/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Elektronisk ordbog på one note
Fra : Annzophie
Vist : 1255 gange
30 point
Dato : 30-04-09 12:33

Hej hej.

Jeg har fået mig en one note computer til skolebrug. Men det er ikke cd-rom drev i, så derfor har jeg ikke på den måde haft mulighed for at installere elektroniske ordbøger, som jeg indtil nu har brugt meget.

Jeg synes bare, at jeg har hørt, at man kan lægge ordbogen ind på et usb-stik. Men er der nogen, som ved hvordan? :)

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : Annzophie

Dato : 30-04-09 12:38

Ikke one note, men selvf. en note book computer :P

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 12:58

Selv om ordbøgerne bliver installerede på en USB, vil det sikkert være sådan, at cd-en med ordbogen stadig skal være i cdrom-drevet, for at kunne "snakke" sammet med programmet. Derfor bliver du nok nød til at købe et externt cd/dvd-drev .

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 30-04-09 12:59

Man kan købe et eksternt USB drev som du så kan sætte i USB stikket...

tror ikke de er vildt dyre

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 13:03

Lige et link til et forslag til externt cd/dvd-drev:
http://www.shoppen-online.dk/default.asp?page=MainSide&method=VisSide&DocumentID=38&MenuID=38

Samsung SE-S224Q/EUBN Extern til godt 400,00 kr.

Altså bare et forslag - ikke reklame

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 13:06

Glemte at skrive, at drevet også er et, der kan bruges til at brænde med.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-04-09 13:07

Du kan da bare kopiere hele installations CDen over på en usb disk drev, og så installere ordbøgerne derfra, sæt usb disken i din lille baby computer og dobbelt klik på installations filen

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 13:15

Til o.v.n. Det vil jeg dæleme gerne se virke . For det plejer da at være, som jeg har skrevet til Annzophie, at de fleste ordbøger mm. skal være i cd-romdrevet, for at kunne kommunikere med programmet i pc-en, ik?

Kommentar
Fra : Annzophie

Dato : 30-04-09 16:32

Jamen det kunne være fint, hvis man kunne kopiere det over på et usb. Så er jeg fri for at bruge penge på eksternt drev

Men jeg synes også selv, at det lyder en anelse usandsynligt, men hvis det nu kunne lade sig gøre, kunne det være lækkert!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 16:57

Annzophie.
Når nu o.v.n. ikke lige er på, må du nøjes med mig. Hvis du har en tilpas stor USB-nøgle, og du kender en, der har pc med cdrom-drev, kan I jo prøve at gøre som o.v.n. foreslår. Altså kopier hele cd-en med ordbogen til USB-nøglen. Sæt nøglen i din pc, gå i stifinder, find drevet for USB-nøglen, klik på dette og kør Setup eller Install fra nøglen . Jeg vil meget gerne vide, om det virker

Kommentar
Fra : Annzophie

Dato : 30-04-09 17:52

Okay, det forsøger jeg lige

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 18:07

Jeg krydser dæleme fingre for at det lykkes

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-04-09 22:14

Ja det er meget normalt, at ordbogen ligger på en CD. - Mennnn til visse typer af ordbøger, kan man få et lille program, som kan styre ordbogen, når den er lagt ind på harddisken.
Jeg købte for en del år siden Politikens 3 CD'er "Ordbog", "Fremmedord" og "Synonym", som jeg gerne ville bruge i en og samme arbejdsgang. Så jeg kontaktede forlaget, hvor jeg beklagede min nød. De sendte så det før omtalte program på datidens maget brugte medie; 3 floppydisketter.
Herefter blev alle ordbøgerne lagt ind på harddisken, hvor de så kørte uden de store udskiftninger mellem de tre skiver.
Så måske du skal kontakte forlaget for din ordbog, og høre om der er en mulighed for dig?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-04-09 22:23

Måske virker heller22's forslag, men du skal lige være opmærksom på, at din USB nøgle måske skal have det samme navn, som det der ligger i hovedet på din CD, for at den bliver accepteret!

Visse CD'rommer som skal sidde i, under brugen, skal sidde i det samme drev med det samme drev bogstav (selv om du har to) for at det virker. Det er fordi der bliver lagt en bemærkning i registreringsdatabasen, hvor den skal finde skiven.
Andre CD'rommerkan frit flyttes mellem flere CD drevs, da den er registreret med det navn som er i CD'ens hoved, og derfor blot søger efter et drev med dette hoved-navn.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 30-04-09 23:01

Til severino. Annzophies problem er faktisk, at hun IKKE har et cdrom-drev.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-04-09 23:28

Den er feset ind heller22, det er da også derfor jeg skrev:
Citat
men du skal lige være opmærksom på, at din USB nøgle måske skal have det samme navn, som det der ligger i hovedet på din CD, for at den bliver accepteret!

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 01-05-09 00:06

Severino.
Citat: (selv om du har to). Der troede jeg, at du troede, at Annzophie havde 2 drev. Sorry . Og det jeg prøvede at sige om, at omtalte cd-er for det meste "snakker" sammen med programmet på pc-en, har du nok beskrevet mere tydeligt, end jeg har. Håber bare, at Annzophie får det til at virke

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 01-05-09 00:11

Forøvrigt var det o.v.n., der kom med forslaget om at lægge ordbogen på et USB-stick, og så installere fra denne. Så det vil jeg ikke tage æren for .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-05-09 00:44

Nu vil jeg med det samme tilstå at det er begrænset hvilken kendskab jeg har til cd ordbøger, dem jeg er stødt på kan installeres fuldt ud, der er som regel 3 valg når jeg installerer, en hvor det vist kun er et lille start program som bliver lagt på computeren, en hvor en del af ordbogen installeres men der skal være en cd i drevet for at bruge ordbogen, den sidste mulighed er at installere HELE ordbogen, så virker den uden cd i drevet, det var i "gamle dage" med små harddiske at det kunne være interessant at nøjes med en delvis installation, hvis muligheden er der, så er det i høj grad uinteressant at være tvunget til at finde cd og lægge i drevet før man kan bruge ordbogen, hvis ordbogen er så gammel at den ikke kan installeres fuld og helt, så læg den på et virtuelt drev, hvor svært kan det være så tror computeren at cd er i drevet som slet ikke eksisterer