/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Marinade til fisk mm
Fra : akle
Vist : 2001 gange
200 point
Dato : 30-04-09 14:44

Hej. Vi skal snart have gæster i det fri (telt i haven) og ønsker i den anledning bl.a. en kold anretning med fisk, som skal bestå af rød og hvid fisk med rejer, desuden forskellig fyld-pynt med krølsalat,aspargus, æg, kaviar og event. muslinger. Rødfisken består af rå laksestykker og hvidfisken er ikke besluttet endnu, men skal være rimelig fast i kødet - hvad anbefales?
Dét jeg primært søger er, en god opskrift på en lækker og smagfuld marinade, som fisken skal dampe/koge i. Ligeledes en kryddermarinade skal laves til rå kyllinge- og kalkun- bryst, som skal ligge i marinaden i mindst 1 døgn i køleskabetg på selve dagen steges i ovn/grill (serveres lune).
Forslag til lækre dressinger til fisken er også velkomne.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 210 point
Dato : 30-04-09 14:58

Hej Akle.....
Her er en hjemmekomponeret som er hammer god....

Frisk hakkede krydderurter (basilikum,timian,oregano purløg eller rosmarin )
1/4 dl soya
1 dl. olivenolie
3 spsk. balsamico
frisk kværnet peber
Saften af 1-2 citroner
Hvidløg efter smag

Bland alle ingredienserne .
Pensl på kød eller læg kylling eller fisk i marinade .
Kan også bruges som salatdressing.......

Hilsen Mcloud

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-04-09 20:31

Man kan også få hvid Balsamico, nærmest hvis man ikke vil have for meget farve i marinaden.

Grønlandske rødfisk er rimelig faste i kødet, man kan også bruge gråsej, men den er noget grov i smagen og skal have mere tid end laksen.

Fisk, kyllinger, æg og salat. Uha, Du skal vist være ekstra obs på hygiejnen den dag mht. skærebrædder og knive.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 30-04-09 22:17

mcloud
Din hjemmekomponerede marinade lyder lækker til fjærkræ, så den prøver jeg, - men til fisk???
Havde forestillet mig marinaden af bl.a. hvidvin og forskellige krydderier i kogevandet.
Luffe A
Rødfisk er afklaret, det var hvidfisk jeg manglede. Er rødspætter ok? For torskekød er vel for "blød"?
Hvad fisken angår og holdbarhed, så har vi garderet os med kølebeholdere. Salat mm. anrettes lige inden servering.
Kylling og kalkun serveres lun og på et separat fad, og skærebrædter har jeg rigelig af, bare rolig.
Ville bare have en lækker marinade til fisken, så den smager af lidt mere.
Flere forslag er ønskelig.
MVH Akle

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 01-05-09 00:05

Hej Akle
Jeg har prøvet marinaden mange gange til fisk og især tigerrejer og hummerhaler....der syntes vi den er perfekt,men det er klart en smagssag.........
Til lyst kød er den eminent......
Hilsen Kim

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-05-09 03:35

Grunden til at jeg ikke nævnte torsk var at jeg ikke kan fordrage smagen, men nuvel, gemt i marinade eller fiskefrikadeller er det udmærket.
En anden fisk med en meget fin smag er rødtunge, men tag ikke fejl, kødet er hvidt.

Muligvis skal muslingerne koge lidt længere, altså i gryden først, dette for at undgå at de andre fiskestykker bliver hårde inden at muslingerne er møre, bruges der hele muslinger kan Du anvende skallerne som pynt rundt på fadet

Soya i marinaden er suchi-inspireret, den kan evt. undlades eller serveres ved siden af den anden marinade.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 01-05-09 08:59

Selv kan jeg da godt lide torsk, men i dette tilfælde tror jeg torsk er for løs i kødet. Rødspætte (som heller ikke er rødt i kødet) mener jeg er noget fastere i det. Rødtunge aner jeg ikke, det er da visst meget dyrt eller hvad?
Skal lige fundere lidt over det hele, men tak til begge.
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : akle

Dato : 02-05-09 21:54

Tak for svaret mcloud.
det bliver din hjemmelavede!
MVH Akle