/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
Guldpriser, valuta, massefylde
Fra : huelya87
Vist : 1356 gange
20 point
Dato : 23-04-09 18:50

Hej, har du en hjemmeside på de nævnte.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-04-09 18:54

google

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-04-09 19:23
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 23-04-09 19:34
Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-04-09 23:55

guldprisen svinger hele tiden. Du kan se den noteret på råvarebørserne.

Omkring en 70000 kr pr ounce er ikke usædvanligt.

Den noteres ofte i dollar pr ounce.

Man skal være opmærksom på at guld angives i troy ounce som er 31.1034768 gram.

Alligevel står der jævnligt i avisen at en ounce guld er 28.3 gram.

Men den slags ounce er kun for kagekoner, og journalister .

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-04-09 00:06

du kan følge guldprisen her
http://www.goldprice.org/gold-price.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 24-04-09 06:45

Desværre er der et 0 for meget i guldprisen Transor nævner, ellers ville jeg løbe ud og sælge min Kruger-rand, Sydafrikansk mønt på 1 ounce finguld

Men hvis du ønsker at investere i guld er der nogle regler du skal være opmærksom på, som du kan se her https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=66345

I praksis vil det sige, at alt guld skal være stemplet med lødighed, og det man kan investere i er enten smykker (dårlig idé, fordi man betaler for arbejdet, og det smykke der er moderne i år kan om et par år være usælgeligt for andet end guldværdien, og der er moms på) eller guldmønter, hvor der produceres masser af finguldmønter rundt omkring som netop investeringsobjekter, og der er (i princippet) ikke moms på gangbare mønter, så det skal være gangbare mønter, ikke medaljer eller lign. Men netop det med momsen skal du selv checke i det konkrete, kiggede netop nu på min mønt, og der betalte jeg i 1977 moms hos det berømte svindelfirma "Scandinavian Capital Exchange"

Så det kan godt være du skal købe mønter i udlandet, og så skal du checke hvor meget du må have med ind i landet, guld er jo hvidvask-egnet.

Men min mønt er da lidt over 5 gange så meget værd end jeg købte den for (inkl. moms) men om det er en god investering tvivler jeg på. De penge jeg har haft stående hos ATP er i hvert fald vokset til mere end det fem-dobbelte.

Det engelske mål- og vægt system, samt deres gamle møntsystem, er simpelthen noget for sig, men det er vist lidt udenfor spørgsmålet, men transor har helt ret i Troy ouncen.