/ Forside/ Karriere / Job / Faglige organisationer / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 460
penge den første måned?
Fra : Nyx-x
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 27-04-09 06:40

En veninde har været i fagforening i 15 år. Og de sidste 2 i de frie funktionære. Da er fordi hu n har børn og har valgt at tage en uddannelse(SU beretiget). Og var nød til at skære i udgifterne. Men hvad hun ikke var klar over er at da hun har bestået sin eksame og melder sig arbejdsløs. Siger de at der ikke er nogen penge den første måned. Hvorfor det og kan det være rigtigt?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 27-04-09 07:12

Det er fordi hun selv siger sin stilling op.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-04-09 07:23

Hvis/når man bliver afskediget, så er man dagpengeberettiget fra først ledighedsdag - forudsat man melder sig på Jobcentret den første ledighedsdag.

Siger man selv sit job op, har man tre ugeres karens, dvs. dem betaler man selv for, så din veninde kan få dagpenge fra starten af 4. uge - hvis hun iøvrigt er dagpengeberettiget!

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 27-04-09 08:30

Din veninde er berettiget til kontanthjælp - det kan da hjælpe lidt på det

http://www.bm.dk/sw6186.asp

Kommentar
Fra : JRST

Dato : 27-04-09 08:58

Problemet er vel også at SU er forudbetalt og generelt er alt bagudbetalt på arbejdsmarkedet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-04-09 09:15

SU er da ikke forudbetalt

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 27-04-09 13:48

SU er forudbetalt.
Argumentet for at man skal gå sin karensperiode ud, når man er færdig med en uddannelse, er at det jo ikke kan komme bag på én hvornår man er færdig med uddannelsen og står uden "arbejde".

Kontant hjælp i den mellemliggende tid, hvis man vel og mærke ikke har formue, og alle mulige andre regler.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-04-09 08:11

Nu kender jeg kun reglerne for dem der går på ungdomsuddannelser

Der får man først SU i kvartalet efter man er blevet 18 år, ergo er det ikke forudbetalt for dem

Godkendelse af svar
Fra : Nyx-x

Dato : 28-04-09 18:32

Tak for svaret Nordsted1.