/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
plæneklipper går i stå
Fra : asan
Vist : 6549 gange
60 point
Dato : 21-04-09 16:58

Vi har en plæneklipper, rotormodel med 3,5 hestes motor.
Luftfilter er renset, tændrør renset, alle bevægelige dele sprøjtet med wd40.
Den soder, udstødning sort, går ikke særlig godt. Får en forkert blanding.
Efter kort tid går den i stå igen, og tændrør sodet til igen.

Knap et år gammel, købt i et varehus, men vi får næppe garantireparation - formentlig kun en regning på justering, så stor at vi kunne købe en ny plæneklipper.

Kan nogen hjælpe med hvordan sådan en kan justeres?? tak!

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 21-04-09 17:05

Kørte den sidste år?
Der findes jo nogen stilleskruer til justering af tomgang/benzinblanding. Har du prøvet at skrue lidt?
Har du husket at komme lidt olie i luftfilter-svampen og trykke lidt på den?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-04-09 18:24

Ja det er jo ulempen ved at købe sådan en maskine i et varehus.
Bring den til en autoriseret fórhandler, han kan lordne det uden det koster det store.

hawaii7

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-04-09 18:54

Men under alle omstændigheder skal du da reklamere der hvor du har købt den. - Der er jo garanti endnu, og så får du ingen regning.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-04-09 19:31

Det er formentlig blot tændingen der skal stilles. I dag er der kun én skrue der kan skrues på, og det er tomgangen. Naturligvis skal du reklamere over maskinen, hvor du har købt den.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-04-09 20:12

Mon den slipper chokeren, for det lyder som om den drukner i for meget benzin.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 21-04-09 20:56

Der er kun 6 måneders garanti, derefter 6 måneders reklamationsret hvor det er producenten/værkstedet der skal bevise at det ikke er en oprindelig fejl, de sidste måneder er det ejeren selv der skal kunne bevise at det er en op rindelig fejl.
Garanti og reklamation bliver tit blandet sammen..

Er det en B&S motor med plastik karburator? Jeg har tit oplevet fejl på den type, men ikke fundet en god løsning.

Kommentar
Fra : asan

Dato : 21-04-09 22:04

Hej taunusmand! ja det er en b og s motor, men jeg ved ikke om der er plastickarburator.
3,5 h, plæneklipperen produceret i 2006.

Hej ejvind! jeg har også indtryk af at den simpelthen drukner.

hej alka! jeg kikker efter stilleskrue i morgen efter arbejde.

Hej sønder! olie i svampen. nej, kan du sige mig hvordan det virker

Ja - den kørte sidste år

Hej stilkene! Hvis ikke vi ved fælles hjælp får den til at virke, så må jeg nok forsøge, men jeg har hørt flere skrækhistorier, hvor man bare konstaterer, at der ikke er nogen defekt, hvorefter kunden bonges for et grundgebyr plus fragt udlæg.

mvh asan

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-04-09 08:24

For tre år siden købte jeg en helt ny Stiga til næsten 4.000 kr. i en XL-butik. Den kunne ikke starte. Der kom en fra XL som heller ikke kunne starte den. Så kom der en fra fabrikken, der heller ikke kunne starte den, så fik jeg en ny, som butikken lige havde haft startet. da jeg dagen efter ikke kunne starte den kom mande fra butikke igen og kunne ikke starte den, så kom manden fra fabrikken og kunne heller ikke starte den, og så fik jeg pengene igen!

Historien skal blot fortælle, at en gang imellem, så sker det , at en maskine ikke kan - og når eksperterne også opgiver, så???

Derfor skal du have din maskine til butikken asan, for nå den har dit omtalte problem, så er der noget galt med din maskine, så det kommer de nok ikke uden om. Du kan jo lade dem starte den mens du er der, det lod jeg XL og "eksperten" gøre, så kan de selv opleve problemet.-

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 22-04-09 14:22

Husk at luftfilteret skal renses eller udskiftes en gang imellem elter hvor støvet luft den kører i.

Tilstoppet filter kan give de symptomer du omtaler. ellers er det formentlig en fejl i karburatoren .
Hængende svømmer eller ventil der ikke lukker lyder sandsynligt.

Din reklamationsret er to år efter købeloven. Det er ligegyldigt om et garantibevis skriver noget andet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 22-04-09 21:29

@transor
Netop, reklamationsretten dækker over oprindelige fejl, eftersom den den jo sikkert gik som den skulle sidste år, så er det ikke sikkert at reparationen bliver dækket

Kommentar
Fra : asan

Dato : 21-07-09 17:40

hej transor
dine råd lyder fornuftige. Desværre har jeg ikke haft tid til at "gå i krig" med plæneklipperen endnu.
Jeg fandt en billig løsning i den blå avis, så det bliver "underholdning" et par vinteraftener
hilsen
Asan

Godkendelse af svar
Fra : asan

Dato : 21-07-09 17:41

Tak for svaret transor.