/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tørstige pindsvin
Fra : prio
Vist : 682 gange
200 point
Dato : 27-04-09 21:57

Pindsvinene er forlængst kommet frem af deres vinterhi, men har svært ved at finde vand og mad p.g.a. den usædvanligt tørre april måned.
Du kan hjælpe dem ved at stille vand ud til dem. Fx i en underskål til en urtepotteskjuler, som ikke vælter så let.
Det kan også være svært for pindsvinene at finde deres naturlige føde i den tørre jord (regnorme, snegle, biller o.l.), så lidt katte-tørkost vil også gøre gavn.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-09 22:08

Det var da et godt tip - tak for det -

Det havde jeg slet ikke tænkt på

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-04-09 22:13

Rigtig god ide prio

Du skulle have skrevet det som et tip i stedet for et spørgsmål, så havde du fået 5 stjerner af mig.

men fint nok at det overhovedet kommer frem, til glæde for mange, især pindsvinene

Kommentar
Fra : akle

Dato : 27-04-09 23:20

Ja, rigtig godt råd - dog også med ulemper der følger, fordi fremmede katte, naboens hankat bl.a. finder hurtigt ud af at der er serveret. ... og er der rotter i området, er det en rigtig skidt idé.
MVH Akle

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 200 point
Dato : 28-04-09 03:24

Man vander ikke så meget have endnu, kun hvor det er tiltrængt tiil nyanlagt pryd- eller nyttehave.

Men prøv når det bliver mørkt at vande under buske og også på et helt ned på 2 kvm åbent jordstykke, så myldrer regnormene op, og det er de helt store som man normalt skal grave dybt efter.
Biller og insekter bliver også aktive og æder hinanden, eller bliver føde for pindsvinene.

Apropos vanding: Har man en busk eller mindre træ der SKAL have vand så tag en plastspand, bor et 1-2 mm hul i bunden, fyld den med vand og stil den tæt på vandingsstedet, så siver vandet roligt ned til rødderne.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 28-04-09 10:50

Men lad være med at stille mælk ud til dem. De fleste voksne pattedyr, incl. en del mennesker, tåler ikke mælk i væsentlige mængder.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-04-09 06:56

Pindsvinevenner i Danmark gør et stort arbejde for pindsvin i nød. Her på deres side kan du læse om pasning og pleje, samt hvor du kan aflevere et nødstedt pindsvin i 'nærheden' af dig.

http://www.pindsvin.dk/index.html

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-04-09 10:48

Glem ikke vand til småfuglene, jeg har en stor underskål med vand og småfuglene drikker og kors hvor de også bader. De fjerner vinterens utøj og støv.

Godkendelse af svar
Fra : prio

Dato : 03-05-09 20:04

Tak for svaret LuffeA.