/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Forstuvning af håndled
Fra : kanduellerej
Vist : 7597 gange
50 point
Dato : 27-04-09 11:08

Igår aftes faldt jeg og kom til skade med mit ene håndled. jeg kan dårligt bevæge hånden. Det gør meget ondt hen tværs over ledet på oversiden. Det har været en mere eller mindre søvnløs nat. Håndledet er dog en lille smule bedre i dag, stadig smertefuld.
Det er ikke hævet eller misfarvet i fag og var det heller ikke i går.

Jeg er bekymret for, om der er brækket noget. Bør jeg gå på skadestuen eller er det for fjollet?

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 27-04-09 11:14

Det er da ikke for fjollet at tage på skadestuen, hvis du mener, der kan være noget galt.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-09 11:16

Du er da nødt til at få den undersøgt/røntgenfotograferet. Hvis den er brækket skal du sikkert ha en skinne på. Go bedring

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 27-04-09 11:22

Grunden til jeg er lidt usikker på om jeg skal gå på skadestuen og bebyrde dem er, at det jo ikke er hævet. Ville det ikke være det, hvis noget var brækket?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-09 11:25

Citat
Det gør meget ondt hen tværs over ledet på oversiden. Det har været en mere eller mindre søvnløs nat. Håndledet er dog en lille smule bedre i dag, stadig smertefuld.

Kom du nu bare afsted - hvis du stadig er meget i tvivl, så ring og tal med sekretæren hos din egen læge

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-09 11:28

Forøvrigt behandler man altså også nogle gange en forstuvning med gips
Citat
Et forstuvet håndled kan godt være ømt i lang tid. Man kan evt. være nødt til at lægge gips på i kortere tid, for at få fuldstændig ro i hånden.

http://www2.netdoktor.dk/Q&A/answers.asp?CID=50&QID=146743&p=2

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 27-04-09 11:29

Hvis du kan bevæge fingrene er det sansynligvis ikke brækket. Hvis du er i tvivl, så vil jeg også mene, at du bør kontakte din læge eller skadestue.
Også god bedring her fra

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 27-04-09 11:45

Enten har du så ondt, at du mener, der er grundlag for at søge læge ... så er det det du gør.

Hvis smerten er til at holde ud, så venter du til kl. 16:00 med at rette henvendelse til skadestuen, hvis du da stadig mener at håndleddet evt. kan være brækket.

Som bruger på kandu, kan jeg ikke stille en diagnose

(jeg tvivler på, at andre kan det)

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-04-09 11:56

Hmm.. Du skal huske, at skadestuen kun tager dig indenfor de første 24 timer.
Derefter skal du til egen læge og have en henvisning. Det tager tid.

har du prøvet med is, forbinding, hævet over hjerte, og hvile?
Hjælper det ikke, så er det skadestuen.

Og mht. hvad man kan og ikke kan (bevæge fingre mm) Når noget er brækket?

Jeg trådte for nogle år siden forkert. Det gjorde da ondt ja, men hvad. jeg gik videre. Pssede min skole, gik 2½ km hjem. jeg tænkte godt nok at min fod måske drejede lidt indad, men det var jo nok bare slaget.
Sad og læste, da resten af familien kom hjem, og opdagede den var hævet.
Jeg tog på skadestuen, brækket ankel, sprunget ledbånd, og flækket skinneben (det sidste sandsynligvis fordi jeg havde gået på foden). Så nogle mennesker kan meget, fordi vi har en højere smertetærskel.

KOM PÅ SKADESTUEN

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 27-04-09 12:23

Jeg er bleveti tvivl om hvordan jeg kommer på skadestuen. Der står at man skal ringe efter kl. 16.
Vil det sige, jeg ikke bare kan gå derhen nu?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-04-09 13:52

Hvilken skadestue hører du under?
Her hvor jeg bor gælder følgende: Akutafdelingens skadestuefunktion er åben døgnet rundt, og du behøver ikke at være henvist af en læge for at blive behandlet. Du kan henvende dig direkte ved akut opstået sygdom eller skader.

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 27-04-09 14:35

Dog. Nogle skadestuer skal man ringe til først efter kl 16.
Her taler man med en traumesygeplejerske.

Men de tger dig også hvis du tager derop som regel.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 27-04-09 19:48

kanduellerej

Hvordan går det med hånden ???

Har du fået en sagkyndig til at se på den ???

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 27-04-09 21:40

Nå, men jeg gik op til min læge og talte med sekretæren. Hun sagde jeg skulle gå på skadestuen. efter fem timers ventetid kom jeg endelig til, og ret hurtigt fik jeg taget røntgen. Der er intet brækket. Jeg fik støttebind på, og at vide, at der går en uge før det er væk. Jeg skulle bruge hånden så meget smerterne tillod.
Jeg tror jeg skal være meget heldig hvis det er væk om en uge.
Sikke noget pis. Det er totalt invaliderende med sådan en ubrugelig hånd. Jeg kan jo intet med den, og det er min højre hånd. Jeg er højrehåndet. Øv! Håber det bliver bedre.
Glemte dog at spørge om et ledbånd kunne være sprunget.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-04-09 06:56

Hej igen

Det var godt, du fik kigget på hånden.

Jeg kan godt forstå, at det er irriterende og ubehageligt - håber den snart er brugbar igen, god bedring

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 28-04-09 09:34

Så var det da ikke så fjollet at kontakte læge/skadestue.

Nu ved du, at der ikke er noget brækket , samt at smerten vil forsvinde.

God bedring

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 28-04-09 10:06

Citat
Det er totalt invaliderende med sådan en ubrugelig hånd.

okay, nu er du for langt ude.

Du skulle være glad for at den kun er forstuvet.

Kommentar
Fra : Botnatten

Dato : 28-04-09 11:06

God bedring

Har selv slået mit knæ så kraftigt, at jeg i 3 uger ikke kunne gå, så velkommen i handikap klubben

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-05-09 13:31

Hvordan går det med håndleddet ?????

Kommentar
Fra : kanduellerej

Dato : 15-05-09 16:01

Det virker status quo. Der gik nogle få dage hvor en større del af smerterne fortog sig. Men resten er sgu sejlivet.