedre i visse tilfælde, men hvis du tar´ hævn er du lige så slem som den der startede det hele. Nogen tror man aldrig kommer over det hvis fx. ens kone er en utro, men hvis man så er hende utro for at få hævn, ville man ikke i sidste ende få dårlig samvittighed over det man havde gjort?

Hævn er ALDRIG den bedste løsning! (Dermed ikke sagt at jeg ikke selv kunne finde på det)

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-09 17:21

Nu kommer det jo an på hvad der er sket, hvis det er mord eller lignende alvorlige sager, så får man det ikke bedre at hævn, sorgen bliver ved med at være der og det gør tabet og afmagten også.

Hvis det er mindre alvorlige sager, så er det vel ikke nødvendigt med hævn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 17:22

Jo, bandekrigen beviser dette.

Skyd du bare svinet.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-09 17:23

Hævn er noget ældgammelt omkring millimeter retfærdighed...

Lidt sharia og bibelsk med "øje for et øje" og "tand for tand"...

Med nutidens Jura, er selvtægt - eller tage loven i egenhånd ikke altid lovlig...

Om man får det bedre ved at gøre samme ugerning som andre, har gjort med en selv. Kan man vel gennerelt set ikke udtale sig om...

I nogle situationer, får man det (umiddelbart) bedre ved at slå igen, men denne tilfredsstilles ligger i vores krybdyrshjerne. Måske forbundet med at får brændt lidt ophobet adrenalin af.

Men har man tid til at tænke over tingene er der måske mere fornuft og tilfredshed med ikke at gengælde alle små fortrædeligheder....
alle
Men man kan vel ikke udtale sig om hvordan andre har det med hævn.
vh Ben

Kommentar
Fra : Tunip

Dato : 01-05-09 17:24

Citat
Nu kommer det jo an på hvad der er sket

Jeg gav kun et eksempel, men lige meget hvad det er man tar´ hævn for, er man lige så slem som den der sårrede en.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-09 17:34

Får man det bedre efter at man har hævnet sig?

Om "man" får det bedre er individuelt.

Jeg er af den overbevisning nogle mennesker ikke tænker på om de får det bedre, de handler blot instinktivt. Især når de optræder i folk / grupper.

Hævn er ikke noget der opstår som resultat at rationel logisk tænkning. Hævn er en umiddelbar modreaktion på en uretfærdighed (eller noget "man" føler som uretfærdigt).

Nogle gange er hævnen langt være end den første uretfærdighed. Især hvis den er knytte til opsparet vrede.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 17:36

Når vi ser en dom, som f.eks med Rasmus Popenda, råbte vi da alle op, med at straffen var for lav, hvis ikke vi ville have en længere straf (hævn) havde vi vel været ligeglade??

Jeg tror hævn ligger dybt i de fleste, om jeg ville få det bedre, det er spørgsmålet, men hvis der var nogen der slog en af mine ihjel,---- så ville jeg have hævn---- altså en laaaaaaang fængselsstraf, helst på livstid

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 17:39

Citat
altså en laaaaaaang fængselsstraf, helst på livstid

Og rigtig mange bank af de andre indsatte

Kommentar
Fra : refi

Dato : 01-05-09 18:34

Nu behøver ORDET hævn jo ikke at være i voldelig betydning.....

Så set i det lys tror jeg da helt klart man får det bedre - alene ved det IKKE overgik en selv....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-09 19:27

Ja - det er frydefuldt.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 19:54

Nu er der jo en klar forskel på affekt og kalkuleret/planlagt hævn

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-05-09 20:28

Ja det er klart, hvis min unge er blevet seksuelt misbrugt af en mand, så mener jeg at det er i affekt at jeg opsøger manden og kastrerer ham. Og det er ikke hævn eller hvad?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-09 20:29

Jeg har haft oplevelsen med at hævne en anden person.

Tilfælde:
På en rejse var der en lettere "klog og anmasende person"
En planlagt tur ud og kigge på flotte udsigter, var vejret ikke rigtig med os.
Den "kloge osv" påpegede overfor guiden at turen burde være flyttet til en anden dag.
(Det kan man jo ikke bare lige med busbestilling o.s.v.)
Her kommer så det der viste sig at være hævn.
Jeg har en bærbar med på ferie og kigger bla.a. på vejrudsigter.

Jeg gjorde tydeligt opmærksom på, at vejrudsigten på min comp. dagen før viste godt vejr.
Guiden sagde ikke noget, men jeg fik et flot smil fra hende da han vendte ryggen til.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 01-05-09 20:32

Citat
opsøger manden og kastrerer ham. Og det er ikke hævn eller hvad

Det er ikke hævn men beskyttelse af de andre piger.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 01-05-09 20:56

Citat
Ja det er klart, hvis min unge er blevet seksuelt misbrugt af en mand, så mener jeg at det er i affekt at jeg opsøger manden og kastrerer ham. Og det er ikke hævn eller hvad?
Jo det er hævn begået i affekt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 21:00

Eyvind, var det ikke det man kalder Nemesis???-------------godt du havde den bærbare med, sådan en tumpe

http://da.wikipedia.org/wiki/Nemesis

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-09 21:09

Nu skal man jo ikke blande æbler og pære..

Affekt er refleks handlinger - manglende omtanke....

Tager man hjem og henter et skydevåben og skyder bollerne af en mand er det ikke affekt, men en bevist handling. Beviste handlinger er hævn / selvtægt.

Affekt handlinger lægges nogle gange ind under, den psykiske tilstand i gerningsøjeblikket.

Hævn handler om at skabe balance, ”noget for noget”….

Jeg kan ikke lige komme i tanker om steder hvor jeg bliver mere lykkelige ved at hævne mig….

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 21:12

Citat
Jeg kan ikke lige komme i tanker om steder hvor jeg bliver mere lykkelige ved at hævne mig….

Det er nok heller ikke lige ordet lykkelig, men jeg ved ikke hvilket ord der vil være passende - afmagt/vrede måske??

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-09 21:17

Spørgsmålet går på.
Får man det bedre efter at man har hævnet sig?

Jeg går ud fra at dette stadig er spørgsmålet....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:18

Tænk i vores bibel står der noget om hævn.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:20

Benjamin er fatsvag

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-05-09 21:23

Ja der står meget om hævn....

Det er også fra en tid hvor der former for selvtægt der var legale...

Hvor er det lige du mener jeg er fatsvag. Teil... ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-05-09 21:25

ups

Citat
Får man det bedre efter at man har hævnet sig?

Jeg har det glimrende ved at læse, at flere af de domme der er blevet anket, er straffen sat op i stedet for ned.... her tænker jeg på Propenda og de forældrepar der mishandlede deres datter

Men jeg har det nu bedst med at det er det offentlig der udøver "hævnen", jeg har heldigvis aldrig stået i en situation hvor jeg har følt behov for hævn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 01-05-09 21:47

Citat
Hvor er det lige du mener jeg er fatsvag. Teil...

Ham jt får da svar plus meget mere, sådan blir det som regel.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 07:28

Citat
Nu skal man jo ikke blande æbler og pære..

Affekt er refleks handlinger - manglende omtanke....

Tager man hjem og henter et skydevåben og skyder bollerne af en mand er det ikke affekt, men en bevist handling. Beviste handlinger er hævn / selvtægt.

Affekt handlinger lægges nogle gange ind under, den psykiske tilstand i gerningsøjeblikket.

Jamen så er vi jo ude i at forskellen defineres udfra en tidsramme. Hvor længe mener du så der går, før man bevæger sig fra affekt og over i hævn?

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 07:29

Citat
Benjamin er fatsvag
Det er da vist en hævn, er der noget dårligt blod mellem jer to fra tidligere?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-09 07:47

Så vidt jeg ved er jeg ikke i "Bad standing" ved Theil

Så der er ikke noget fra tidligere.

Men, du har jo fået svar på dit spørgsmål. Det er dette forhold Theil henviser til.

At spørger stille et spørgsmål, men forventer svar på meget mere end, der er sprurgt om.

Ofte fordi spørgsmålet er stillet lidt forkert i forhold til det svar der ønskes.

Dit tillægsspørgsmål, kan heller ikke besvares entydigt... Der er ikke en eksakt tid på dette.

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 07:55

Idet at det er mig der skal acceptere et svar, er det også mig der bestemmer om det er opnået. Indtil videre har vi ikke berørt noget som helst, der ligger udenfor den ramme på mit spørgsmål, så hvor du har påstanden om, at jeg skulle ønske svar på meget mere det jeg har spurgt om, aner jeg ikke? Hvis det kan hjælpe dig så tilføj "debatoplæg" i overskriften.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-09 07:58

Citat
Så vidt jeg ved er jeg ikke i "Bad standing" ved Theil

Kald mig Theil én gang til

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-09 08:01

Hvis du har behov for at udtrykke dig lidt mopset, er det ok. Jeg gav blot mine svar på dine spørgsmål...

Der er jo heller ikke nogen der tvinger mig til at bruge tid på at "forsøge at finde svar på dine spørgsmål".

Hvis du ikke får de svar du ønsker, kan du kigge lidt på oplægget og se om svarne svare til dine egne formuleringer...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-05-09 08:03

Undskyld... Teil

Kender en der hedder Theis, så det må have ligget i fingrene...

Kommentar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 08:15

Citat
Jeg gav blot mine svar på dine spørgsmål...

og tak for det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 02-05-09 08:46

OK Benjamin, ha en god dag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 02-05-09 09:43

Hvis en hævn består i at en hel bydel bliver terroriseret blot fordi at eet bandemedlem bliver skudt er det ikke hævn mere men krig.

En hævn som de fleste har det bedst med bagefter skal helst være "fair play", dvs at hævnens størrelse skal stå i forhold til det man vil hævne sig over, eller mindre. Den person man hævner sig på skal så fatte det og ikke genhævne eller lade det eskalere.

Accepteret svar
Fra : mulberry

Modtaget 500 point
Dato : 02-05-09 10:12

Prøv at tænke i energi/frekvens.
At tænke på, at hævne sig og at udføre det er er en lavere frekvens end at lade være.
Ved at hævne sig eller bare begynde at tænke på det, kan man altså sige at den, der har forulempet, har revet den forulemede ned på sit lavere niveau.

Kan man egentlig hævne ? For hvordan kan man vide om det, der er udtænkt til, at være hævn, er det der skal til, for at få hævn. Hvis nogen har gjort noget sygt, er det så ikke fordi de selv er syge og hvad hjælper det så at hævne?
Den der fra start har gjort fortræd bliver automatisk hævnet i og med at vedkommende med sin gerning har begrænset sig til en lav frekvens.
Lige tiltrækker lige, så nu vil vedkommende tiltrække sig det han sendte ud, før eller siden, medmindre vedkommende inden når at lære og ændre sin også for andre uhensigtsmæssige adfærd
.

Godkendelse af svar
Fra : jtlaursen

Dato : 02-05-09 11:44

Se dét der, det er godt sagt! Jeg takker for dine gode ord og vil bruge dem i mit videre liv

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 04-05-09 13:00

Hævn er fra den mørke middelalder! Det er primitivt, og får netop een ned på et lavere plan end det er nødvendigt.

Men nemesis er sq en god ting, når nogle er "båtnakker"

Hanne

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-05-09 08:26

Der findes et vidunderligt ordsprog fra Indien.

"Gå ned til floden og vent; før eller siden kommer den, der har gjort dig ondt, flydende forbi"

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-05-09 13:48

frieda - herligt ordsprog

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 07-05-09 14:02

Meget, meget brugt i vores familie.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 07-05-09 15:26

Jeg vil prøve at huske det!

Kommentar
Fra : camerone1863

Dato : 16-10-10 07:23

Hævn er en underlig størrelse. Mennesket søger ikke kun hævn på egne men også på andres vegne .Behovet for hævn, og graden deraf, er forskelligt fra menneske til menneske. Som nævnt i tidligere kommentarer anråber biblen " et øje for et øje......... ", men længere henne står der, som sædvanligt, det stik modsatte. At " du skal vende den anden kind til ".
Så der´ er der nok ikke meget hjælp at hente
Hvad lovgivningen angår, er det forbudt at gribe til selvtægt. Men love og regler har aldrig kunne stoppe en ur - drift som hævn. Så der` er der heller ikke noget at hente.
Som allerede kommenteret, kommer det da også an på, hvori man føler sig krænket. Vi har nok alle sammen den holdning, at hvis nogen der forgriber sig på vores børn, SÅ................
Jeg husker f.eks Marianne Bachmeier, der rejste sig op i retten i tyskland, og skød sit barn`s morder

Hævn hænger utvetydig sammen med med følelser som skuffelse, svigt, ære , retfærdighed og oprejsning. Desværre er det ikke altid retfærdigheden sker fyldest i en retsal. Derfor er hævn et begreb , som oftest er henvist til gaden.

Personligt har jeg ikke det store behov for hævn, At få hævn, har aldrig hjulpet mig i mine situationer. At få hævn ændre ikke ved, at skaden allerede er sket. Man føler sig allerede krænket.
Er det f.eks i offenlig regi, opponierer jeg selfølgelig over uretfærdigheden, og beder dem ændre sagsbehandlingen, så det samme ikke sker for andre mennesker.
Meeen selv om jeg ikke har det store behov for hævn, så jubler mit ærekære sind ved ord som retfærdighed og oprejsning. Og tit er noget så simpelt som en undskylning nok. Specielt fra dem der i uvidenhed kom til at gøre dig fortræd. eller ved fejltagelser.

min konklution bliver, at hver enkelt må gøre op med sig hvor stort behovet for hævn er og om en dybtment undskyldning evt. kunne opfylde ens behov, tag samvittigheden med på råd Kan man leve videre med, at påfører andre skade i hævnlystens rus. det kunne give bagslag.
Men hvis hævn ikke kan undgås,har jeg disse råd; Hævn er en ret, der er bedst serveret iskold. så bi lidt. Det kan være , man er kommet på andre tanker på vejen. eller fået andre informationer om sagen. desuden tænker man bedre ,når den værdste vrede har lagt sig
.Og så pas på. det kan ende med mange år i spjældet.
sidst en lille tanke. hvorfor er det de bedste venner der kræver hinanden den største hævn ?
FORDI SKUFFELSEN VAR DEN STØRSTE.

cam1863