/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Omlægning til F1 lån!
Fra : kenned123Mor
Vist : 1420 gange
100 point
Dato : 01-05-09 09:02

Jeg skal idag ned til min bank og høre mulighederne med omlægning fra 5 pct. fastforentet lån til F1 lån som ligger på ca. 2.8 pct.

Ud over at der er omkostninger ved selve omlægningen, så ved jeg ikke hvad jeg skal holde øje med.

Er der nogen herinde der ved om der er noget med kursen ved indfrielse osv. Om der er andre vigtige ting jeg skal forhøre mig om?

Og er det bedst med et F1 med eller uden afdrag? Jeg har en restgæld på mit realkreditlån på ca. 1.350.000 kr

Alt er velkommen.

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 01-05-09 09:11

Det er for sent at lægge om nu. Da skærings dato'en (der kan være andre dato'er) er 30/4 i alle tilfælde hvis du skal slippe for at betale 20.000kr i "straf"rente.

På denne side kan du følge renter og kurser:
http://www.obligationskurser.dk/

Personligt ville jeg nok ikke lave ret meget om hvis jeg havde et 5% fast lån.
Men der er selvfølgelig en del penge sparet ved at gå efter et flexlån.
Står du og skal bruge nogle penge er det selvfølgelig en fin måde at spare på.
I dag har du råd til at betale de 5%, så du vil også kunne betale dit flexlån hvis rente skulle stige til 5%

Det er altid en svær overvejelse om man skal skifte. Det er jo lidt op til ens temperament.

Men som der er blevet advaret de sidste par dage i nyhederne så kan det komme til at gøre ond når man/hvis man skal tilbage til fast-rente hvis rente skulle stige, som det er spået. (Når krisen er ovre)

Du skal være opmærksom på at det koster 1% ekstra i rente i 12mdr. hvis du kurssikrer, så overvej det nøje, mange kreditforeninger tilbyder altid at kreditforsikre da det er en god forretning for dem.

Overvej samtidig om du skal tegne en forsikring, som de sikkert også tilbyder. En forsikring som dækker dine afdrag ved død, så din partner ikke skal bekymre sig om det – det er en dyr forsikring.

Straf rente, pas på hvornår du opsiger dig lån, det skal gøres på det rigtige tidspunkt ellers skal du betale den rente som banken ellers vil gå glip af i det kvartal som er imellem dine betalinger.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 01-05-09 09:45

I disse nedgangstider skal du sørge for at der er nok friværdi i huset til at optage et F1 lån - der er flere der er blevet fanget af at deres huspriser er faldet så meget at de ikke kan forny deres lån. Bare at du har det med i overvejelserne, det er surt at stå om et år og skal indfri et lån, samtidig med at man ikke kan optage et nyt

Mvh. ampere

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 01-05-09 16:58

Tiil Thulin. Det er ikke for sent. Det er jo en 5% han vil omlægge og den ligger på under kurs 100 så dem køber han bare til markedskurs. 6 & 7 % er over kurs hundrede og der kan man med fordel opsige lånene og så betale paristraksrente og opsigelsesfristen for 6 og 7% var 30.04.2009 til opsigelse pr. 1.07.2009.

Ja det koster noget at omlægge: Lånesagsgebyr kr 1.000, indfrielsesgebyr gammel lån, kurtage nyt og gammel lån, måske noget tinglysningsgebyr og gebyr til banken for at eksp. sagen så det bliver hurtigt små 6-8000 kroner.

Hvis du vil omlægge fra 5% til Flexlån skal du kurssikre din indfrielse så du er sikker på at der ikke kommer underskud i din omlægning. Man plejer ikke at kurs sikre flexlånet der hjemtages da det jo er et lån med variabelt rente og kurssikringen kun sikrer dig frem til årsskiftet og det er åndsvagt at betale gebyr for ½ års sikring.

Skal du gøre det? Ja du er garanteret at din nuværende lån ikke bliver dyrere end 5%. Omlægger di til Flexlån sparer du ca. 2% i rente p.t og der er kun udsigt til en mindre rentesækning fremover så du kommer nok ikke til at spare meget mere. Omlægger du til Flexlån så har du variabelt forrentet lån og renten kan stige og derved dine ydelse. Du risikerer at komme til at betale mere end 5%.

Med eller under afdrag? Lånet skal jo betales tilbage under alle omstændigheder. Hvis du bruger besparelsen til noget fornuftigt f.eks. at betale noget andet dyr gæld kan det være en god ide.
Det kan også være god ide hvis man vil have orlov etc. men eller er det bare at udskyde smerten.

Med din nuværende lån har du en slags restgældsforsikring idet hvis renten stiger så falder kurserne på de bagvedliggende obligationer og hvis ejendommen også falder i værdi så er der mindre risiko for at skylde mere end hvad ejendommen er værd. Hvis man skylder mere end hvad huset er værd så er man det man kalder teknisk insolvent. Stiger renten så falder dit flexlån ikke i restgæld.

Til Ampere: Mig bekendt tilbyder alle kreditforeningerne at man kan omlægge bestående lån uden provenu