/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Tænding på en texas fræser
Fra : Showtime
Vist : 6081 gange
50 point
Dato : 25-04-09 11:54

Jeg købte sidste år en gamel Texas fræser, meget billigt
Nu vil den imidlertidig ikke starte, jeg har haft svinghjulet taget af, renset platiner (som sidder bag svinghjulet), pudset svinghjul for evt, rust....men stadig ingen gnist...
Er der nogen som ved hvad der kan være galt ?.
Vil nødig bare smide den ud....for den kører som en drøm...Når den altså kører
Har for øvrigt ikke en stand forskid på det, så eventuelle svar skal være udformet som til et barn

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-04-09 12:07

Har du tømt tanken med gammel bensin
og hældt nyt på ?

Kommentar
Fra : Showtime

Dato : 25-04-09 12:12

Hmmm yep...men det har ingen indvirkning på gnisten på tændrøret

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-09 12:51

Har selv gjort,det du nævner der,mange gange.Men den kan være lidt tvær.
Tør næsten ikke nævne det: Men du husker at skubbe gashåndtaget på "fuld gas".Hvis den står modsat,er tændingen kortsluttet.
Citat
men stadig ingen gnist...

Bliver det nu også kontrolleret rigtig.Du skal faktisk ha`en hjælper,for at gøre det:
Tændrør ud,hætte på,så skal den klemmes grundig mod "stel".Samtidig med at hjælperen trækker i snoren.Bare lidt rust på tændrøret,eller topstykket (som du holder imod) kan forhindre gnist,selvom der er masse af tænding.Et gammel triks,hvis den har stået stille længe:Gi`den en LILLE snaps benzin,ned i indsugning.Men ikke for meget,så du drukner den.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-09 12:56

N.B.

Min Texas fræser er fra 1979. Men den kører stadigvæk fint.
Men første start om foråret kræver sommetider lidt finurligheder.
Tænker lige på om kilen passer ind i noten ved svinghjulet.Men det gør den nok,for ellers vil selve
stemplet jo bare stå stille,når du trækker i start-snoren.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 25-04-09 13:10

Øøh,nu er jeg måske ved at spamme denne tråd:

Men en ting mere,som har drillet mig og som tog tid inden jeg fandt fejlen.(Har dog ikke med tænding at gøre). Kontroller boltene/pakning som spænder karburatoren til selve "blokken".
Ta`r den "falsk" luft ind der,er den vanskelig at starte/køre med.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 25-04-09 13:36

Det kan jo være tændrør der er i udu'
eller kondensator, som sidder ved platiner

mvh klaudi

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-04-09 16:41

Har du kontrolleret om kortslutningskontakten er OK. Den sidder sandsynligvis i forbindelse med dit gaskabel, ved karburatoren. Den kunne jo være fejljusteret eller kortsluttet på anden måde.