/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvilken I-jernsprofil skal bruges til tr~
Fra : SABRA
Vist : 1137 gange
100 point
Dato : 05-04-03 23:36

Håber der sidder et kvikt hoved med forstand på dimensionering af jernprofiler

Jeg vil lave et "svævende" trappetrin der skal befæstiges i et betonfundament. Trinets bredde bliver 30 cm ud fra væggen. Min tanke var at finde en passende dimension galvaniseret I-jerns profil, bore et hul vandret ind i fundamentet og indsætte + fastmure I-jernet. Ovenpå det fastmurede vandrette I-jern derefter at fastskrue 2 terressebrædder. Jeg regner med at have I-jernene til at sidde med ca. 1 meters mellemrum.

Så spørgsmålet er: Hvis en vandret I-jernsprofil der er befæstet i beton, 30 cm ude fra det befæstigede punkt, skal kunne holde til en belastning på ca 200 kg hvilken profil skal så bruges? Profilen skal være så lille som mulig - da jeg også gerne skal kunne finde et murbor der passer i størrelsen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 06-04-03 09:48

Hej SABRA

De kvikke hoveder, sidder hos S.C Sørensen. Jeg kan sagtens foretage den ønskede styrkeberegning, men der er en hel del andre ting der spiller en ligeså vigtig rolle f.eks. korrosion Mit råd er derfor at du lader dem rådgive dig:

http://www.scsorensen.dk/

På deres side kan du også se diverse tabeller, hvis du selv har lyst til at rode lidt med det

mvh srhansen

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 100 point
Dato : 06-04-03 12:31

Du skriver mure jernet ind i hullet. Du må ikke bruge mørtel i berøring med jern, men kun grus og cement. Ellers tærer det i løbet af kort tid.
Emesen.

Godkendelse af svar
Fra : SABRA

Dato : 01-05-03 17:31

Tak for svaret emesen det var jeg ikke opmærksom på. Hvad skal man bruge (hvilke dele skal blandes og i hvilket forhold) for at det ikke ruster?

Mvh Sabra

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-05-03 08:58

1 del cement og 3 dele MURERGRUS. Da dit jern ikke skal bære nogen etagedele (loft,gulv ell. vægge) så behøver du ikke at brandhæmme (pakke jernet ind i beton). Du skal bare sørge for at der er ca. 3 cm rundt om jernet der hvor det mures ind.
Emesen.