/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
ntldr
Fra : kivi
Vist : 722 gange
100 point
Dato : 24-04-09 08:28

jeg har fået en pc dell 2400 hvor der er gået kuk i det, har jeg formateret harddisken den var gået i selvsving så der var ikke andet at gøre men når nu vil geninstallere fra den cd som fulgte med maskinen kommer den frem og siger den mangler NTLDR og det er lige meget hvad jeg har prøvet men er der nogen som har et godt råd er jeg lydhør så jeg få den til at køre igen

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 08:37

Slet partitionen med en fdisk, opret/formater, så kan du starte igen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-04-09 08:57

Prøv at læse her. Fejlen er en alm oplysning der bruges til flere fejl. Her kan du se hvad du kan gøre.

http://www.it-artikler.dk/2008/02/04/ntldr-is-missing/

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 110 point
Dato : 24-04-09 09:03

helgec har en super løsning du kan følge

http://www.helgec.dk/ntldr.html

Kommentar
Fra : kj

Dato : 24-04-09 09:23

NTLDR mangler, denne meddelelse vises også hvis der sidder en diskette i a: drevet, tag den ud af a:drevet og tryk på en tast

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 09:26

tak de mange svar men er der en som kan fortælle mig hvordan den bios til dell serie 2400 virker for når jeg vil have den til at boote fra a drevet sker der ikke noget jeg har aldrig set sådan en bios før og ligger fdisk på maskinen eller hvor finder jeg den

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-04-09 09:31

En fdisk er en del af win98/me styresystemet. Den kan også hentes på nettet. Der findes mange vejledninger ang. NTLDR mangler, jeg har ikke set en brugbar løsning med, at kopiere filen i konsollen.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-09 11:10

Hvis din PC ikke er mere end et par år gammel så brug den recovery partition som ligger på hdd'en til at gendanne. Du skal bare trykke på F8(hvis vista) eller ctrl+F11(hvis XP) når du ser DELL logoet når du starter maskinen og så skal du bare følge anvisnigerne, hvis du har formateret hdd'en så kan du nok ikke bruge den funktion og så må du bruge cd'erne med XP/vista og drivere. Du kan evt. skrive dit service tag i en privat besked til mig så skal jeg fortælle dig mere om dine muligheder.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 13:17

er der ikke en som kan fortælle mig hvordan jeg skifter mellem boots jeg har ikke fundet den måde så jeg kan få den til at boote op fra floppy disk den går tilbage til harddisk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 13:46

Har du læst linket fra Miritdk ? http://www.kandu.dk/spg135068.aspx#1542621 der er det beskrevet trin for trin

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-09 14:39

Du skal trykke på F12, hvis det er en dell pc. Så kommer du ind i en BOOT menu.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 16:00

jeg kan sagtens komme ind i boot menuen men jeg så prøver sætte den foreksempel til boote op floppyen det kan jeg ikke så må være noget som jeg gør forkert

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-09 16:06

OG du er sikker på du har et floppy drev og sikker på at der sidder en floppy diskette i som du kan boote fra?

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 16:32

svar til webnoob ja jeg har et floppy drev men problemet er at når jeg prøver at sætte den til at boote fra floppyen vil den ikke den vil kun boote fra harddisken hvad gør jeg forkert og hvordan gør jeg så jeg kan boote fra andet en harddisken

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-09 16:38

hvad ser du i boot menuen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 16:42

Du skal ind i BIOS opsætning og sætte floppy drevet som First Boot Device, genstart din computer, i de første sekunder efter starten, står der på skærmen hvordan du kommer ind i BIOS, for eksempel Press F12 to enter setup, det kan være en anden F tast eller måske Delete tasten, men det står på slærmen i få sekunder, du skal så trykke på den rigtige tast inden tiden er gået, i BIOS manøvrerer du med pil taster og Enter, du skal sikkert ind i noget som hedder Advancet BIOS settings for at finde der hvor du kan ændre hvilken drev som skal være First Boot Device, slut af med F10 for at gemme indstillingen, computeren genstarter selv når du har bekræftet at du vil gemme og forlade BIOS

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 16:43

harddisk cd rom og floppy men hvordan stiller om jeg har set sådan en bios før

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 16:50

Du stiller om ved med piltaster at pile ned til den som står som First Boot Device og trykke på Enter tasten, så åbner nogle muligheder og du kan vælge floppy som First Boot Device ved med pil taster at markere den og tryk på Enter, du ka bagefter ændre CD-ROM og Harddisk til anden og tredie Boot Device, slut af med F10 når du er færdig

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 16:56

det du beskriver er det normale men denne maskine en dell 2400 series som der ikke står noget som helst om hvad du gør derfor er jeg på den jeg synes jeg hartrykket og gjert ved menkan ikke få den til boote fra andet en harddisk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 17:04

Har du fundet der hvor harddisken står som First Boot Device ? Brug pil taster til at komme ned og markere linjen og tryk så på Enter, og nu kan du igen bruge pil taster til at flytte fra harddisk til floppy, tryk på Enter når markeringen er ud for floppy, der under kan du sætte harddisken som Second Boot Device på samme måde som før, når du er færdig så tryk på F10 tasten og bekræft at du vil gemme, tryk på Y tasten og computeren genstarte,r og denne gang er det fra floppy drevet

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 17:06

ja men det som i skriver har min maskine aldrig hørt eller også har dell sit eget system for den vil ikke flytte sig i boot menuen den står fast på kun at vil boote op på harddisken uanset hvad gør

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 17:09

Du snakker om Boot menu, jeg beskriver hvordan du ændrer i BIOS! Der virker det, prøv selv det er måske F10 du skal trykke i de første sekunder efter start, men det står på skærmen

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 17:16

o v n alt det kender jeg og har prøvet men det gælder åbenbart ikke for en dell bios den reagere ikke på noget

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-04-09 17:20

Det er fordi du ikke gør som der bliver skrevet, et eller andet gør du forkert, jeg bliver desværre nødt til at forlade jer nogle timer, men Webnoob er vist Dell ekspert. så du er i gode hænder jeg kigger ind hvordan det går, senere på aftenen

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 24-04-09 17:56

jeg opgiver ligemeget hvad jeg gør er det eneste der sker at den skriver den mangler NTLDR tak for jeres forsøg på at hjælpe mig

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 24-04-09 20:05

Du skal bruge pil tasterne til at komme ned på floppy disk og trykke på "enter" når du står der.

Godkendelse af svar
Fra : kivi

Dato : 28-05-09 11:21

Tak for svaret miritdk.