/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Mugproblem i badeværelse
Fra : bv32
Vist : 1139 gange
27 point
Dato : 26-04-09 13:43

Jeg har et mugproblem i badeværelset. Huset er fra 1947, mugproblemet opstår i overgangen fra mur til træloft. Ca. 1/3 del af denne overgang udgør brusekabinen, hvor problemet er værst. I denne del af overgangen (i brusekabinen) er der udsugning i form af en ventilator. Mugproblemet ses ved, at der opstår mørke pletter både på muren og træloftet (altså lige omkring overgangen imellem de to). Muren er en ydermur og er en betonmur som er oppudset og malet med vådrumsmembran. Der er savet et stykke af døren af forneden for at sikre lufttilførsel og i samme ydermur er der et vindue, som vi om sommeren åbner på klem når vi tager brusebad. Vi kan godt fjerne noget af de våde pletter med klor eller lignende produkter, men de kommer igen. Her er, hvordan jeg har tænkt mig at angribe problemet:
Jeg fjerner træloftet og erstatter med gipsloft, evt. vådrumsplader, jeg banker pudset af de steder, hvor der er mørke pletter, det pudser jeg op med Vandex diffusionsåben reparationsmørtel og så bagefter behandler jeg med vådrumsmembran. Desuden har jeg tænkt mig at udskifte ventilator for at sikre bedre ventilation.
Hvordan lyder det i jeres øre ??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-04-09 16:39

Når det kommer lige der er det nok fordi ydervæggen er kold. Det eneste du i det lange løb kan gøre er at forøje ventilationen, eller lade være med at tage bad.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-04-09 16:47

det lyder som en god ide ville dog også lige vaske væggen i rodalon,
du skriver det er en ydervæg og loft så kommer jeg til lidt at tænke kuldebro. normalt når man snakker om mug elign. i hjørnerne er det ikke unormalt da der normalt ikke er så god en ventilation i et hjørne. så derfor ville jeg nok også rykke ventilatoren hen i dette hjørne hvis det er muligt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 26-04-09 19:06

din ydervæg er muligvis massiv eller fyldt op med mørtel o.l, hvilket givr en kuldebro. det er den kolde flade der giver problemerne når der er varm luft indenfor. så dannes der kondens og så er det du får de sorte pletter.
en gang isolering på væggen og en tæt dampspærre vil hjælpe ganske gevaldigt. og lidt ekstra isolering på loftet og ny dampspærre der også, som selvfølgelig skal tapes fuldstændig tæt sammen med dampspærren i væggen.
god arbejdslyst.

tømreren

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-04-09 09:15

Mug fremkommer pga. fugt. Løsningen skal så findes ved at finde ud ag hvor fugten kommer fra, man kan ikke løse et problem, hvis man ikke finder årsagen.

problemet kan være en kombination af det som andre skriver om. Hvis du er opsat på, at "renovere det hel" for at løse problemet, ved du ikke en gang, om du får det løst!

Når i ikke bruger badet, er mure så MEGET kold indvendig? Har du mulighed for, at måle vægtemp. forskellige steder? I dag kan du købe en temp. måler rimelig billigt. Den viser godt nok ikke den helt rigtige temp., men nok så mvigtigt, så viser den FORSKELLEN på temp. forskellige steder på vægen hvor du måler! Hvis ikke der er store temp. forskelle, er det ikke nødvendigvis en kuldebro der er årsagen.

Rens for fugt/mugpletter. Når i har været i bad, så prøv at sætte en alm. ventilator, der står og drejer, ind mod "problemet" med åbent vindue. Prøv det i en kortere periode, og se om der kommer fugt/mugtpletter.

Hvor ligger badeværelset i forhold til et udhæng/tagkonstruktion? Kan der trænge vand ind fra fx en tagrende/skrunk?

Er der nogen vandinstall. i området? Fx en opvaskemaskine på den anden side af muren? Er der måske en utæthed fra denne, der kan skabe pletter. >Er der mørkere områder udvendig på muren uden for badeværelset? osv, osv.

Er der flisebelægning uden for badeværelset? Er der forkert fald - ind mod huset? Optager soklen denne fugt? Der er næppe membran mellem sokkel og sten, så kan fugten også trække op denne vej.

Mulighederne er mange.