/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Matematik/fysik problem
Fra : Tjarki
Vist : 476 gange
500 point
Dato : 30-04-09 20:35

Kære Alle der kan finde ud af matematik og fysik - vil du/I ikke nok hjælpe med et problem?

Inde på

http://www.klatring.fjeldet.dk//index.php?option=com_content&task=view&id=50&Itemid=63

sådan omtrent halvt nede på siden udledes udtrykket:

m*g*(H+s) = k/(2*L)*s^2

til:

T=m*g sqrt((m*g)^2 + 2*m*g*a*(H/L)

Jeg har prøvet i flere timer at finde sammenhængen, og jeg kan simpelthen ikke ...

Vil du/I ikke nok hjælpe?

På forhånd tak...

Tjarki

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-09 20:54

Jeg kan godt forstå du har problemer med disse bevægelses ligninger...

Alene de benyttede symboler forvirrer:

T er en kraft, her plejer vi jo at bruge K for kraft, eller i dag F for force i N (Newton),
og s er vistnok en vejlængde, strækningen af tovet i m (meter)?

Lad os prøve at se på de normale sammenhænge og se om vi kan komme frem til det samme...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-04-09 21:55

Nej det klarer jeg ikke i aften, måske slet ikke...

Du mangler et + før sqrt
Første led er jo simpelt hen falderens statiske tyngdekraft F = m *g

Men resten: her mangler vi jo eksempelvis definitionen på alfa og er y = s i standseøjeblikket??

Konklusionen er jeg enig i:
Man kan ikke stoppe et længere fald med et statisk fastgjort reb der ikke kan skride,
der må være en justeret skridkobling der æder den kinetiske fald energi over tid...

Måske mere i morgen, men sikken en dårlig beskrivelse af formler, der sikkert er rigtige nok?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-09 08:56

Jeg kan heller ikke få disse ligninger til at passe...

Heller ikke med et tal eksempel.

Hvem kan?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-05-09 10:02

klatrereb skal være elastiske med en stor dæmpningsfaktor. Disse egenskaber må være til stede

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-05-09 10:08
Kommentar
Fra : Tjarki

Dato : 02-05-09 11:37

Halløj - jeg er lidt ny her ... og jeg vil gerne hæve pointtallet for dette spørgsmål, men der står at jeg maximalt kan hæve det med 0 point.... hvorfor det ? ... jeg vil gerne give en masse points for at få dette spørgsmål besvaret...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-05-09 18:53

500 points er det maksimale for spørgsmål i kandu, derfor.
Normalt begynder man lavere og kan så forøge...

Jeg vil godt uddybe de almindeligt kendte bevægelsesligninger først i næste uge,
men kender intet til de specielle bjergbestiger høker formler og kurver.

Annuller spørgsmålet
Fra : Tjarki

Dato : 10-07-09 15:56

Dette spørgsmål er ikke mere relevant.