/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Kabelskab adgang
Fra : sidal26
Vist : 2189 gange
200 point
Dato : 22-04-09 19:57

Hej
Bor i dobbelthus, hvor vi på vores husgavl på vores egen grund, har flere kabelskabe til bl.a. TDC og El der forsyner flere husejere på gaden.
Foran disse kabelskabe har vi placeret en vandtank, der kan flyttes vha. ruller. Nu har TDC forlangt at vi fjerner vandtanken, permanent idet de ikke har mulighed for at servicere skabet.
Har de ret til det, når vi kan flytte vandtanken, såfremt de blot varsler os én dag før?

Der er ikke tinglyst noget til grunden, og foreligger heller ikke noget i deklarationen for området.
Bor i Århus Kommune.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-04-09 20:29

ja det er de i deres fulde ret til , og forstår da også godt at de forlanger det
det burde da være en selvfølge at man ikke sætter sådanne noget foran den slags skabe

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 210 point
Dato : 22-04-09 20:33

De har krav på er - uhindret adgang

Dette indebære at du ikke må sætte noget foran der kræver stort arbejde at flytte...

Der kan være tilfælde, hvor de skal have adgang uden er fejl på din instalation... Forsksemple med indkredsning af fejl, der påvirker dine naboer...

vh Ben

Kommentar
Fra : sidal26

Dato : 22-04-09 20:42

Tak for svar - men det må stå i noget lovtekst, reglement, deklaration eller lignende på at de har krav på uhindret adgang - hvor finder jeg det?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-04-09 20:42

Citat
Har de ret til det, når vi kan flytte vandtanken, såfremt de blot varsler os én dag før?

Ja de har ret til uhindret adgang, uden forudgående varsel. Det er nemlig deres skabe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-04-09 21:23
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-04-09 21:27

Det kan være det er ders skab; men det er din grund. Så hvis der ikke er en aftale eller ekprooiation, skal du bare bede dem om at flytte skabet.
Send også en regning på årsleje af pladsen.

Du må selvfølgelig være inforstået med at du så ikke mere selv har forbindelse.

du skal også være bombesikker på at grunden er din. I byområder kan en husvæg godt ligge helt ude i skellet, så du ikke ejer gavlens yderside.

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 22-04-09 21:48

transor>>> det er da det værste ævl der længe er kommet med her

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 22-04-09 22:08

tdc har forsyningspligt i danmark det levere et stk pr. matrikkel og bor der flere på matriklen sætter de et fællesskab op og det er også deres skab selvom det er på din ejendom det samme gælder el der skal være uhindret adgang til deres installationsskabe

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-04-09 02:31

Varsel dagen før servicering.........tager I aldrig på ferie ?

Andre såsom brandvæsen skal også have uhindret adgang i løbet af få øjeblikke, så væk med vandtanke, tjørnehække, afbrændte Weber-grill m.m.

Kommentar
Fra : michaelholm

Dato : 23-04-09 18:23

Hmmmm,

Hvis ikke der forefindes nogle tinglyste deklarationer og det ellers er 100% sikkert at, skabene er placeret på matriklen, så vil jeg umiddelbart give Transor ret...
Dog er jeg ikke jurist, så jeg synes at du skal flytte tråden der over, der kunne jo være noget omkring forældelsesret eller andet.
Der er intet i jura der er givet på forhånd....

MVH
Michael

Godkendelse af svar
Fra : sidal26

Dato : 27-04-09 19:31

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Jeg kan tolke af svarene at der muligvis ikke foreligger et entydigt svar, og må derfor kontakte el-selskab og tdc for at afklare det nærmere.

Også tak til alle øvrige for svar.

Kommentar
Fra : Skruen

Dato : 22-09-09 00:21

Der står i stærkstrømsbekentgørlsen for drift af elforsyning at der skal være uhindret adgang, jeg har en gane haft problemer med at komme til et skab og ringede hjem i firmaet, 10 minutter efter stod der to betjente... det samme gælder med adgang til transformerstationer som står indvendigt, der bliver knust en rude hvis det haster ellers er det en regning til en låsesmed til kunden, eller en regning fra falk for en bil som er blevet slæbt væk også selvom det er på en privat plads man har p-tilladelse til... Man må jo heller ikke gå over for rødt selvom man aldrig har fået det af vide.