/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hviklet montage til kikkert?
Fra : Daniel281091
Vist : 2572 gange
40 point
Dato : 23-04-09 22:22

Kikkert montage til mit Luftgevær.

Jeg har fået afhvide at de normale "eneklte" kikkertmontage er for upræcise, de sider lidt skævt, eller rykker til den ene eller den anden side...

så mit spørgsmål er så hvilket montage skal jeg vælge, så min kikkert kommer til at side 100% som den skal??

Mvh: Daniel L

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-04-09 22:41

Hej Daniel.
Man hører så mange mærkelige ting, hvor man kommer frem. Især fra folk, som ikke rigtig har forstand på tingene.
Det er rent vrøvl, at ringene sidder skævt etc. . hvis de er monteret ordentligt. Hvis en klamphugger har foretaget monteringen, så kan der opstå en hulens masse fejl.
Skriv lidt om hvilke baser og ringe du tænker på. Så får du et grundigt svar.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 24-04-09 11:26

Altså jeg har tænkt mig at købe et stort kikkertsigte ( 3-9x50 ) som normalt bliver brugt til hardball, men det kan sagtens bruges som kikkertsigte på et luftgevær også, da der ikke er særlig meget recyl i et luftgevær.

og den slags montage ringe jeg har tænkt mig at bestille er:
link: http://hardballshoppen.dk/product_info.php?cPath=826_831&products_id=7933&osCsid=6u9e1unalg651j3al3q4v3m492

da de andre montage ringe til luftgevær er sygt dyre.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 24-04-09 14:56

OK - ringene ser fine ud, fordi de klemmer med en solid klods på den ene side af basen. Den kan anbefales.

Men det er ikke rigtigt, at der ikke er megen rekyle i et luftgevær. Faktisk kan man på rekordtid smadre selv dyre sigtekikkerter hvis man monterer den på et luftgevær. Når stemplet fyres af opstår der 2 modsatrettede rekylbevægelser, i modsætning til en konventionel riffel, hvor rekylen kun går agterud.

Bushnell forhandler en kikkert, som er direkte egnet til luftgeværer - altså en meget robust kikkertoptik. Gå ind på www.midway Danmark og find frem til en kikkert, som specifikt er beregnet til luftgeværet. BSA laver også en særlig optik - og så er den overkommelig i pris.

Når du monterer baserne på geværet, så smør lidt Locktite (den blå) i et tyndt lag på undersiden af baserne - og hæld en lillebitte dråbe på skruernes gevind. Så sidder det fast - og kan fjernes igen, hvis man hælder kogende vand hen over baserne. Varmen får Locktiteten til at give efter.

Håber du kan bruge rådene.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 24-04-09 16:36

Okay tak for svaret, jeg har snakket med 3 forhandlere som siger at man sagtens kan bruge hardball-kikkerter på luftgevære.

skal også lige vise dig noget så.

se her.
kikkertsigte til luftgevær Mærke: Jaeger størrelse 4x32
link: http://www.effektlageret.dk/product.asp?product=9633
det er på tilbud: normal pris 599kr....

se så her!!
et hardballsigte SAMME MÆRKE - SAMME STØRRELSE!
link: http://hardballshoppen.dk/product_info.php?cPath=683_146_22_24&products_id=9139&osCsid=hq1l1p2pon4bda5825jpcd5vb6
til 230kr..

og har snakket emd både forhandlere der sølger hardballkikkerter, og forhandlere som sælger luftgevær - kikkertsigter.
De siger: De kan man sagtens.

man sparer en masse penge.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 24-04-09 18:27

og alle andre steder koster et kikkertsigte af mærket : jaeger. minimum : 499kr..

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 25-04-09 02:03

Hej Daniel.
Desværre er det ikke alle forhandlere som ved tilstrækkeligt om de varer de forhandler. Det er en trist kendsgerning.

Jeg vil alligevel anbefale denne kikkert på www.midway danmark.dk:

Bushnell Sportsman Airgun Rifle Scope 3-9 x 32 til 659,- kroner. Her får du en god sigtekikkert, som holder.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 25-04-09 11:30

for det første kan jeg stadig ikke åbne det link du sender.
og jeg har ikke penge til at købe sådan et sigte, da pengen er blevet brugt på luftgeværet.
men jeg prøver at købe kikkerten og så ser vi hvad der sker, os så vender jeg tilbage.
men ellers tag for svaret.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 25-04-09 18:17

Hvilket luftgevær har du købt, hvis du har købt en normalt "svagt" gevær kan det sagtens være at en normal kikkert holder, bare den er uden variabel forstørrelse, er det til gengæld at af de helt kraftige du har købt og især hvis den er af et billigt mærke som fx. hatsan så skal du have en kikkert der er lavet til luftgevær og desuden bør du også en rekyldæpende montage.
Ang jaeger kikkerten så har de ry for at være holdbare og ok i kvaliteten selvom linserne selvfølgelig ikke er de bedste til den pris. Størrelsen 4*32 er helt perfekt til et luftgevær.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 25-04-09 19:16

Det er en : Gamo CFX Royal 5.5 mm . den skal bruges til jagt.

ja men den kikkert jeg vil have koster 400kr. og er 3-9x50 så den er stor.

og hvis den skal købes som et kikkertsigte til et luftgevær så koster det min. 1000kr!!
og det har jeg IKKE Råd til!! :(

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 25-04-09 19:45

Nu taler jeg af erfaring, køb en kikkert som kan holde til luftgeværet eller lad være med at købe en kikkert, det er ikke ret behageligt på jagt at skulle tænke på om trafpunkt nu igen har flyttet sig.
Den jaeger 4*32 du henviser til før ville være et rigtigt godt bud på en kikkert til dit luftgevær, og kikkerten vil højst sandsynlig også kunne holde til geværet.
Jeg kan ikke se ideen i at købe en 3-9*50 til et luftgevær, du har på ingen måde brug for 9 gange forstørrelse og slet ikke hvis det er til jagt og når den er 50 mm er det noget af et skrummel at rende rundt med, desuden vejer en så stor kikkert godt til, især når det er en billig kikkert, hvilket igen gør den mere følsom overfor rekylen da den ikke så nemt "følger" med geværet.

Dette er bare min mening om emnet, hvis du gerne vil købe den kikkert, skal du selvfølgelig gøre det.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 25-04-09 20:00

tak for dit svar, jeg tror så jeg følger din din erfaring.

så skal du bare lige hjælpe mig med 1 anden ting.

jeg står nu og skal vælge mellem 2 kikkerter. begge af mærket: Jaeger.

Nr 1: http://hardballshoppen.dk/product_info.php?cPath=683_146_22_24&products_id=9140&osCsid=jtjedvuaaqvhda4o3nhv7lljg6

Nr 2: http://hardballshoppen.dk/product_info.php?cPath=683_146_22_24&products_id=9139&osCsid=jtjedvuaaqvhda4o3nhv7lljg6

hvad ville du foreslå ?

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 25-04-09 20:56

Jeg havde nok taget nr.1 fordi man kan selv bestemme hvor meget den skal zoome, men dermed ikke sagt at nr. 2 er et dårligt valg.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 25-04-09 21:01

okay så bliver det nr 1 tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 26-04-09 08:39

og er det fint nok til jagt ?? eller skal det være lidt større ? eller emd mere Zoom efekt.

Kommentar
Fra : simon-ms

Dato : 26-04-09 18:09

Du behøver bestemet ikke mere zoom, med dit luftgevær kan du nok afgive en præcist skud ud til ca 50 m og til den afstand har du bestemt ikke brug for mere end 7x. De fleste riffeljægere bruger enten 1,5-6x eller 3-9x og det er jo promært 100 m og 200 m de bliver brugt til. Nu ved jeg ikke hvilken jagt du vil drive med luftgeværet, men jeg tror du bliver glad for atn kunne stille den ned på 2x, for hvis der f. eks sider en krage i toppen af en træ og du står ved foden af træet og skal finde den i kikkerten så er det bestemt ikke nogen fordel at have meget zoom på.

Kommentar
Fra : Daniel281091

Dato : 26-04-09 19:07

nej det er selfølgelig rigtigt.
men mange tak for dit svar.