/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Formatering (dyb)
Fra : joksen
Vist : 829 gange
30 point
Dato : 23-10-01 07:07

Jeg har arvet en HD. Når jeg prøver at lægge windows ind siger den at der allerede er et system på den.
Har brugt format c:/s/u/q, men jeg mangler lige det sidste spadestik så HD er som nyfødt.
Mvh Jørgen
j.soerensen@ofir.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 06:16

"joksen" <joksen.news@kandu.dk> wrote in message
news:%Q6B7.210$D%1.39040@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet en HD. Når jeg prøver at lægge windows ind siger den at
> der allerede er et system på den.
> Har brugt format c:/s/u/q, men jeg mangler lige det sidste spadestik så
> HD er som nyfødt.

Måske kan fdisk gøre det af med MasterBoot Record?
fdisk /mbr

- Lars

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 23-10-01 07:54

Er der ikke andre muligheder, Fex. der flere partitioner, C: D: E: osv.

Kommentar
Fra : britta

Dato : 23-10-01 08:06

Hej
Du bliver simpelthen nød til at Formatere hele din HD. Gå ind i Fdisk og formater hele "historien". Så kan du jo efterfølgende opdele di HD igen.
Du skulle vel ikke være så heldig, at din BIOS indeholder LOW LEVEL FORMAT ?? Hvis du er, så kør det program---din HD er som født påny efter sådan en omgang.

Hilsen
Britta

Kommentar
Fra : joksen

Dato : 23-10-01 08:15

Det går hurtigt det her.

Tak men hvis man nu ikke lige ønsker at slette de andre drev ?

Mvh Jørgen

Accepteret svar
Fra : briani

Modtaget 30 point
Dato : 23-10-01 09:23

hvid du bruger fdisk skal du bare skrive drevnavnet på den du vil have formateret,lad os sige det er c drevet så skriver du format c: og er det en af de andre drev skriver du bare det foran
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 08:35

> Måske kan fdisk gøre det af med MasterBoot Record?
> fdisk /mbr
>
Den kommando kender jeg ikke umiddelbart, men jeg har tidligere været ude
for at det var nødvendigt at boote på en diskette med den DOS version disken
oprindeligt var formatteret med, og så bruge FDISK fra den version til at
slette partitionerne helt. Dernæst er den ren som en barne...
Men det er måske det /mbr gør?

Mvh
Lars P. Magnussen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 09:04

"Lars P. Magnussen" <lpm@magnatek.dk> skrev i en meddelelse
news:499B7.29$RZ5.1331@news.get2net.dk...
> > Måske kan fdisk gøre det af med MasterBoot Record?
> > fdisk /mbr
> >
> Den kommando kender jeg ikke umiddelbart, men jeg har tidligere været
ude
> for at det var nødvendigt at boote på en diskette med den DOS version
disken
> oprindeligt var formatteret med, og så bruge FDISK fra den version til
at
> slette partitionerne helt. Dernæst er den ren som en barne...
> Men det er måske det /mbr gør?

Nope, den sletter din Master Boot Record.

Det der undrer mig i det oprindelige indlæg
fra "Joksen", er at når han nu har formateret
disken, den fortæller at der er et styresystem
på den.

Så hvis ikke fdisk/mbr retter den meddelelse
så er han nok nødt til at fdiske den fra scratz.

/Gevaldi

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-10-01 11:13

Til Joksen
Når windows siger der allerede er et system på den,er det fordi at det ikke er den samme version du har som den der ligger der i forvejen,hvis det er windows98 udgave 1 der ligger på den,og du prøver at instalerer windows udgave 2 på den,så kommer denne meddelse.ellers vil jeg bare henvise til mit tidligere svar.men når du har formateret dit drev,så skulle den ikke sige der er et system på den..så du er nok nød til at formaterer hele molevitten,og selv oprette nye partioner,og derefter ligge windows ind igen.så er du sikker på at det bare køre ordentlig
MVH Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 10:28

hvad beyder format : u ??
Hvad er det godt for ?
s og q ved jeg og fdisk /mbr ved jeg også men det andet har jeg aldrig hørt
om.
"joksen" <joksen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%Q6B7.210$D%1.39040@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet en HD. Når jeg prøver at lægge windows ind siger den at
> der allerede er et system på den.
> Har brugt format c:/s/u/q, men jeg mangler lige det sidste spadestik så
> HD er som nyfødt.
> Mvh Jørgen
> j.soerensen@ofir.dk
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 11:04

Det må betyde at der er mere end en partition på disken. Så er der to
muligheder, at formatere alle partitioner eller at repartitionere HD
så der kun er en partition og formatere denne.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Tue, 23 Oct 2001 10:03:59 +0200, "Gevaldi" <gevaldi@hotmail.com>
wrote:

>Det der undrer mig i det oprindelige indlæg
>fra "Joksen", er at når han nu har formateret
>disken, den fortæller at der er et styresystem
>på den.
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 11:33

"KeNzO" <wappa@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3bd5382e$0$744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hvad beyder format : u ??

Uden fortryd

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 11:56

"KeNzO" <wappa@c.dk> skrev:

> hvad beyder format : u ??
> Hvad er det godt for ?
> s og q ved jeg og fdisk /mbr ved jeg også men det andet har jeg aldrig hørt
> om.

Prøv evt. at skrive format /? eller blot format.
Det vil vise dig hvad de forskellige parametre står for.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-10-01 12:20

Jeg takker for oplysningerne

KeNzO

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
news:3bd54cdd$0$231$edfadb0f@dtext.news.tele.dk...
> "KeNzO" <wappa@c.dk> skrev:
>
> > hvad beyder format : u ??
> > Hvad er det godt for ?
> > s og q ved jeg og fdisk /mbr ved jeg også men det andet har jeg aldrig
hørt
> > om.
>
> Prøv evt. at skrive format /? eller blot format.
> Det vil vise dig hvad de forskellige parametre står for.
>
> --
> Mvh. Madsen
> Remove "who" in e-mail.
>

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-10-01 15:00

Hej Joksen
Her på denne site er en meget klar og let gennemgang omkring hvordan du laver flere partioner på din HD ved hjælp af Fdisk:" http://hjem.get2net.dk/jkbo/tips/tips_opdel_hd.htm

Efter at ha`læst hele denne "historie" igennem omkring dit spørgsmål, så er dette vist den eneste udvej der er tilbage.
Netop fordi du skriver at du har lavet Fdisk på dit C:/ drev.
Lige en anden ting der falder mig ind. Prøv at starte din Maskene op op i Dos. Du skal have din opstartsdiskette i drevet,-når maskinen starter holder du "SHIFT" tasten nede indtil computeren har skrevet, at den springer Startfilerne over. Så står der A:/ der skriver du Scandisk . Der bliver nu foretaget en grundig test af HD,---jeg tænker her på, om den evt. skulle indeholde nogle BAD Clusters der sidder lige der hvor du har forsøgt at foretage Fdisk.

Mvh
Parkenss

Kommentar
Fra : briani

Dato : 23-10-01 15:31

Til Parkenss
når han genstarter i dos så skal der stå scandisk/all (har jeg ikke ret?)hvis hardisken er opdelt i flere partioner som jeg tror den er,skal han så ikke i dos skrive,foreksempel hvis der er både et c og et d drev først c: og når c kommer frem i dos,så skrive scandisk/all og bagefter det samme ved d.jeg ved ikke om jeg har misforstået dig?.det link du henviser til er allertiders den viser uførlig hvordan man skal gøre.
MVH Brian

Godkendelse af svar
Fra : joksen

Dato : 24-10-01 05:01

Tak til jer alle sammen.
Det er når der lægges en anden Windows ind end den oprindelige, det er dog lykkeds ot få en Windows ME lagt ind.
Jeg har tidligere (flere år) med Win 95 måtte starte helt fra bunden.
Dos 5.2, Dos 6.2, Win 3.11 osv.
Jeg har snakket med flere der har oplevet det samme, Mht. afvisning af indlæggelse af en Windows version.
Iøvrigt er det rart med et levende board. Får næsten lyst til 24 h opkobling.
Venligst Jørgen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-10-01 07:57

"joksen" <joksen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%Q6B7.210$D%1.39040@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet en HD. Når jeg prøver at lægge windows ind siger den at
> der allerede er et system på den.
> Har brugt format c:/s/u/q, men jeg mangler lige det sidste spadestik så
> HD er som nyfødt.

Hejsa...

Når du bruger /s parameteren lægger den jo systemfiler på disken, dvs.
at windows installationen tror der er et system på disken i forvejen.

Løsning: brug format c: /q (hvis det skal gå hurtigt - men så tjekkes der
ikke for fysiske fejl på HD)

Hvis den skal være helt ren, så brug fdisk og fjern alle partitioner, så kan
HD ikke blive meget renere og mange windows installationer kan selv
oprette partitioner m.v.

--
med venlig hilsen - best regards

Michael Sørensen
www.m-k-s.dk - post@REMOVEm-k-s.dk
ICQ#: 41174628 - Homo Sapiens v. 2.00

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-10-01 04:07

"joksen" <joksen.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:%Q6B7.210$D%1.39040@news010.worldonline.dk...
> Jeg har arvet en HD. Når jeg prøver at lægge windows ind siger den at
> der allerede er et system på den.
> Har brugt format c:/s/u/q, men jeg mangler lige det sidste spadestik så
> HD er som nyfødt.

Hvis du logger dig på ibm.com kan du finde 2 utility's under download, som
er helt suveræne. De kører begge under dos og hedder WIPE og ZAP. Den første
tygger hele disken igennem og nulstiller alle sektorer. Den anden nulstiller
boot- og partitionsoplysninger, så disken er så god som ny og det tager et
lille øjeblik. De kan bruges på IDE og SCSI diske.
mvh
Hans

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-10-01 16:39

"Gevaldi" <gevaldi@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:3bd54778$0$741$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "KeNzO" <wappa@c.dk> skrev i en meddelelse
> news:3bd5382e$0$744$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > hvad beyder format : u ??
>
> Uden fortryd

Men den er irrelevant nu, det er ikke længere muligt at fortryde.
Men switchen kan stdig angives a.h.t. bagudkompatibilitet.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>
!-! Remove _X_ from Email address