/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
boot.ini-filen i winnt (W2K).
Fra : thomas5
Vist : 501 gange
220 point
Dato : 05-04-03 20:34

Er klar over filens egenskab, at boote fx en W2K-maskine. De egenskaber der står bruges til at fortælle om hvorvidt det er SCSI eller IDE man bruger, og hvilken partition man bruger, osv... Men ting jeg er lidt i tvivlt om, det er hvordan man skal tolke og konfigurere de værdier som gør gældende.

En typisk boot.ini-fil -> multi (1) disk(0) rdisk(0) partition(1)

Multi = IDE Controller
Disk = SCSI host adaptor
Rdisk = Primær/Sekundær IDE-kanal
Partition = (logisk) Partition

For at skære gøre det lidt mere klart. Hvad hvis du booter fra fx en Master IDE-HD som sidder på en Sekundær IDE-kanal, hvordan skal de værdier så stå, skal Partition stå i 0 eller 1? Skal Multi stå i 0 eller 1?? Jeg er interesseret i en detaljeret dokumentation, og jeg gider ikke søge efter den på Google. Sover roligst i nat hvis jeg får råd af en som ved klar besked.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 05-04-03 22:02
Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 06-04-03 13:41

Nej der er ikke. Har ikke selv tid til at lede, deraf kommer også grunden til de høje point.

Men ellers tak for indsatsen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 07-04-03 09:26

Det kan være du kan bruge denne forklaring fra microsoft til noget? http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;99743 Såvidt jeg ved skal multi altid stå som 0. I dit eksempel ville det blive multi (0) disk (1) rdisk (0) partition (1) hvor partition (1) er den første partition på din harddisk på dit secondære harddrev

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 09:52

Multi = Multi bruges af en IDE Controller eller en SCSI uden en onboard BIOS. Har du en SCSI med BIOS bruges scsi(0) istedetfor. (0) (1) (2) osv. hentyder til kæden af fysikske controllere, så controller nummer 1 er (0).

Disk = hentyder til den fysiske disk, skulle være indlysnende..

Rdisk = angive hvilken logisk enhed, der arbejdes med, ved IDE bruges altid 0, og med scsi er det næsten altid 0.

Partition = Siger sig selv, hvilken partition der skal bootes fra.

Sådan ville en boot.ini se ud hvis den skulle boots på det du snakker om.

[boot loader]
timeout=(hvor lang tid der skal gå får windows selv vælger, i sekunder)
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Skriv operativ systemets navn" /fastdetect

DaVinci

Kommentar
Fra : thomas5

Dato : 08-04-03 15:43

Hvad hvis partitionen ligger på en IDE-hd på en sekundær kanal som og den tredje partition i rækken. Skal partition så stå som (3) ??

Kommentar
Fra : DaVinci

Dato : 08-04-03 19:01

JA

DaVinci