/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Grøn energi
Fra : brokke44
Vist : 650 gange
200 point
Dato : 29-04-09 08:04

Oppositionens forsøg på at mistænkelig-/nedgøre dem siddende regering er efterhånden blevet noget krampagtig for ikke at sige latterlig.
Sidst har BarbieHelle og Villy Søvndyssende klandret regeringen for fyringen af Vestas medarbejdere. Det skulle være regeringens skyld, at der ikke bygges nye vindmøller i Nordeuropa.
Argumentet er som sædvanligt godt trukket til torvs af medierne, hvor specielt DR fører an med deres useriøse journalistik.
Irritationen over, at meningsmålingerne igen giver flertal til regeringspartierne, er mærkbar, og det ændres nok ikke med denne opposition.
Faktum er, at Vestas har snorksovet i timen.
Kontrakten på de nye megastore havmølleparker, der etableres i f.eks. Nordsøen er gået til Siemens. At Vestas ikke er konkurrencedygtige kan vel ikke bebrejdes regeringen.

Der er, erkendt, ikke meget spørgsmål i dette og så skal det lige siges, at jeg ikke har noget specielt kærlighedsforhold til regeringen men ret skal være ret.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-04-09 08:11

Hvis Siemens er bedre og Vestas har sovet, så er det vel OK.

Hovedsagen er at få så meget og så godt Vindmølle kraft og alternetive energi kilder, som overhoved muligt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 29-04-09 08:18

Citat
Hovedsagen er at få så meget og så godt Vindmølle kraft og alternetive energi kilder, som overhoved muligt.

Helt enig, men EU, som næsten alle partier er hjerneløs tilhængere af, tillader jo ikke, at Vestas subsidieres.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-04-09 08:22

Det burde EU jo ikke blande sig i.

Godt at jeg aldrig har stemt for EF/EU nogen sinde.

Kommentar
Fra : JørnRudolph

Dato : 29-04-09 08:41

Vi burde vide mere om, hvad EU bestemmer :

http://www.folkebevaegelsen.dk/spip.php?article1459

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-04-09 08:43

Det har vel også noget at gøre med,at det efterhånden er umuligt,at rejse en mølle på landjorden.
Alle går ind for grøn energi,men en mølle i nærheden af os,uhauhauha!
Omså en mølle står 20 km.væk,råbes der op om genskin og lavfrekvente lyde.
Det er igen,vort højt besungne demokrati,der stopper den sunde udvikling.
I "min" kommune er der en kraftig polimik om rejsning af 3 vindmøller,langt ude på landet.
Nej,er der noget der kan starte en revolution idag,så er det vindmøller.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-04-09 08:54

Problemet for Vestas, og andre danske producenter af VE-udstyr, er, at det de-facto stop for udbygning med vedvarende energi, som Fogh-regeringen indførte i 2001/2, har gjort det sværere at sælge varen, fordi der (næsten) ikke er nyere møller mv. man kan vise frem i forbindelse med salg til udlandet.

Enhver potentiel køber vil spørge, hvis det er så godt det I laver, hvorfor sætter i så ikke noget op i jeres eget land?

Samtidig nedlagde Fogh-regeringen stort set de gamle energiforskningsprogrammer mv., der bl.a. gik til at støtte virksomheder med at udvikle nye og bedre anlæg. Uden de programmer, der startede tilbage i 1970'erne, havde Dk aldrig opnået den førerposition på VE, vi opnåede i 90'erne og som vi har tabt de sidste 7-8 år.

Og når Connie Hedegaard så sent som i går kunne fortælle, at Vestas selv for 1-1½ år siden havde sagt, at 99,98% af deres salg var uden for landets grænser, er det jo ikke udtryk for det Vestas går og ønsker.

Tværtimod er det udtryk for at Fogh-regeringen stoppede udbygningen med VE, og der derfor stort set kun er vedligeholdelse af møllerne, der blev stillet op under tidligere regeringer, inkl. Schlüters, tilbage .

Men det betyder selvfølgelig ikke, at Vestas som internationalt firma ville have undgået krisen og fyringerne, hvis der var opstillet flere nye møller i Dk, men måske havde der ikke været behov for at fyre helt så mange.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 30-04-09 09:32

vagnr.

Argumentationen holder ikke, men - igen - vælges den "nemme" løsning - det er sgu den "rådne" regerings skyld (ordvalg er afhængig af politisk observans).

Senest er der bygget (eller under opbygning) 2 gigantiske havmølleparker:

Rødsand 2 - 90 møller
Horns rev 2 - 91 møller, som angiveligt bliver verdens største

Begge for danske energiselskaber på dansk grund.
Begge kontrakter gik til Siemens - sov godt Vestas

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 30-04-09 17:20

OK, Brokke44, du har da forsøgt at gøre dit hjemmearbejde, men du skulle nok have gået et par spadetik dybere, det har jeg nu brugt noget tid på at gøre, men erkender det ikke er så nemt at finde et eller nogle få steder, hvor det hele er samlet, og orker ikke at starte med den Energipolitiske redegørelse til Folketinget fra 2001 (sidste under Nyrup) og arbejde mig frem, der er sikkert heller ingen der ville gide læse det. Men for særligt interesserede, lige 2001 redegørelsen http://www.folketinget.dk/Samling/20001/redegoerelse/R17.htm

Men til sidst fandt jeg denne på Energistyrelsens hjemmeside over udbygningen med havvindmøller

http://www.ens.dk/sw13068.asp hvor man kan se, at der fra 2003 (alle havvindmølleparker der var påbegyndt før Fogh-regeringen) til 2009 (efter at Fogh havde fået en grøn vækkelse i 2008, året før den store klimakonference).

http://www.ens.dk/sw14080.asp viser, at udbygning af vindmøllekapacitet gik helt i stå omkring 2003, da de førnævnte vindmølleparker, der var igangsat under Nyrup, kom i drift

Så vindmølleudbygningen blev sat helt i stå, fra Fogh tiltrådte og til 2008, som jeg nævnte.

At Vestas så ikke har fået ordrer på de to sidst besluttede vindmølleparker kan der være mange grunde til, men med en udbygning med vindmøller i samme tempo som tidligere havde de sikkert fået danske ordrer.

Personligt har jeg det udmærket med at Siemens (som jo opkøbte et andet dansk vindmøllefirma) fik ordrerne, ikke kun fordi jeg har aktier i både Vestas og Siemens, men det hjælper. Og jeg tror heller ikke på, at Vestas sover, de får masser af ordrer i andre lande, men spm jeg var inde på i mit tidligere indlæg, mangler et udstillingsvindue herhjemme.

Det der ærgrer mig, er at Fogh fik sat det førerskab på vindmøller overstyr, med det resultat at vi har mistet eksport, prestige i udlandet og mere miljøvenlig energi.

Vores eksport af vindmøller er større i kr. end vores samlede landbrugseksport, som - i modsætning til VE- forgyldes af alle mulige støtteordninger, selv til golfbaner!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 01-05-09 08:49

Jeg ved ikke, hvor du har "gravet" vagnr udover de referencer, du henviser til.

De havmølleparker, du ganske rigtigt krediterer Nyrup for, er Rødsand 1 og Horns Rev 1.
De nye havmølleparker af samme navn med et 2-tal er et resultat af Energiforliget af 2004, så helt gået i stå er det ikke.
Forliget - altså under siddende regering - omfatter etablering af omtalte havmølleparker på ialt 181 megastore møller + omlægning/renovering af eksisterende møller.
At omlægningen i nogen grad er bremset af Naturfredningsforeninger, Jagtforbund og landboorganisationer kan vel ikke bebrejdes Fogh.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 200 point
Dato : 01-05-09 10:41

Du kan vel se på den første oversigt, jeg linkede til, at der i 2003 blev ibrugtaget 4 vindmølleparker, fra 2004 til 2008 (nul), og så kommer ganske rigtigt de to nye, en i år, en næste år?

Jeg er helt på det rene med, at der blev indgået et forlig i 2004, men da det tager langt tid fra man indgår et forlig til der er opført en vindmøllepark har Fogh-regeringen betydet et femårigt stop.

De andre interessenter,du nævner, har selvfølgelig både under Nyrup og under Fogh (dog nok med stigende styrke de senere år) vanskeliggjort opsætning af nye vindmøller, med det kan enhver regering klare med et landsplandirektiv, hvis de ellers vil.

Og den anden tabel viser klart, at udbygningen med vindmøllekapacitet gik i stå i 2003, den vokler forhåbentlig lidt i 2009 med Horns Rev II.

Endelig fra den energipolitiske redegørelse 2001 "Den markante udbygning med vindmøller, der har fundet sted, og som forventes at fortsætte ikke mindst i form af havvindmøller i de kommende år, yder et stort bidrag til denne positive udvikling."

Den udvikling stoppede, som det fremgår, i 2003, så at kalde det, som jeg gjorde i mit første indlæg et "de-facto stop for udbygning med vedvarende energi, som Fogh-regeringen indførte i 2001/2, har gjort det sværere at sælge varen, fordi der (næsten) ikke er nyere møller" mener jeg klart er en korrekt beskrivelse af situationen.

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 20-05-09 08:21

vagnr.

Vi bliver nok aldrig politisk enige, men jeg fornemmer, at også du ønsker mere grøn energi.
Vore forslag til at nå dette, bliver nok vidt forskellige

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-05-09 20:38

Tak for "godkendelsen", og du har helt ret, vi er enige om at vi skal have mere grøn energi fremover.

At jeg så også mener, at det nok er endnu vigtigere at begrænse vores energiforbrug, fx ved omfattende efterisolering af bygninger og meget strengere krav til nybyggeriets energiforbrug, såvel beboelse som erhverv, hører også med i billedet.